• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 83931
+
-

تحصیل خارج از «گود»

نبود مدرسه در گود سبب شده خانواده‌ها برای فرستادن دانش‌آموزان به روستاهای دیگر مردد شوند و تعدادی از آنها ترک تحصیل کنند

آموزش
تحصیل خارج از «گود»

فرشته بامری | خبرنگار:

با وجود اقدامات فراوانی که برای توسعه و پیشرفت روستاهای کشور انجام شده است، به دلیل فراوانی و صعب‌العبور بودن برخی روستاهای سیستان و بلوچستان، هنوز هم در برخی مناطق با کمبود امکانات روبه‌رو هستیم. روستاهایی که در آن‌ها مردمانی مهربان و سخت‌کوش به دور از هیاهوی شهرنشینی زندگی می‌کنند. یکی از این روستاهای صعب‌العبور و کوهستانی روستای «گود» از توابع بخش لادیز در میرجاوه است. 

لادیز با ۲۱۰ پارچه آبادی با جمعیت ۲۵هزار نفری دوسوم آبادی‌های میرجاوه را در خود جای داده است. نکته این‌جاست که ۸۰ درصد جمعیت لادیز در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور زندگی می‌کنند. 

روستای گود ۴۴ خانوار دارد و اهلی این روستا از طریق دامداری امرار معاش می‌کنند. نحوه زندگی آن‌ها رنگ و بوی عشایری دارد؛ زیرا برخی اهالی هنوز در کپر زندگی می‌کنند. 

روستای گود در ارتفاع 3 هزار متری از سطح دریا قرار دارد و پیش از این جزئی از جغرافیای نوک‌آباد خاش محسوب می‌شد و فاقد راه دسترسی بود، اما برای این‌که بتواند خدمات بگیرد تحت پوشش بخش لادیز در میرجاوه قرار گرفت و مسیر دسترسی به این روستا از طریق لادیز در سال گذشته هموار شد. 


اتاقی برای تدریس

این روستا فاقد ساختمان مستقلی برای مدرسه است. تدریس دانش‌آموزان در این روستا چند سال قبل که تعداد دانش‌آموزان به 10 تا ۱۵ نفر می‌رسید در اتاق خانه‌ای که توسط اهالی روستا اهدا شده بود و رنگ و بویی از فضای آموزشی نداشت، صورت می‌گرفت. همچنین یک معلم در مهرماه برای آموزش بچه‌ها به روستا می‌آمد، اما اکنون چند سال است دیگر معلمی به روستا نمی‌آید و دانش‌آموزان مجبورند برای ادامه تحصیل راهی روستای مجاور شوند که با گود 2 کیلومتر فاصله دارد. 


گلایه اهالی

یکی از اهالی روستای گود می‌گوید: چند سالی است مدرسه روستا از طریق اداره آموزش و پرورش منحل شده و دانش‌آموزان این روستا مجبورند برای ادامه تحصیل به روستای مجاور بروند. 

«بشیر ریگی» می‌افزاید: طی کردن مسیر طولانی که کوهستانی و صعب‌العبور است برای دانش‌آموزان خطرناک است. گرفتن سرویس برای دانش‌آموزان هم هزینه‌های گزافی دارد. از طرفی آب و هوای سرد و کوهستانی رفت و آمد دانش‌آموزان را دشوار می‌کند. 

وی ادامه می‌دهد: بعضی خانواده‌ها به علت نداشتن بضاعت مالی توان پرداخت کرایه ماشین را ندارند. همچنین ما اولیای دانش‌آموزان درخواست داریم به این روستا همانند سابق معلم بدهند تا دانش‌آموزان در خود روستا تحصیل کنند. 

وی می‌گوید: مسئولان آموزش و پرورش حداقل در زمینه حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان به خانواده‌ها کمک کنند. 


ضرورت فراهم کردن فضای آموزشی 

یکی دیگر از اهالی روستای گود هم می‌گوید: پیش از این دانش‌آموزان این روستا با کمترین امکانات آموزشی در محل روستا به تحصیل می‌پرداختند، اما اکنون از همان حداقل‌ها هم بی‌بهره هستند و باید به روستای دیگر مراجعه کنند. 

 «حمید ریگی» می‌افزاید: نبود مدرسه سبب می‌شود خانواده‌ها برای فرستادن دانش‌آموز به روستاهای دیگر مردد شوند و به تبع آن ترک تحصیل کنند زیرا مسافت طولانی و صعب‌العبور بودن راه، تحصیل دانش‌آموزان را سخت می‌کند. 

وی ادامه می‌دهد: ضرورت دارد مسئولان مربوطه برای فراهم کردن فضای آموزشی، بازسازی و بهبود شرایط فیزیکی اقدامات جدی انجام دهند تا بسترهای لازم برای باسواد شدن دانش‌آموزان مناطق محروم فراهم‌ شود. 


کاهش آمار دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: مدرسه روستای گود از توابع بخش لادیز در میرجاوه، حدود 5 سال قبل به دلیل کاهش آمار دانش‌آموزان - که به 3 نفر رسیده بود - تعطیل شد و اکنون دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به روستای مجاور می‌روند. 
«حمیدرضا رخشانی» می‌افزاید: برای اعزام معلم به روستاها تعداد دانش‌آموزان باید به حد نصاب برسد تا روستا توسط آموزش و پرورش کد دریافت کند و معلم به روستا اعزام شود. 

وی می‌افزاید: از آن‌جایی که عمده درخواست مردم روستا استقرار معلم است، پیگیر هستیم تا بتوانیم برای آن‌ها کد بگیریم تا معلم به روستا اعزام شود. 
مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص بازماندن و ترک تحصیل دانش‌آموزان هم می‌گوید: بر اساس آخرین آمار تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی استان ۳۲ هزار نفر بوده که تاکنون 8 هزار و ۳۵۰ نفر آنان شناسایی شده‌اند. هم‌زمان با سال تحصیلی جدید هم حدود 5 هزار نفر دیگر جذب می‌شوند. 
رخشانی ادامه می‌دهد: برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل سیستان و بلوچستان مشکل فضای آموزشی وجود ندارد. سال گذشته با کمک خیران طرح مدارس «حامی» در نقاط حاشیه شهر زاهدان و چابهار اجرایی شد. 

وی اجرای طرح‌های روستا مرکزی، استفاده از ظرفیت مدارس شبانه‌روزی و خرید خدمات آموزشی را 3 طرح برای جذب بازماندگان تحصیل سیستان و بلوچستان عنوان و تصریح می‌کند: در قالب طرح روستا مرکزی در سال تحصیلی قبل بیش از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد. 

وی ادامه می‌دهد: همچنین بیش از ۸۶ میلیارد تومان در مدارس شبانه‌روزی برای جذب بازماندگان تحصیل این استان هزینه شده است.


کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان می‌گوید: با توجه به کمبود نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان 3۹۷۶ نفر به صورت نیروی خرید خدمت به‌کارگیری شدند و ۸۸ میلیارد تومان اعتبار در این بخش هزینه شد. همچنین امسال 3۵۸۲ نفر به صورت حق‌التدریس، استخدام سال گذشته و سربازمعلم وارد آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شده‌اند که بخشی از مشکلات این حوزه رفع می‌شود. 

«حمیدرضا رخشانی» می‌افزاید: این امر منجر به جذب بیش از ۸۰ هزار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان شده است. 

رخشانی با اشاره به امکانات سرمایشی و گرمایشی مدارس هم می‌افزاید: امسال 67 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس به وسایل گرمایشی و سرمایشی اختصاص یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید