• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83610
+
-

سرگردانی در بازار پسته

کسادی بازار خرید پسته و پایین آمدن قیمت خرید آن در خوشاب کشاورزان را به برداشت آن بی‌علاقه و سردرگم کرده است

گزارش
سرگردانی در بازار پسته

بر اساس آمار رسمی و به گفته مسئولان شهرستان خوشاب، با تولید بیش از 3 هزار تن پسته در سال، این شهرستان به عنوان سومین تولیدکننده پسته در استان خراسان و دومین شهرستان از نظر کاشت پسته در استان خراسان رضوی لقب گرفته است. اما اگر سری به شهرهای سلطان‌آباد و مشکان بزنید، هیچ اثری از پسته در کوچه و بازارش نخواهید یافت، چراکه فروشندگان هیچ رغبتی به فروش آن در بازار داخلی ندارند. آنها برای فروش محصول پسته به شهرستان‌های همجوار نظیر سبزوار و بردسکن می‌روند و یا در تهران و شهرهای دیگر آن را به فروش می‌رسانند. 

به گزارش مهر، در حالی که این روزها با رسیدن فصل برداشت پسته، کمر درختان خم شده است، اما کسادی بازار خرید پسته و پایین آمدن قیمت خرید آن کشاورزان را به برداشت آن بی‌علاقه و سردرگم کرده است. «اسماعیل نامنی» یکی از کشاورزان پسته‌کار شهر سلطان‌آباد با بیان این‌که پسته امسال روی دست کشاورزان مانده و قیمت خریدها نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد افت کرده است، گفت: تاجران بردسکن، پسته را نسبت به تاجران سبزوار با قیمت مناسب‌تری می‌خرند، لذا ترجیح می‌دهیم تولیدات باغ پسته را برای فروش هر سال به این شهرستان ببریم. 

یکی دیگر از کشاورزان پسته‌کار شهر سلطان‌آباد گفت: سال گذشته بسیاری از کشاورزان در فروش پسته به دلیل نوسانات قیمت ارز ضرر کردند و این باعث شده تا امسال در فروش تولیدات خود محتاط‌تر عمل کنند. وی با بیان این‌که در فروش پسته سال گذشته به دلیل نوسانات قیمت خرید، ۹۰ میلیون تومان ضرر کردم، افزود: این در حالی است که پسته‌های تازه‌تولیدشده را به قیمت ۳۵ هزار تومان فروخته بودم، ولی بعد از یک ماه ۱۰ هزار تومان گران‌تر شد. همچنین «غلامحسن چاهه» یکی از پسته‌کاران شهرستان خوشاب در روستای چاهه که به پسته‌پاک‌کنی مشغول است، ابراز کرد: به دلیل خرید محصولات به قیمت مناسب، ترجیحا تولیدات باغ خودم را در تهران به فروش می‌رسانم. 

وی با اشاره به قیمت خرید پسته خشک به قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در سال جاری، افزود: به دلیل نوسانات دلار، قیمت‌ها نیز نوسان دارد. «محمدحسن نامنی» یکی دیگر از کشاورزان، گفت: کشاورزان هر ساله پسته خودشان را در بردسکن به فروش می‌رسانند. قیمت پسته خشک خریداری‌شده از ما در سال گذشته حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بود که امسال به نصف قیمت کاهش یافته است و امید داریم تا روزهای آینده بازار خرید بهتر شود. 


افزایش تولید پسته و کاهش قیمت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار در پاسخ به کاهش قیمت پسته تولیدی اظهار کرد: در سال جاری به دلیل افزایش تولید پسته و افزایش بارندگی‌هایی که در سطح استان داشتیم، قیمت این محصول و برخی دیگر از محصولات تولیدی کاهش یافته است. «منصور برغمدی» با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف برای کشاورزان و افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی تولید پسته در سال ۹۸ افزود: میانگین تولید پسته در سال‌های گذشته در هر هکتار حدود ۹۰۰ کیلوگرم بود که امسال به 2/1 تن تا 5/1 تن در هر هکتار افزایش یافته است. 

برغمدی در پاسخ به فروش محصولات کشاورزان در شهرستان‌های دیگر، تصریح کرد: بیشتر محصولات تولیدی شهرستان در تهران به فروش می‌رسد و برخی نیز به دلیل قرار گرفتن بورس پسته در فیض‌آباد، بیشتر تمایل دارند در این منطقه پسته تولیدی خود را به قیمت بالاتر به فروش برسانند. مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با تأکید بر این‌که معمولا محصولات کشاورزی در منطقه‌ای که قطب تولید آن است از استان جمع‌آوری و صادر می‌شوند، ابراز کرد: به عنوان مثال تمام زیره تولیدی استان خراسان در سبزوار جمع‌آوری و از اینجا به کشورهای خارجی صادر می‌شود. در زمینه پسته نیز، پسته‌های تولیدی از کرمان و تهران به کشورهای دیگر صادر می‌شود. 


3 تن پسته در هر هکتار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب اظهار کرد: تولید پسته شهرستان خوشاب ۲۴ هزار تن است که توسط ۱۱ ترمینال مجوزدار فراوری پسته، به پسته خشک تبدیل می‌شود. «ابراهیم رودسرابی» با اظهار این‌که زمان برداشت ارقام موجود پسته شهرستان خوشاب که عبارتند از کله‌قوچی، احمدآقایی، اکبری و... از آخر شهریور تا آخر مهر است، ابراز کرد: ترمینال‌های موجود با سرویس‌دهی در زمینه پوست‌کنی، شست‌وشو، پوک‌گیری، خندان‌کن، نم‌گیر، خشک‌کن، درجه‌بندی و بسته‌بندی به شکل فصلی برای تعدادی از افراد اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب با بیان این‌که میانگین عملکرد پسته (تر) در شهرستان خوشاب، 3 تن در هر هکتار است، تصریح کرد: با توجه به شرایط مناسب شهرستان برای احداث باغ‌های پسته و از طرفی اهمیت افزایش بهره‌وری پیشنهاد می‌شود بهره‌برداران محترم از تسهیلات کم‌بهره جهاد کشاورزی برای ایجاد باغ‌های پسته و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در باغ‌های خود بهره‌گیری کنند. وی با بیان این‌که برداشت پسته از باغ‌های خوشاب آغاز شده است، عنوان کرد: سطح باغ‌های پسته این شهرستان شامل نهال و بارور، 11 هزار و ۸۰۰ هکتار و سطح بارور آن به‌تنهایی در حال حاضر 7100 هکتار است، که نسبت به سال گذشته ۵۰۰ هکتار افزایش داشتهاست. 

رودسرابی با بیان این‌که شهرستان خوشاب رتبه سوم استان را در زمینه تولید پسته در اختیار دارد، افزود: امسال پیش‌بینی برداشت ۲۴ هزار تن پسته از سطح باغ‌های شهرستان را داریم، که از این مقدار پسته تولیدی قسمتی به مصرف تازه‌خوری و بخش عمده آن توسط تجار داخلی شهرستان و کشور به کشورهایی چون چین، مالزی و سنگاپور صادر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید