• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8334
+
-

مشکلات امروز ناشی از تصمیمات دهه‌های گذشته بدون آینده‌نگری است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از وارد شدن برخی مشکلات کشور به مرحله چالش‌ها و ابرچالش‌ها سخن گفته است.

پیش تر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در گزارش آینده‌پژوهی سال96به‌طور مشخص از «ضرورت اصلاحات ساختار اقتصادی»، «بحران تأمین آب»، «بیکاری»، «فساد سیستمی»، «ناامیدی درباره آینده»، «سرمایه اجتماعی» و «بحران ریزگردها» به‌عنوان 7«چالش» و «مسئله» ایران یاد کرده بود و جهانگیری نیز در همایش روز جهانی آینده بر آنها صحه گذاشت.

او با بیان اینکه اداره موفق و کارآمد کشور نیازمند آینده‌پژوهی و آینده‌نگری است، گفت: برای اداره موفق کشور نیازمند آن هستیم که همواره یک تصویر کنترل‌کننده از آینده بلندمدت کشور پیش رو داشته باشیم.

جهانگیری به‌طور مشخص با اشاره به برخی چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش روی کشور نظیر مسائل زیست‌محیطی، کمبود منابع آب، مشکلات بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: متأسفانه توجه به آینده و آینده‌نگری در تصمیمات دهه‌های گذشته جایگاه خاصی نداشته و مدیرانی که تصمیمات مختلف را اتخاذ می‌کرده‌اند، دغدغه اصلی‌شان حل مسائل روزمره بوده و این رویه باعث شده که امروز مشکلات متعددی در کشور سر باز کند.

 اسحاق جهانگیری یکی از مهم‌ترین سرفصل‌ها در موضوع آینده‌نگری را منابع طبیعی نظیر آب، هوا، خاک و جنگل‌ها عنوان کرد و افزود: شاخص‌هایی که امروز در منابع آب وجود دارد جزو نگران‌کننده‌ترین مسائل پیش روی کشور است. همین وضعیت در بخش آلودگی هوا نیز وجود دارد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، وی در ادامه یکی از پدیده‌های مهم جمعیتی در کشور را افزایش متولدین دهه60دانست و گفت: افزایش زادوولد در این دهه در هر مقطعی دغدغه‌های متعددی را در کشور ایجاد کرد.

امروز همان جمعیت متولدین دهه60 به سن اشتغال رسیده‌اند و سالانه با حجم بالایی از فارغ‌التحصیل بیکار مواجه هستیم و درصورتی هم که نتوانیم فرصت شغلی فراهم کنیم، آسیب‌های اجتماعی در کشور افزایش پیدا می‌کند. وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات امروز کشور نتیجه بی‌توجهی به آینده‌نگری در سال‌های گذشته است، افزود: زمانی که متولدین دهه60 به سن بازنشستگی برسند چالش دیگری برای کشور ایجاد خواهد شد و شاهد عوارض و پیامدهای آن خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید