• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83580
+
-

جشن گردو در «سرهویه»

جشنواره گردو برای نخستین بار در کردستان در روستای «سرهویه» برگزار شد

روستا
جشن گردو در «سرهویه»

کردستان دارای جاذبه‌های زیبایی در حوزه گردشگری است، اما نقاطی از این استان هنوز برای گردشگران ناشناخته مانده است، به همین خاطر جشنواره گردو در روستای سرهویه سنندج برگزار شد تا بهانه‌ای برای معرفی منطقه کلاترزان به مسافران داخلی و خارجی باشد. 

به گزارش ایرنا، جشنواره گردو برای نخستین بار به مناسبت روز جهانی جهانگردی و به همت فرمانداری سنندج، بخشداری کلاترزان، جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها، مردم و فعالان گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روستای سرهویه برگزار شد. استان کردستان واقع در غرب ایران استانی سرسبز و زیبا و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری است و هر ساله علاقه‌مندان و مسافران قابل توجهی، شهرها و مناطق دیدنی این استان را برای سفر انتخاب می‌کنند.

این در حالی است که برخی از نقاط کردستان هنوز برای مسافران و گردشگران ناشناخته هستند که از آن جمله می‌توان به منطقه کلاترزان از توابع شهرستان سنندج اشاره کرد؛ منطقه‌ای با روستاهای بکر و زیبا، کوه‌ها و دره‌های دیدنی و بافت روستایی منحصر به فرد. جشنواره گردو که امسال برای اولین بار در کردستان برگزار ‌شد، بهانه خوبی برای معرفی روستاهای هویه و سرهویه در بخش کلاترزان سنندج شد. روستای هویه در ۷۰ کیلومتری غرب سنندج و در ارتفاع هزار و 640 متری از سطح دریا قرار دارد که بعد از طی 5 کیلومتر به روستای سرهویه خواهید رسید.

سفری را به همراه خبرنگاران استان به روستان آغاز می‌کنم و به محض ورود به روستاهای هویه و سرهویه بافت پلکانی آنها، تصویر اورامان‌تخت را برایم تداعی کرد؛ طبیعت زیبا، دره‌های سرسبز و جاذبه‌های متعدد این روستاها چشم هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می‌کند.  برای سفر به روستای هویه و سرهویه باید در ۴۰ کیلومتری جاده سنندج- مریوان از مسیر اصلی جدا شده و وارد یک جاده فرعی شوید که در نهایت بعد از عبور از روستاهای طفره زمین، ویسه‌ر و آویهنگ به این روستاها خواهید رسید و از طبیعت آن لذت خواهید برد.


کردستان ذخیره‌گاه فرهنگی ایران است 

فرماندار سنندج نیز در جشنواره گردو اظهار کرد: کردستان ذخیره‌گاه فرهنگی ایران است و اگر رسم و آداب بخش‌هایی از کشور فراموش شده است، در عوض فرهنگ غنی گذشته در کردستان از جمله کلاترزان حفظ شده است. «محمدابراهیم زارعی» با بیان این‌که روستاهای بخش کلاترزان و منطقه ژاوه رود از قروت ارزشمند طبیعت بکر برخوردار هستند، اضافه کرد: مردم این مناطق در کنار پاسداری از طبیعت زیبای آن‌که نشانه فرهنگ آنان است، از آداب و رسوم گذشته نیز حفاظت کرده‌اند. 
وی به اختصاص ۱۲ میلیارد ریال برای آسفالت جاده هویه و سرهویه اشاره کرد و گفت: ۱۰ میلیارد ریال نیز برای احداث استخر آب کشاورزی این منطقه در نظر گرفته شده است. فرماندار سنندج بر تلاش برای جذب گردشگر به کلاترزان تاکید کرد و افزود: شرط پیشرفت و توسعه گردشگری این منطقه حفظ طبیعت و فرهنگ و آثار معماری آن است؛ چراکه گردشگر بیشتری را جذب خواهد کرد.


۶۰ اقامتگاه بوم‌گردی در کردستان ایجاد می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با بیان این‌که بخشی از گردشگری مربوط به حوزه کشاورزی است، گفت: گردشگری کردستان در ۲ سال اخیر به‌خوبی پیش رفته است و گردشگری فرهنگی و روستایی جزو اولویت‌های کاری ما است.

«سیدمحسن علوی» به ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان از سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: ۱۱ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان سنندج فعالیت دارند که به‌زودی با ارائه مجوز، تعداد این اقامتگاه‌ها به ۶۰ مورد افزایش می‌یابد.  وی با بیان این‌که تا ۲ سال پیش هیچ آژانسی در زمینه گردشگری استان فعالیت نداشت، اضافه کرد: اکنون 3 آژانس در حوزه گردشگری داریم که فعالیت‌های خوبی نیز در زمینه جذب گردشگر به مناطق دیدنی استان داشته‌اند.  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان یادآور شد: امسال براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری استان‌های کردستان و کرمانشاه برای معرفی نقاط روستایی و اماکن بکر و برگزاری جشنواره‌های مختلف انتخاب شده‌اند که تلاش می‌کنیم در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.


طرح توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغ‌های کردستان 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغ‌های استان در دست اجراست که ۱۶ هزار هکتار آن دیم و بیش از ۳۳ هزار هکتار آن باغ‌های آبی خواهد بود. «فرید سپری» تاکید کرد: با اجرای این طرح، تولید محصولات باغی به ۳۴۰ هزار تن افزایش خواهد یافت که جهش ۲ برابری است، ضمن این‌که هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن نیاز است. 

وی سطح باغ‌های گردو در کشور را ۱۵۷ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این میزان در کردستان 7 هزار و ۳۰۰ هکتار است و سالانه ۱۵ تا ۱۸ هزار تن گردو در استان برداشت می‌شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به طرح مصوب شده تخصیص آب به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان اشاره و اضافه کرد: ۴۸۰ هزار اراضی دیم در استان داریم که امکان تبدیل شدن به اراضی آبی دارند.  سپری یادآور شد: با اجرای طرح ۱۰۰ هزار هکتاری آبی کردن اراضی دیم، تولید محصولات باغی از 2/8میلیون تن به 5 میلیون تن افزایش می‌یابد، چنان‌که در طرح پیشران دامداری استان، 7 هزار و ۳۰۹ شغل جدید ایجاد می‌شود.


درباره روستای سرهویه

هویه در ۷۰ و سرهویه در ۷۵ کیلومتری غرب سنندج واقع شده است. از هزار و ۸۹۰ هکتار از باغ‌های گردوی شهرستان سنندج ۳۰۰ هکتار آن مربوط به روستاهای هویه و سرهویه است و سالانه بین ۲ تا 4 تن گردو در این روستاها برداشت می‌شود. روستای هویه هزار و ۲۰۰ نفر و سرهویه هزار و ۲۸۰ نفر جمعیت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :