• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83579
+
-

به یاد سردار

احداث آرامگاه یارمحمدخان کرمانشاهی به عنوان یکی از مطالبات مردم و بزرگان شهر کرمانشاه از اقدامات پیش روی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمانشاه است

مراسم بزرگداشت یارمحمدخان کرمانشاهی سردار بزرگ مشروطه‌خواه کرمانشاه در کنار آرامگاه سرد و ساده‌اش برگزار شد. به گزارش ایسنا، یک قرن است گمنام و مظلوم در گوشه‌ای تاریک و سرشار از سکوت در تاریخ پرفراز و نشیب این خاک آرام گرفته است.


به ‌قول بهرام کلهرنیا «او کسی است که یکی از ریشه‌های سترگ تاریخ مدنی اجتماعی دوران کنونی این دیار را به وجود آورد» اما این‌که چرا در این صد سال ما کرمانشاهیان مانند تبریزیان که ستارخان و باقرخان را بزرگ کردند و افتخار شهرشان نامیدند، کاری برای بزرگ نگه داشتن نام این سردار بزرگ مشروطه نکردیم بماند که هرچه بود گذشت.

 اما 13 مهر، امسال، بسیاری از مسئولان گرفته تا مفاخر و همشهریان آمده بودند تا برای یارمحمدخان کرمانشاهی روزی را رقم بزنند که شاید بتوان آن را شروعی برای پایان یک قرن غربتش در تاریخ کرمانشاه دانست. یک خیابان را در کرمانشاه هم به اسمش نام‌گذاری کردند تا دیگر نامش به گوش همه اهالی شهر آشنا باشد.

از پوستر فیلمی که قرار است از زندگی‌اش ساخته شود، رونمایی شد تا مردمش او را بیشتر بشناسند و ببالند که چنین افتخاری در دیارشان دارند و در آخر هم برایش مراسم گرامیداشتی گرفتند تا گرامی بدارند رشادت‌هایش را در عصر پرآشوب و پرتلاطم مشروطیت. اینها همگی برای 13مهر امسال بود و فرداهای دیگری در راه است تا همگان سردار مشروطه‌خواه کرمانشاهی را بیشتر بشناسند. 

«یارمحمد خان کرمانشاهی مردی میانسال حدود 45 تا 50 ساله است که همه تاریخ‌نگارها سن او را 30 تا 29 سال ثبت کرده‌اند. او مردی از تبار کار و زحمت است که به مکتب خانه می‌رود و در آنجا آموزش می‌بیند و رشد می‌کند. در نوجوانی به زورخانه می‌رود، درست همان جایی که متصل به اسطوره‌های ایرانی و اعتدال و راستی و جوانمردی است. در زورخانه است که وجودش پرورش می‌یابد و پس از آن به قشون‌های نظامی می‌پیوندد تا آماده شود برای مبارزه و حماسه در راه راستی و آزادی‌خواهی.» 

بهرام‌ کلهرنیا از مفاخر استان کرمانشاه اینها را در مراسم گرامیداشت سردار مشروطه‌خواه کرمانشاه گفت و تاکید کرد: یارمحمدخان کرمانشاهی در زمانی برای آزادی‌خواهی قدم برداشت که کرمانشاه به واسطه اهمیت استراتژیک خود در لبه انقلاب مشروطیت دچار درگیری‌های زیادی شده بود. 

وی افزود: ایجاد کنسولگری انگلیس در کرمانشاه، اهمیت استراتژیک و ساختار نظامی این استان، هم‌مرزی با کشور عراق و دستیابی به سوریه و وجود طوایف و اقوام گوناگون همگی این استان را بسیار بااهمیت ساخته بود، به گونه‌ای که همه حکومتگران کنترل بر آن را مهم می‌دانستند.

کلهرنیا تاکید کرد: یارمحمدخان کرمانشاهی زمانی که کرمانشاه مالامال بود از شوریده حالی، این اوضاع را بروز کرد. وی به نقش این سردار کرمانشاهی در دوران مشروطه و یاری‌رسانی به ستارخان و باقر خان در شکست محاصره شهر تبریز اشاره کرد و گفت: نباید تکریم این سردار بزرگ را به یک بزرگداشت خلاصه کنیم و این حرکت به همین‌جا متوقف شود، بلکه نیاز است تا یک پژوهشگاه برای این سردار بزرگ ایجاد کنیم تا آثاری درباره ایشان تولید شود. 

این هنرمند بزرگ کرمانشاهی اظهار کرد: همچنین برای معرفی و شناخت بیشتر بزرگان استان ضروری است تا پژوهشگاه «زندگی فرهنگی کرمانشاه» راه‌اندازی کنیم تا یک بانک اطلاعاتی از همه مفاخر استان داشته باشیم. وی در ادامه تاکید کرد: در حالی که همه جهانیان تلاش می‌کنند برای خود ریشه بسازند، ما در کرمانشاه فرهنگی غنی و تمدنی کهن حتی نشانه‌هایی از انسان نئاندرتال داریم، اما برای برجسته کردن آنها گامی مهم برنداشته‌ایم. 


مشاهیر کرمانشاه در تاریخ غریب مانده‌اند 

نایب‌رئیس و نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود که به گمنامی شخصیت‌های تاریخی استان اشاره کرد و گفت: هرچند شخصیت‌های بزرگی در حوزه‌های گوناگون داریم، اما برخلاف دیگر مناطق کشور شخصیت‌های بزرگ کرمانشاه در سکوت و تاریکی تاریخ قرار گرفته‌اند.

 «عبدالرضا مصری» با بیان این‌که کرمانشاهیان از بزرگان تاریخی خود کمتر اسطوره ساخته‌اند، اظهار کرد: آن‌گونه که باید و شایسته است تاکنون برای معرفی بزرگان خود به مردم استان، ایران و حتی دنیا قدم برنداشته‌ایم. 

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بر لزوم ساخت اندیشکده یا پژوهشکده‌ای برای معرفی بزرگان و مشاهیر استان تاکید کرد و گفت: همچنین باید در این مرکز بررسی شود که چرا مشاهیر ما معرفی نشده‌اند، آیا این امر ناشی از وجود طوایف و گروه‌های مختلف قومیتی در این استان است و یا وجود مذاهب مختلف. وی به بزرگی شخصیت یارمحمدخان کرمانشاهی و آزادمنشی او اشاره کرد و افزود: این شخصیت بزرگ کرمانشاهی در تاریخ مظلوم مانده است و باید برای معرفی او تلاش کنیم.  مصری از پروفسور شمسی‌پور، دکتر خدایی، دکتر کزاری، فرشید یوسفی و... به عنوان بزرگان کنونی شهر کرمانشاه نام برد و گفت: نباید از این بزرگان غافل شویم، در گذشته هم بزرگ شخصیتی همانند آیت‌الله نجومی را داشتیم، اما از ایشان هم غافل شدیم.

 نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای این‌که بتوانیم مشاهیر و بزرگان خود را بزرگ کنیم، باید خود را کوچک بدانیم و آنها را بزرگ نشان دهیم، این همان کاری است که در بسیاری دیگر از استان‌ها انجام داده‌اند. 


معرفی نشدن داشته‌های شهر کرمانشاه 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرمانشاه نیز در این مراسم با اشاره به این‌که تا سال‌ها پیش نگاهی که به شهرداری‌ها وجود داشت نگاه عمرانی خدماتی بود، گفت: در چند سال اخیر این نگاه تغییر کرد و شهرداری‌ها رویکرد خود را از شهر به سمت شهروند تغییر دادند. «مازیار رضایی» بابیان این‌که شکل‌گیری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در شهرداری‌ها نتیجه همین تغییر نگاه بود، عنوان کرد: از 2 سال پیش نیز این سازمان در شهرداری کرمانشاه تاسیس شد و گام‌های خوبی را برای معرفی داشته‌های شهر کرمانشاه برداشت. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرمانشاه تصریح کرد: معرفی نشدن داشته‌های شهر کرمانشاه طی سال‌های گذشته باعث شده تا شهروندان کرمانشاهی تعلق خاطر چندانی به شهرشان نداشته باشند، بنابراین سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری برای معرفی این داشته‌ها، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داد.وی اجرای «کرمانشاه، پایتخت نوروزی ایران»را اولین برنامه پروژه توجه به داشته‌های کرمانشاه دانست که در نوروز امسال برگزار شد و افزود: پس از اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه،ژ «کرمانشاه، شهر خلاق موسیقی» را استارت زده‌ایم تا آن راثبت جهانی کنیم.


احداث آرامگاه ‌‌

رضایی احداث آرامگاه یارمحمدخان کرمانشاهی را به عنوان یکی از مطالبات مردم و بزرگان شهر کرمانشاه دیگر اقدام پیش روی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمانشاه اعلام کرد و گفت: برای احداث این آرامگاه استانداری 2 میلیارد تومان و شهرداری نیز 2 میلیارد تومان خواهند گذاشت تا آرامگاهی مناسب با شأن و شخصیت این مرد بزرگ سیاسی استان احداث کنیم.

 وی از تدوین تقویم روز داشته‌های کرمانشاه خبرداد و تصریح کرد: در گام اول تا پایان امسال برگزاری 20 روز داشته را برای بزرگداشت مشاهیر و بزرگان استان تنظیم کرده‌ایم.  رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر کرمانشاه اضافه کرد: روز  امروز(15 مهر) گرامیداشت میرزا رضا کلهر از مفاخر خوشنویسی استان و پنج شنبه(18 مهر) هم گرامیداشت میرزا احمد الهامی معروف به فردوسی حسینی را برگزار می‌کنیم. وی همچنین از پیگیری برای احداث پارک مشاهیر در کرمانشاه خبر داد و گفت: علی‌رغم این‌که کرمانشاه در همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... مشاهیر زیادی دارد، اما هنوز یک لیست از همه این افراد شاخص را نداریم و هر ارگانی به تناسب حوزه خود یک لیست از مشاهیر را جمع‌آوری کرده، بر این اساس با حمایت نماینده ولی فقیه در استان و استاندار در تلاشیم که مشاهیر شاخص استان را احصا کنیم و با تدوین لیست آنها در شورای فرهنگ عمومی استان برای احداث پارک مشاهیر اقدام کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید