• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83729
+
-

خودرو‌های سرگردان کرج

عضو شورای شهر کرج: از نظر سرانه پارکینگ عمومی در کرج وضعیت مناسبی نداریم و در تلاشیم تا این وضعیت به جایگاه مطلوبی برسد

شهری
خودرو‌های سرگردان کرج

فتانه احدی | البرز- خبرنگار


ترافیک شهری هرچند تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود، اما یکی از دلایل مهم آن نبود فضای کافی برای پارک خودرو‌ها و در نتیجه توقف تعداد زیادی از وسایل نقلیه در حاشیه خیابان‌ها و معابری است که عرض چندانی ندارند. به طوری که در این شرایط بسیاری از رانندگان به‌ناچار به پارک خودرو‌های خود در وضعیت نامناسب یا دوبل اقدام می‌کنند؛ موضوعی که همواره به افزایش راه‌بندان و کور شدن گره ترافیک در شهر دامن می‌زند. خیابان‌های کلان‌شهر کرج نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ بر اساس آمار به‌ازای هر 3 نفر در کرج یک خودرو وجود دارد؛ در نتیجه تراکم بالای وسایل نقلیه، کمبود فضای مناسب و پارکینگ عمومی در خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر به‌خوبی نمایان است و یافتن فضایی مناسب برای پارک بدون دردسر خودرو‌ها به یکی از دغدغه‌های همیشگی رانندگان تبدیل شده است.


دردسر سکونت در مجاورت پارک

در این میان مناطق و خیابان‌هایی که در مجاورت مراکز تفریحی و تجاری عمده قرار گرفته‌اند، اوضاع به‌مراتب نابسامان‌تری دارند که صف طولانی خودرو‌های پارک‌شده در 2 طرف خیابان منتهی به پارک خانواده کرج، یکی از نمود‌های این مشکل است. یکی از شهروندانی که نزدیک این پارک سکونت دارد، می‌گوید: هرچند ممکن است زندگی در مجاورت پارک به نظر بسیاری از افراد، یک امتیاز تلقی شود، اما این موضوع با مشکلات خاص خود همراه است.
«مهران احمدی‌راد» ادامه می‌دهد: همه‌روزه به‌ویژه روز‌های تعطیل و آخر هفته جمعیت بسیاری برای گردش و تفریح به پارک مراجعه می‌کنند و نیاز به محلی برای پارک خودرو‌های خود دارند، اما از آنجایی که در این منطقه پارکینگ عمومی مناسبی وجود ندارد، مردم از حاشیه خیابان به‌جای پارکینگ استفاده می‌کنند.
وی اضافه می‌کند: این موضوع به‌خصوص در فصول گرم سال که شهروندان تا ساعاتی پس از نیمه‌شب در پارک می‌مانند، موجب ایجاد مزاحمت و سلب آسایش ساکنان این محل می‌شود.
این شهروند می‌گوید: حتی بسیاری از اوقات دیده می‌شود که عده‌ای از رانندگان با استفاده از آب جوی کنار خیابان به شست‌وشوی خودرو‌های پارک‌شده خود اقدام می‌کنند که منظره ناخوشایندی در این محل ایجاد می‌کند.


لزوم تقویت فرهنگ استفاده از پارکینگ عمومی

یکی از کسبه میدان آزادگان می‌گوید: هرچند در کرج پارکینگ عمومی و فضای پارک مناسب به اندازه کافی وجود ندارد، اما موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که بسیاری از شهروندان هنوز ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از پارکینگ عمومی، خودرو‌های خود را در خیابان‌های فرعی و کوچه‌های اطراف محل آمد و شد خود پارک کنند تا ناگزیر نباشند هزینه‌ای برای پارک خودرو خود بپردازند.
«علی اسماعیلی» ادامه می‌دهد: این مساله به‌ویژه در بعدازظهر‌ها که ساعات پرتردد روز به شمار می‌رود و شهروندان تمایل بیشتری به خرید و گشت و گذار در خیابان‌ها دارند، تشدید می‌شود؛ به طوری که ساکنان محله‌ها و کوچه‌های منتهی به مراکز تجاری شهر همواره از وجود خودرو‌های اضافه در اطراف منازل خود گله‌مندند.


ساخت پارکینگ عمومی 

 عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی کلان‌شهر کرج با تاکید بر لزوم افزایش تعداد پارکینگ‌های عمومی در کرج به‌ویژه اطراف پارک‌ها و بوستان‌ها می‌گوید: بیشترین معضلی که پارک‌های کرج دارند مربوط به نبود پارکینگ و فضای مناسب برای پارک خودرو است.
«مهدی حاج‌قاسمی» ادامه می‌دهد: در حالی که خانواده‌های بسیاری تمایل دارند برای تفریح و گردش به پارک‌ها مراجعه کنند، اما وقتی یک نفر قصد داشته باشد از خودرو شخصی برای رسیدن به مقصد استفاده کند، با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ زیرا باید مدت‌ها وقت خود را برای یافتن فضای مناسبی برای پارک خودرو صرف کند.
وی اضافه می‌کند: در حال پیگیری راه‌حل این مشکل هستیم و پارکینگ‌های بزرگ و روبازی که به درختان نیز آسیب نرساند برای پارک‌های موجود در منطقه جهانشهر در نظر گرفته‌ایم.
قاسمی می‌گوید: بر این اساس تبدیل قطعه زمین بزرگی که در اطراف پارک خانواده وجود دارد به پارکینگ، آخرین مراحل اجرایی شدن خود را می‌گذراند.
عضو شورای شهر کرج ادامه می‌دهد: در این منطقه بیشترین تجمع ترافیکی به خاطر نبود پارکینگ را در اطراف باغ فاتح داریم، زیرا مردم از همه نقاط شهر به آنجا مراجعه می‌کنند. در حال پیگیری هستیم که در این منطقه پارکینگ عمومی ایجاد شود و یا دست‌کم فضای مناسبی به عنوان پارکینگ روباز در نظر گرفته شود.


مشکل تامین زمین

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی کلان‌شهر کرج بیان می‌کند: مهم‌ترین بحث در مورد ایجاد پارکینگ عمومی مربوط به زمین آن است و اگر قطعه زمین مناسبی وجود داشته باشد، حتما پیگیری‌های لازم برای ساخت پارکینگ عمومی در مناطق مورد نیاز انجام می‌شود، اما در برخی مناطق و اطراف بعضی پارک‌ها امکان جانمایی پارکینگ جدید وجود ندارد.
«مهدی حاج‌قاسمی» می‌گوید: هم‌اکنون یک پارکینگ عمومی در حال ساخت داریم و تعدادی پارکینگ هم قرار است در آینده به فضای پارکینگ عمومی شهر اضافه شود. به طور کلی از نظر سرانه پارکینگ عمومی در کرج وضعیت مناسبی نداریم و در تلاشیم تا این وضعیت به جایگاه مطلوبی برسد.
وی ادامه می‌دهد: در گذشته با ساختمان‌هایی که بر اساس ضوابط شهرسازی کسری پارکینگ داشتند برخورد جدی صورت نمی‌گرفت، اما هم‌اکنون شهرداری و شورای شهر در مورد این موضوع عملکرد جدی‌تری دارند، به طوری که حتی با ساختمان 10 واحدی که برای 9 واحد خود پارکینگ تامین کرده باشد و یک پارکینگ کسری داشته باشد نیز برخورد می‌شود و حتی می‌توان گفت ساخت‌و‌ساز این بنا‌ها غیرممکن شده است.


طرحی برای کاهش ترافیک 

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: کلان‌شهر کرج در مبادی ورودی و خروجی با مشکل ترافیک دست به گریبان است. شهروندان برای ورود به کرج از سمت پایتخت باید ساعت‌ها وقتشان را در ترافیک سرسام‌آور هدر دهند.
به گزارش همشهری «محمدرضا احمدی‌نژاد» افزود: مرکز کلان‌شهر کرج نیز درگیر معضلات بی‌شماری است. هنگام غروب خودرو باید کیلومترها دورتر از مقصد مورد نظر پارک شود که این به نوبه خود دردسرهای بزرگی را برای شهروندان ایجاد کرده است. 
وی عنوان می‌کند: در این آشفته‌بازار، نبود پارکینگ در کلان‌شهری مثل کرج می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به معضلی برای مدیریت شهری تبدیل شود؛ معضلی که با صرف وقت و هزینه‌های بسیار شاید بتوان جلوی بزرگ‌تر شدن آن را گرفت.
این مسئول ادامه داد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز به دلیل عدم سودآوری این حوزه و جذاب نبودن ساخت پارکینگ عمومی به عنوان یک بسته اقتصادی، قدم به این حوزه نگذاشته و از خواسته مدیریت شهری برای احداث پارکینگ‌های عمومی تبعیت نکردند.
وی با اشاره به برگزاری جلسه بررسی بهنگام‌سازی مطالعات جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک کلان‌شهر کرج، اظهار کرد: مدیریت تقاضای سفر شهروندان، کاهش سفر در ساعت اوج ترافیک، بازتوزیع سفرها و افزایش سهم حمل‌و‌نقل عمومی از سفرهای درون‌شهری از جمله مهم‌ترین اهداف اجرای طرح بهنگام‌سازی حمل‌و‌نقل و ترافیک به شمار می‌رود.

وی افزود: قابلیت اجرای این طرح در 3 بخش حمل‌و‌نقل عمومی، حمل‌و‌نقل خصوصی، راهکارهای مدیریتی و طرح‌های مرتبط با توسعه پیاده‌مداری بر اساس میزان اعتبارات اختصاصی مورد ارزیابی کارشناسان و مشاورین قرار گرفته است.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: برآورد دقیق جمعیت‌پذیری شهر و نرخ رشد بر اساس طرح‌های بالادستی، تفکیک سهم سفرها بر حسب انواع رویکردهای حمل‌ونقلی به‌ویژه حمل‌ونقل همگانی و انجام مطالعات جامع تبادل کرج و تهران به صورت ترکیبی و یکپارچه از اقدامات صورت‌گرفته پیرامون بهنگام‌سازی مطالعات جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک کلان‌شهر کرج به شمار می‌رود.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اهمیت رعایت اسناد و چشم‌انداز کلان کشوری و منطقه‌ای، لزوم توجه به موارد مذکور در تمامی بخش‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید