• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83374
+
-

تسهیلات اشتغال روستایی زیر ذره بین نظارت

مدیرکل تعاون آذربایجان‌غربی: 3۴۱۵ طرح اشتغال روستایی از تسهیلات بهره‌مند شده، 2۲۹۴ طرح مورد  نظارت و بازرسی قرار گرفته و فقط ۷۰ طرح با 3 درصد پوشش از کل طرح‌ها انحراف داشته است

گفت‌وگو
تسهیلات اشتغال روستایی زیر ذره بین نظارت

طاهره زینالی| ارومیه‌ - خبرنگار:


«بنگاه‌های زودبازده» عنوانی است که چندین سال پیش ورد زبان همه مسئولان بود. اما این بنگاه‌‌ها بنا به دلایل زیادی شکست خورد و بسیاری از بیکاران به بدهکار بیکار تبدیل شدند. با تجربیات کسب‌شده از آن میدان که البته هزینه‌های هنگفتی نیز برای آن صرف شد، حمایت از مشاغل پایدار و روستایی اجرایی شد و به نظر می‌رسد این طرح تاکنون دستاوردهای بزرگی به همراه داشته است. 

در آذربایجان غربی هم پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به متقاضیان اشتغال‌زایی بیش از 10 هزار نفری را به همراه داشته است. این استان رتبه برتر کشور را در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در سال گذشته را هم به خود اختصاص داد. «رضا نقی‌زاده»، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری درباره طرح‌ها و نرخ بیکاری در استان صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید. 


کاهش نرخ بیکاری در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درباره این‌که نرخ بیکاری در کشور و آذربایجان غربی چه‌اندازه است، اظهار می‌کند: نرخ بیکاری کشور در سال 96، 1 /12 درصد و در سال گذشته ۱۲ درصد بود. این نرخ در استان در 2 سال 96 و 97 بالاتر از رقم کشوری و به ترتیب 3 /14 درصد و 7 /14 درصد تعیین شد.  

نقی‌زاده می‌افزاید: در نیمه دوم سال ۹۷ با اعمال سیاست‌های اشتغال و پرداختی‌ها، نرخ بیکاری فصلی نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ کاهش یافت و این آمار را از ۱۵ درصد به 6 /13 درصد در فصل پاییز از 3 /20 درصد به 5 /15 درصد در زمستان تقلیل پیدا کرد. 

وی اشتغال پایدار روستایی، فراگیر، کارورزی، مهارت‌آموزی و مشاغل خانگی را از جمله طرح‌های موثر بر ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری عنوان می‌کند و می‌گوید: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۹۵ استان آذربایجان غربی ۱۱۷ هزار بیکار وجود داشت که این تعداد در سال ۹۶ به ۱۶۰ هزار نفر هم رسید اما با اجرای سیاست‌های پولی و اشتغال این رقم در سال جاری کاهش پیدا کرد و طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری آذربایجان غربی از 9 /14 درصد در بهار سال گذشته به 7 /10 درصد در بهار 98 کاهش داشته است. 

وی با بیان این‌که در 2 سال گذشته برای بیش از ۶۳ هزار نفر شغل ایجاد شده است، بیان می‌کند: این تعداد با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف و با ارائه تسهیلات در قالب طرح‌های اشتغال به نتیجه رسیده است. در نیمه نخست سال جاری هم ١۴٩ میلیارد و ٢۵٠ میلیون ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و مشاغل خانگی در استان از سوی صندوق کارآفرینی امید استان پرداخت شده که با پرداخت این تسهیلات برای ٩٧٠ نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده است. 


پرداخت اعتبار 318 میلیاردی

نقی‌زاده اجرای طرح ایجاد اشتغال پایدار عشایری و روستایی را از طرح‌های موفق دولت می‌داند و می‌گوید: برخلاف طرح شکست‌خورده بنگاه‌های اقتصادی زودبازده، طرح ایجاد اشتغال پایدار عشایری و روستایی بر اساس مطالعه و احصای رسته‌های پراشتغال هر استان اجرایی شد که نتایج خوبی نیز در حوزه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری داشت. 

این مسئول تاکید می‌کند: سال گذشته افزون بر ۲۰ هزار نفر متقاضی دریافت تسهیلات اشتغال پایدار عشایری و روستایی بودند که از این تعداد 4۸۸۴ نفر به بانک‌های عامل معرفی شدند و در نهایت 3۲۴۶ میلیارد ریال تسهیلات برای 3588 طرح پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود با تحقق کامل این طرح‌ها ۱۰ هزار و ۳۲۰ فرصت شغلی در استان ایجاد شود. 

وی با اشاره به این‌که طرح‌های گلخانه‌ای و دامداری صنعتی بالای ۲۰۰ رأس، لجستیک و صنایع تبدیلی و تکمیلی و بوم‌گردی از جمله رسته‌های اولویت‌دار این طرح است، بیان می‌کند: آذربایجان غربی جزو استان‌های برتر کشور در اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی بود که بیشترین پرداخت تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی را داشت. ۷۴ درصد طرح‌های اشتغال پایدار روستایی در بخش کشاورزی، ۲۱ درصد در بخش صنعت و 5 درصد نیز در بخش خدماتی بوده است. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به نوع طرح‌های اشتغال پایدار روستایی، می‌گوید: 4 /52 درصد طرح‌ها ایجادی، 4 /9درصد طرح‌ها در بخش سرمایه در گردش و 2 /38 درصد طرح‌ها نیز جزو طرح‌های توسعه‌ای بوده است. 

نقی‌زاده با بیان این‌که استان در اجرای مرحله اول طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری عملکرد خوبی داشته است، عنوان می‌کند: فاز دوم اشتغال پایدار روستایی به صورت دستگاه‌محور آغاز شده است تا اشتغال‌ها بر اساس نیاز و با هدف توسعه گلخانه‌‌ای، اصلاح نژاد و ایجاد صنایع تبدیلی انجام شود و به صادرات بینجامد.

 در فاز دوم تغییر رسته شغلی به سمت لجستیک و مدیریت جریان کالایی از تولید تا بازاریابی جهانی را در دستور کار داریم. از زمان شروع مرحله دوم این طرح، نظارت‌های لازم بر روند اجرا هم آغاز شده و این امر به صورت مستمر و دقیق انجام می‌گیرد.  

این مسئول درباره این‌که آیا نظارتی بر حسن انجام طرح‌‌ها وجود دارد تا این طرح‌‌ها نیز به سرنوشت بنگاه‌های زودبازده دچار نشود، بیان می‌کند: تسهیلات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، صرفاً به طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و اشتغال‌زا پرداخت می‌شود. تاکنون از 3۴۱۵ طرح بهره‌مند از تسهیلات 2۲۹۴ طرح مورد نظارت و بازرسی قرار گرفته که فقط ۷۰ طرح با 3 درصد پوشش از کل طرح‌ها انحراف داشته است. 

نقی‌زاده با اشاره به این‌که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا نسبت به ثبت طرح خود اقدام کنند و در صورت تایید طرح در کمیته فنی استانی و کارگروه اشتغال با طی مراحل اداری و قانونی، از این تسهیلات بهره‌مند شوند، اظهار می‌کند: ‌ این تسهیلات با سود ۴، ۶ و ۱۰ درصد اعطا می‌شود و در صورت تخطی گیرنده از قوانین از جمله ایجاد نشدن اشتغال تعهدشده و اجرایی نشدن طرح، تسهیلات اعطایی با نرخ ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید