• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8343
+
-

نامه‌نگاری شهردار تهران با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس

15شهردار شهرهای بزرگ کشور روز پنجشنبه در اصفهان گرد آمدند تا مشکلات شهرها را بررسی کنند و در جست‌وجوی راه‌های نرفته‌باشند. چالش فراگیر پیشروی شهرهای بزرگ کشور موضوع نشست نود و پنجمین اجلاس شهرداران کلانشهرهای کشور بود.

آلودگی‌هوا، ضعف حمل‌ونقل عمومی، ترافیک، عدم‌دسترسی به منابع مالی پایدار، ناپایداری شهری و ایمنی در شهرها از سوی شهرداران 15شهر بزرگ کشور در اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش شهرنوشت، شهردار تهران در این جلسه گفت: «شهرها در مواجهه‌ با چالش‌ها و مشکلات کشور خاکریز اول هستند».

شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محمد‌علی نجفی سرنوشت درآمدپایدار در شهرهای کشور است. به همین دلیل است که با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نامه‌نگاری کرده‌است تا سرنوشت درآمد شهرهای کشور را مشخص کند. او از شیوه اداره شهرها گفت که نیازمند رویکرد محلی است و رویکرد‌های فعلی پاسخگوی نیاز شهرها نیست. محمد‌علی نجفی افزود: مردم خدماتی از مدیریت شهری دریافت می‌کنند که متناسب با آن خدمات، باید در بخشی از هزینه‌ها نیز مشارکت کنند و باید درباره آن تصمیم بگیریم که مردم به‌خاطر زندگی در شهرها و کلانشهرها باید چه بخشی از هزینه‌ها را تأمین کنند؟ نجفی به گرایش مثبت ایجاد شده در دولت برای توجه به شهرداری‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اگر این گرایش مثبت قبلا هم وجود داشته، ضعیف‌تر از آن چیزی است که امروز رئیس‌جمهور دنبال می‌کنند. از این‌رو هم‌اکنون دو اقدام مهم با حمایت رئیس‌جمهور در دولت در حال انجام است که می‌تواند در بهبود شرایط زیست شهری مؤثر باشد.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور و نوسازی بافت فرسوده دو موضوع مهمی است که با حمایت رئیس‌جمهور در سال آینده به آنها توجه ویژه خواهد شد. البته نجفی گفت که «بخش عمده‌ای از نوسازی ناوگان حمل‌ونقل به کلانشهرها بر می‌گردد که از سال 97 اجرایی می‌شود و مقداری نیز به مدیریت ما مربوط می‌شود که چقدر از این منابع را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌کار بگیریم. همچنین کلنگ آغاز برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده در دهه فجر زده شد؛ از این‌رو امیدوار هستیم این دو اقدام بتواند چالش‌ها و مشکلات ما را تا حد زیادی برطرف کند.»

هم‌اکنون لایحه مدیریت یکپارچه شهری را در کمیسیون زیربنایی دولت تمام کردیم و به‌خود دولت فرستادیم که در مجموع نسبت به وضعیت فعلی لایحه خوبی است اما باز هم انتظارات ما نادیده گرفته شده‌است.

در این زمینه دو روز پیش نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتم و مجددا عنوان کردم که از نظر ما این موارد باید اصلاح شود؛ اما با وجود این اگر دولت آنها را اصلاح نکند می‌توانیم در مجلس آنها را دنبال کنیم. حتی با توجه به آنکه لایحه درآمدهای پایدار شهری طی یکی -  دو‌ماه آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، می‌توان نامه‌ای را با امضای همه شهرداران کلانشهرها ارسال کرد.

شهردار تهران درباره بررسی موضوع دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: آنچه در این قانون اعمال شده در مجموع به نفع شهرهاست اما به‌خاطر همان نبود استراتژی، موارد مثبت و منفی دارد؛ در این زمینه نیز نامه‌ای را به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته و درخواست کردم که موارد مورد نیاز اصلاح شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید