• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83655
+
-

از تئاتر فولکلور تا تئاتر رضوی

«فرشید تمری» هنرمند عرصه تئاتر مشهد از اجرای نمایش در این شهر می‌گوید

گزارش
از تئاتر فولکلور تا تئاتر رضوی

«فرشید تمری»، متولد 1348، از هنرمندان باسابقه تئاتر مشهد است که سال‌هاست در زمینۀ نویسندگی، کارگردانی و نقد تئاتر فعالیت دارد. به گزارش خبرگزاری رضوی، این هنرمند تئاتر را به‌صورت جدی در قوچان آغاز کرده و در طول فعالیت هنری خود فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. از کارهای به‌یادماندنی این نویسنده و کارگردان می‌توان به نمایش‌های «آتامرگان»، «افسانه بگو»، «فرشته بلک سیتی»، «گرائیلی»، «سردار سرخ»، «آرزوی زبان‌بسته‌ها»، «ثمرگل» و «اتللو به روایت بخشی» اشاره کرد که در اغلب آنها به سمت ادبیات فولکلور و فرهنگ عامه مردم خراسان رفته که با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. آشنایی او با ادبیات فولکلور و فرهنگ عامه و آمیختگی آنها در آثار وی به چشم می‌خورد. 


استقبال مردم از تئاتر

تمری در خصوص وضعیت امروز تئاتر مشهد می‌گوید: تئاتر مشهد نسبت به سال‌های گذشته در ذائقه مخاطب جایگاه خوبی را پیدا کرده و وارد سبد فرهنگی خانوارها شده است. امروزه مردم به عنوان یک مطالبه به تئاتر توجه می‌کنند؛ علاوه بر این‌که مسئولان و متولیان فرهنگی مشهد که صاحب امکانات نیز هستند، رویکردشان را نسبت به تئاتر تغییر داده و نسبت به گذشته توجه بیشتری به آن می‌کنند. او ادامه می‌دهد: در مشهد و خصوصا در نوروز علاوه بر المان‌های شهری شاهد تئاترهای خیابانیِ سیلورمن‌ها، گرگ‌من‌ها و پالرمن‌ها در سطح شهر هستیم. در حال حاضر ارگان‌های بزرگی مثل سپاه پاسداران، دانشگاه، شهرداری و آستان قدس رضوی به طور مستقیم از تئاتر حمایت می‌کنند و این نشان می‌دهد که به تاثیرگذاری تئاتر بر روی مخاطب پی برده شده و مردم هم تئاتر را دوست دارند چون اعتمادشان به آن جلب شده است. 


تئاتر برای زائران

اودرباره اجرای تئاتر در مشهد برای زائران می‌گوید: من مستقیما تئاتری برای زائرین کار نکرده‌ام اما سال‌های گذشته که دبیر فستیوال تئاترهای خیابانی شهرداری بودم، طی 2 دوره در این زمینه رویکرد اجرایی داشته‌ام. با توجه به آمار زائران شهر مشهد، این مضامین در تئاتر باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. جشنواره رضوی در سطح ملی برگزار می‌شود که مشخصاً نگاهش به تئاتر رضوی است؛ یعنی تئاتری که مستقیما به امام رضا علیه‌السلام اشاره دارد. جشنواره رضوی جشنواره معتبری است که سال گذشته در بجنورد برگزار شد و امسال نیز در تبریز برگزار می‌شود و احتمالا سال‌های آینده در مشهد برگزار خواهد شد؛ چنان‌که امسال نیز شاهد برگزاری تئاتر کودک رضوی در سطح ملی در مشهد بودیم. 


جشنواره‌ رضوی 

او در خصوص حضورش در جشنواره‌های رضوی می‌گوید: من به طور مستقیم در جشنواره‌های رضوی حضور نداشته‌ام ولی چند تئاتر خیابانی با موضوع امام رضا(ع) تولید کرده‌ام. مثل «راه نور» که در مورد ورود امام رضا(ع) به ایران است که در آن 60 تا 70 بازیگر حضور داشتند. نمایش‌نامه‌هایی هم در این مورد نوشته‌ام که کتاب شده‌اند مثل «نرخ دعا» که کاری دلی است. هم‌اکنون هم برنامه‌ای در دست تولید دارم با حضور محسن میرزازاده که اثر فاخری است با موضوع رضوی؛ تئاتری برخاسته از موسیقی فولکلوریک خراسان که امیدوارم به‌زودی روی صحنه بیاوریم. 

او ادامه می‌دهد: ما در شهری مذهبی زندگی می‌کنیم و این مساله الزاماتی را برای من به دنبال دارد؛ چون درک من، درک هنری است. به باور من هیچ رویدادی در مشهد رخ نمی‌دهد که مایه دینی نداشته باشد. مثلا وقتی راجع به عشق یا انسان یا انسانیت و یا... سخن می‌گوییم، شاخصۀ دین در آن هست. در تئاتر محدودیت‌هایی مثل استفاده از موسیقی زنده وجود دارد. هنر تئاتر بسیار فاخر است و چون مردم سریعا با آن ارتباط برقرار می‌کنند، حساسیت‌هایی هم وجود دارد، ولی حاشیۀ تئاتر نسبت به دیگر حرفه‌ها بسیار کمتر است. 


اجرا در کردستان
او درباره فعالیت‌های اخیرش می‌گوید: در حال حاضر تئاتر «عشق جلاد» را به اجرا درآورده‌ام و الان برای اجرا به کردستان و شهرهای دیگر می‌رویم تا ری‌اکشن و فیدبکی را که مردم دیگر نسبت به آثار فولکلوریک خراسان دارند، ببینیم و این‌که تاثیر کردهای کرمانج و کردهای خراسان بر کردهای کردستان چگونه است و هنر آنها چه بازخوردی بر آنان دارد. در حال انجام مطالعه، تحقیق و آماده شدن برای جشنواره‌های تئاتر استانی هستم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید