• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83649
+
-

آش با جاش زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت

بارسیدن فصل سرما و مصرف سنتی، آش سبزی رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز نسبت به مصرف ظرف‌های یک بار مصرف غیراستاندارد هشدار داد

گزارش
آش با جاش زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت

وقتی به شیراز سفر می‌کنیم، غیر از دیدن اماکن تاریخی و بی‌نظیر شیراز، خوردن غذاهای محلی و از همه مهم‌تر‌ آش سبزی معروف شیراز هم در ما شور و شوق به‌ وجود می‌آورد. آش سبزی در شیراز به‌ عنوان صبحانه با نان سنگک گرم و پیازداغ طلایی و خوش‌رنگ چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت. 

به گزارش ایرنا، در عین حال، موضوع مورد بحث عرضه‌ آش داغ در ظروف یک بار مصرف است که بارها و با تاکید از سوی کارشناسان و متخصصان رد شده و صنوف و عرضه‌کنندگان ‌آش از آن نهی شده‌اند. اکنون در آستانه فصل مصرف بیشتر‌ آش سبزی در شیراز می‌طلبد که مراکز تولید و عرضه آن بیشتر زیر ذره‌بین ناظران و بازرسان باشد تا با عرضه این محصول در ظروف یک بار مصرف غیراستاندارد و مضر برای سلامتی پرهیز شود. 


نظارت صنف پزندگان 

«احمدرضا وردی‌زاده» رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز، با تاکید بر این‌که جلسات مختلف برای عدم عرضه‌ آش در ظروف غیراستاندارد برگزار شده است گفت: مصوبات این جلسات بخش‌نامه شده و در اختیار فروشندگان قرار گرفته است و همه فروشندگان موظفند که ظروف مورد تایید استفاده کنند. ظروف گیاهی و ظروف یک بار مصرف شفاف هیچ ضرری ندارد و تایید شده است.

 همه ظروف شفاف که پشت آن علامت PP حک شده، مورد تایید است و به دلخواه مشتری از این ظروف یا ظروف گیاهی استفاده می‌شود. معمولا در همه مغازه‌های عرضه‌ آش هم ظروف گیاهی و هم ظروف شفاف وجود دارد و به دلخواه مشتری‌ عرضه می‌شود. 

علامت PP یا ظروف «پلی ‌پروپیلن» از جمله ظروفی است که برای جابه‌جایی فراورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70‌درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. برای بسته‌بندی فراورده‌های لبنی مانند ماست، خامه و پنیر نیز از این ظروف استفاده می‌شود. 

رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز ادامه داد: البته ظروف گیاهی قیمت بیشتری دارد. ظروف شفاف هم مشکلی برای عرضه‌ آش ندارد، هرچند تاکید ما این است که شهروندان ظروف خانگی با خود به همراه داشته باشند، ناظران و بازرسان صنف و اتحادیه و بازرسان بهداشت همه این موارد را مرتب کنترل می‌کنند. خیلی جاها ظروف گیاهی را قبول ندارند. ما اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که همه فروشندگان از ظروف مورد تایید استفاده کنند. 
وردی‌زاده اضافه کرد: مغازه‌های آش‌فروشی به هیچ عنوان مجاز به استفاده از ظروف فوم نیستند.

 بازرسان اتحادیه روی این موضوع به‌شدت نظارت می‌کنند. در این زمینه سامانه پیامکی تعریف شده و تراکت چاپ کرده‌ایم و در همایش‌ها هم اعلام کرده‌ایم. لیست ظروف مورد تایید را به همه فروشندگان دادیم که از ظروف مورد تایید استفاده کنند. البته ظروف تقلبی هم هست، ولی تاکید می‌کنیم مردم از مغازه‌های دارای مجوز آش بخرند و ترجیحا ظروف خانگی هم همراه داشته باشند، اما در عین حال همه ظروف عرضه‌شده در مغازه‌ها مورد تایید است. 

رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز ادامه داد: هر شهروندی که ظروف خانگی با خود بیاورد از 10‌درصد تخفیف در قیمت آش برخوردار می‌شود. در شیراز 200 مغازه پروانه‌دار عرضه‌ آش فعال است که کنترل می‌شوند. ماموران بازرسی اتحادیه و بهداشت محیط مرتب این مغازه‌ها را کنترل می‌کنند. مامور بهداشت هر 15 روز سر می‌زند و موارد را کنترل می‌کند. 


نظارت بر عرضه آش 

دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اواخر سال گذشته استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی را برای عرضه مواد غذایی داغ در صنوف حساس ممنوع کرد. این موضوع اکنون در اغلب مراکز عرضه رعایت می‌شود، اما در دست‌فروشی‌ها عرضه آش و حتی برخی مغازه‌ها موضوع به فراموشی سپرده می‌شود و مراکز نظارتی نیز از کنار آن با تساهل 
می‌گذرند. 

قرار بود پس از اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، از ابتدای اسفند سال گذشته، تیم‌های نظارتی مشترک از صنوف مرتبط بازدید کنند تا در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای عرضه مواد غذایی داغ، مراحل قانونی برخورد با متخلفان طی شود. 

«علی بهادر» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این زمینه با تاکید بر آثار سرطان‌زایی استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی داغ گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که مردم ترجیح دهند برای تهیه ‌آش و سایر غذاهای داغ با خود ظرف مناسب به همراه داشته باشند. 

«عبدالرسول همتی» معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: در سال‎های اخیر، اقدامات زیادی در مورد جلوگیری از به‌کارگیری ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای مواد خوراکی داغ صورت گرفته، اما با توجه به روند رو به رشد استفاده از این نوع ظروف، این موضوع به طور اختصاصی در استانداری فارس مورد تبادل نظر قرار گرفته و لازم است دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در آستانه فصل افزایش مصرف ‌آش نظارت بیشتری داشته باشد. 

«سیامک شمس» مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم از ممنوعیت استفاده از ظروف یک بار مصرف در مراکز غذایی استان و کلان‌شهر شیراز خبر داد و با اشاره به ممنوعیت استفاده از ظروف یک بار مصرف در پزندگی‌ها اظهار کرد: ممنوعیت به کار گرفتن ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در صنوف حساس در شهر شیراز مد نظر است و با گذر زمان شامل تمامی صنوف می‌شود. 

امید است مسئولان، بازرسان، صنوف، اتحادیه‌ها و ناظران سلامت مردم را فدای چرخیدن چرخ صنعت و تامین معیشت و ایجاد اشتغال و آجر شدن نان افراد نکنند و سلامت را وجه‌المصالحه قرار ندهند و با نظارت بیشتر به‌ویژه روی دست‌فروشی‌ها که این خوردنی خوشمزه را در هر شرایط غیربهداشتی هم عرضه می‌کنند، سلامت مردم را خط قرمز بدانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید