• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83936
+
-

پیشگامی هرمزگان در ورزش همگانی

رئیس هیأت ورزش‌های همگانی استان: فعالیت 28 انجمن با 60 رشته سبب رونق ورزش همگانی در استان شده است

ورزش
پیشگامی هرمزگان در ورزش همگانی

امروزه و در سبک جدید زندگی، استرس و کم‌تحرکی بیداد می‌کند و با توجه به نقش مهم آن در بروز مشکلات سلامتی افراد، هیات ورزش‌های همگانی به اولویت اول برنامه‌ریزی در اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان تبدیل شده است. 

در همین رابطه، طرح «پایش سلامت مدیران و کارکنان دولت» برای نخستین بار در کشور هم‌زمان با هفته تربیت بدنی در این استان انجام می‌شود. رئیس هیات ورزش‌های همگانی هرمزگان گفت: پیشنهاد اجرای طرح پایش سلامت کارکنان دولت از سوی این هیات به استانداری اعلام شده که امکانات اجرای این طرح فراهم است و هم‌اکنون تیم عملیاتی آن نیز تشکیل شده است. 

به گزارش ایرنا «کیانوش جهانبخش» افزود: این اقدام با همکاری اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان و حمایت استاندار برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش تحرک بدنی کارکنان و همچنین بهبود سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف انجام می‌شود. 

این مسئول اظهار کرد: برای انجام این کار یک دستگاه «بادی‌آنالیزور» خریده شده که وضعیت جسمانی و سلامت کارکنان را مورد پایش قرار دهیم. 

دستگاه بادی‌آنالیزور، کار آنالیز بدن به صورت کامل را انجام می‌دهد و کارایی بسیار بالایی در آنالیز ترکیبات بدن از قبیل درصد چربی، آب، عضلات، استخوان‌ها، املاح، مقدار لاغری و کمبود وزن، چاقی و اضافه وزن، شاخص توده بدنی (BMI) و ‌اندازه‎گیری چربی موضعی به تفکیک اندام‎های بدن دارد. 


اضافه‌کاری و تشویق در ازای ورزش

رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان با اشاره به امتیازات طرح «پایش سلامت برای کارکنان دولت» بیان کرد: ابتدا سنجش دقیقی از همه کارکنان و مدیران انجام می‌شود و بعد از پایش بر اساس شاخص پیشرفت سلامت برای آن‌ها اضافه‌کاری، تشویق و ارتقای سطح کاری در نظر گرفته می‌شود. 

وی ادامه داد: با اجرای این طرح از کم‌تحرکی مدیران جلوگیری می‌شود و آستانه تحمل آن‌ها در برابر مشکلات و بیماری‌ها افزایش می‌یابد. 

جهانبخش افزود: این هیات ورزشی آمادگی دارد طرح پایش سلامت را برای نیروهای امداد و نجات، نیروهای نظامی و انتظامی، بخش خصوصی و حتی مردم عادی استان نیز برگزار کند. 


ورزش همگانی مولد اشتغال

رئیس هیات ورزش‌های همگانی هرمزگان با اشاره به این‌که 70 درصد از مسئولیت کمیته‌های ورزش همگانی استان برعهده زنان است، گفت: زنان ورزشکار می‌توانند موتور محرکه و عامل اصلی حضور خانواده برای ورزش باشند که این اقدام در سلامت خانواده و روابط مستحکم بین آن‌ها تاثیرگذار است. 

به گفته وی مخاطبان بیشتر رشته‌های همگانی و حتی بیشترین سرمایه‌گذاران، مدیران و موسسه‌های باشگاه‌های خصوصی نیز بانوان هستند. 

رئیس هیات‌های ورزش‌های همگانی استان گفت: ورزش همگانی دارای 28 انجمن و 60 رشته ورزشی است که با این گستردگی می‌تواند به عنوان یک مولد اشتغال پایدار و ارزشمند در جامعه باشد. 


جذب یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار 

رئیس هیات ورزش‌های همگانی هرمزگان با اشاره به این‌که منابع درآمدی این هیات به صورت شناور است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به جذب یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار شده‌ایم که در 7 سال گذشته بی‌نظیر بوده است. 

جهانبخش گفت: منابع درآمدی هیات ورزش‌های همگانی از طریق جذب اسپانسرهای غیرنقدی، تخصیص اعتبارات از محل اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان و فدراسیون، جذب 27/0 درصد از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین کسب درآمد از محل کدهای اختصاصی همچون حق عضویت باشگاه‌های ورزشی و برگزاری دوره‌های ورزشی است. 


برگزاری اولین المپیاد ورزش‌های همگانی 

دبیر هیات ورزش‌های همگانی استان نیز گفت: هیات ورزش‌های همگانی در 4 بخش شامل شناخت و ایجاد رشته‌های ورزشی، انجام روش‌های تمرینی رشته‌های ورزشی، اقشار مختلف شامل کودکان، بزرگسالان، کارمندان و همچنین رشته‌های تفریحی همچون کوه‌نوردی فعالیت دارد. 

«روزبه زابلی» بیان کرد: برگزاری 408 همایش ورزشی، 52 دوره آموزش کارگاهی، داوری و سمینار، برگزاری 4 دوره کارگاه آموزشی با همکاری آکادمی ملی المپیک، برگزاری مسابقه ورزشی پینت‌بال، ایروبیک، یوگا، امداد و نجات آتش‌نشانان و فریزبی و همچنین برگزاری اولین المپیاد ورزش‌های همگانی از جاسک تا گاوبندی (پارسیان) از مهم‌ترین برنامه‌های ورزش‌های همگانی آبان امسال است. 

وی بیان کرد: همایش پیاده‌روی همگانی در 4 شهر بندرعباس، جناح‌بستک، رویدر بندر خمیر و جاسک تا پایان سال جاری در هرمزگان برگزار می‌شود که این همایش به صورت پخش زنده از شبکه 3 سیما به نمایش درمی‌آید. 


بیت‌المال در خدمت سلامت مردم باشد

«کیانوش جهانبخش»، دبیر هیات ورزش‌های همگانی استان، از برخی دستگاه‌های اجرایی گلایه کرد که باشگاه‌های ورزشی را با پول بیت‌المال ایجاد می‌کنند ولی فقط در اختیار کارکنان خود قرار می‌دهند وی افزود: از طریق استانداری پیگیر این موضوع هستیم که این امکانات در اختیار عموم قرار گیرد. وی بیان کرد: مربیان و اعضای کمیته‌های ورزش‌های همگانی هرمزگان مکلف هستند در هرجایی که تجمع مردمی باشد به ارائه برنامه‌های ورزشی اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید