• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8349
+
-

برگزاری نمایشگاه فروش بهاره بدون کالای خارجی

کالاهای تنظیم بازاری با قیمت مصوب دولتی در نمایشگاه‌های بهاره عرضه می‌شود

برگزاری نمایشگاه فروش بهاره بدون کالای خارجی

علی ابراهیمی/خبرنگار: به‌رغم مخالفت‌های اتاق اصناف، امسال نیز به روال سال‌های گذشته، برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره در شهر تهران محور اصلی سیاست‌های تنظیم بازار شب عید شد؛ نمایشگاه‌هایی که از 8 اسفند‌ماه بر پا شده بود اما مراسم افتتاح رسمی و نمادین آن روز پنجشنبه با حضور استاندار تهران و رئیس اتاق اصناف کشور در نمایشگاه فروش بهاره ارم برگزار شد. در مجموع 3هزار و 200غرفه در نمایشگاه‌های فروش بهاره به عرضه مایحتاج شب عید مردم از کیف و کفش و پوشاک گرفته تا آجیل و خشکبار، تنقلات و کالاهای اساسی می‌پردازند. نمایشگاه‌هایی که به گفته مسئولان مقرر شده به‌مدت 10روز(تا 18اسفند) در 5نقطه شامل: بوستان ارم، حکیمیه تهرانپارس، بوستان ولایت، مصلای تهران و بوستان خاوران برپا شود و کالاهای مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال را به نرخ‌هایی که حداقل 10درصد پایین‌تر از قیمت واحدهای صنفی سطح شهر است به مشتریان عرضه کند. حضور فعال‌تر برندهای داخلی پوشاک، شیرینی و شکلات و تنقلات و غیبت کالاهای خارجی و عرضه منظم‌تر کالاهای تنظیم بازاری با قیمت مصوب دولتی در نمایشگاه بهاره ارم، وجه تمایز نمایشگاه بهاره امسال نسبت به سال‌های‌گذشته بود. با وجود این، کاهش قدرت خرید مردم و قیمت‌گذاری بالا و کیفیت نه چندان مطلوب برخی اقلام کالایی مانند آجیل و خشکبار محور اصلی گلایه‌های مشتریان و واحدهای صنفی حاضر در این نمایشگاه بود.

نمایشگاه‌هایی با محوریت کالاهای داخلی

برپایی نمایشگاه فروش بهاره امسال با محوریت کالاهای تولید داخل، رویکردی است که امسال به شکلی جدی‌تر مدنظر متولیان قرار گرفته است. گرچه مسئولان برپایی این نمایشگاه‌ها هر ساله از ممنوعیت عرضه کالاهای خارجی در این نمایشگاه‌ها خبر داده بودند، اما امسال این موضوع به شکل جدی‌تری به‌خصوص در زمینه پوشاک، تنقلات و برخی کالاهای مصرفی مدنظر قرار گرفت. علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور نیز از مشارکت یکصد برند ایرانی پوشاک برای حضور در نمایشگاه بهاره خبر داد. در نمایشگاه پوشاک ارم به جز معدود کالاهای پوشاک بچه‌گانه یا اقلامی که میزان تولید داخل آن جوابگوی نیاز بازار نیست، بقیه اقلام کالایی از محصولات تولید داخل تامین شده بود اما در بخش کیف و کفش هنوز رد پای برخی کالاهای چینی در نمایشگاه بهاره ارم دیده می‌شد. علاوه بر پوشاک در بخش شیرینی، شکلات و تنقلات نیز خبری از عرضه کالاهای خارجی در غرفه‌های نمایشگاه نبود. درحالی‌که طی سنوات گذشته عرضه انواع شکلات وارداتی درکنار محصولات تولید داخل توسط غرفه‌داران را شاهد بودیم، در نمایشگاه فروش بهاره امسال ارم، هیچ اثری از شکلات‌های وارداتی از ترکیه و سایر کشورها نبود و محصولات تولید داخل با تنوع کیفیت و قیمت نسبتا خوب در غرفه‌ها به مشتریان عرضه می‌شد؛ رویه‌ای که در بسیاری از محصولات صنایع غذایی نیز به چشم می‌خورد و امسال اکثریت قریب به اتفاق انواع کنسرو و محصولات غذایی توسط شرکت‌های تولید داخل تامین شده بود.

نرخ‌گذاری بالا و کسادی بازار آجیل فروشان

با گذشت 2روز از آغاز به‌کار نمایشگاه فروش بهاره ارم (تا پنجشنبه هفته گذشته) هنوز انتظار غرفه‌داران برای افزایش فروش برطرف نشده و برخی فروشندگان از کسادی بازار به‌رغم استقبال نسبتا خوب مردم از این نمایشگاه در روزهای پایانی هفته گلایه داشتند. این گلایه‌ها در حالی بود که انواع آجیل و خشکبار عرضه شده در نمایشگاه فروش بهاره ارم از نظر قیمت و کیفیت چندان چنگی به دل نمی‌زد و به‌رغم اعلام مسئولان مبنی بر قیمت حداقل 10درصد کمتر این اقلام در نمایشگاه نسبت به مغازه‌های سطح شهر، نرخ‌گذاری پسته، بادام ایرانی و خارجی، بادام هندی و انواع تخمه و کشمش حتی با انتقاد غرفه‌داران مواجه بود به‌نحوی که برخی غرفه‌داران با اشاره به نمونه‌های پلمب شده این اقلام و قیمت‌های درج شده روی بسته بندی آن اعلام می‌کردند که انواع پسته و بادام را حتی با قیمتی کمتر از نرخ مصوب به مشتریان عرضه می‌کنند اما به‌دلیل قدرت خرید پایین مردم، این محصولات با اقبال چندانی توسط مشتریان مواجه نشده است.

در نمایشگاه بهاره ارم قیمت هر کیلوگرم پسته بنابر نوع و کیفیت(پسته درجه یک در نمایشگاه عرضه نمی‌شد) از حداقل 49تا بیش از 60هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد. نرخ آجیل چهار مغز نیز از 47تا 63هزار تومان بنابر کیفیت متغیر بود. انواع تخمه ژاپنی و کدو نیز بنابر کیفیت‌ و نوع با قیمت‌های 18تا 25هزار تومان تعیین شده بود و انواع کشمش سبز از 16تا 19هزار و مویز هم 28تا 36هزار تومان در نوسان بود. نرخ انواع انجیر خشک نیز 32تا بیش از 50هزار تومان تعیین شده بود. قیمت بادام درختی ایرانی نیز از 65تا 72هزار و فندق با پوست ایرانی از 48تا بیش از 50هزار تومان بود. اما روایت بادام هندی در نمایشگاه بهاره ارم، روایت دیگری بود؛ این محصول که هیچ ثبت سفارش رسمی برای واردات آن به‌دلیل صادر نشدن مجوز توسط وزارت جهادکشاورزی صورت نمی‌گیرد در این نمایشگاه به نرخ هرکیلوگرم 72تا 74هزار تومان به خریداران عرضه می‌شد که از کیفیت چندان مناسبی نیز برخوردار نبود. سیاست‌های متناقض در واردات و عرضه این محصول حتی صدای غرفه‌داران را نیز درآورده وبرخی فروشندگان با بیان اینکه در بسیاری از موارد بازرسان این محصول را به استناد واردات غیرقانونی و قاچاق از سطح مغازه‌ها جمع‌آوری و آنها را مشمول جریمه کرده‌اند، تأکید داشتند که مشخص نیست چرا عرضه بادام هندی قاچاق در نمایشگاه فروش بهاره منعی ندارد.

چشم نوازی کالاهای تنظیم‌بازار

شاید بتوان عرضه برخی کالاهای اساسی در نمایشگاه فروش بهاره ارم را نقطه قوت برپایی این نمایشگاه دانست. در این نمایشگاه انواع برنج ایرانی و خارجی، مرغ و تخم مرغ و... با نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار به مشتریان عرضه می‌شد. در نمایشگاه ارم هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی به قیمت 43هزار، سردست گوسفندی به نرخ 42هزار  تومان،گوشت گوساله بدون چربی با قیمت 36هزارو500 تومان و گوشت چرخ کرده به قیمت 22 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد. همچنین قیمت انواع برنج خارجی بنابر نوع و کیفیت از 2هزار و 600تا 5هزار و 600تومان تعیین شده بود و هر شانه تخم مرغ وارداتی ترکیه‌ای به قیمت 12هزار و 600تومان به مشتریان عرضه می‌شد

این خبر را به اشتراک بگذارید