• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83297
+
-

زیر بار سیلاب

اداره‌های هواشناسی کرمان و چابهار طی اطلاعیه‌ای هشدار دادند مردم از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات به دلیل خطر برخورد صاعقه خودداری کنند

اقلیم
زیر بار سیلاب

بارش‌ها در چند روز گذشته در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان به حدی رسید که به روستاها و راه‌های ارتباطی آن‌ها آسیب وارد کرد. 

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان کرمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا دوشنبه(امروز) ناپایداری‌های جوی به خصوص در نیمه جنوبی استان کرمان تشدید می‌شود و لازم است شهروندان از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیل‌ها یا رفتن به ارتفاعات خودداری کنند. 

در این اطلاعیه آمده است: نفوذ جریانات گرم و مرطوب جنوبی موجب تداوم ناپایداری هوا به صورت افزایش ابر، رگبار باران، رعد و برق، وزش تندبادهای شدید و خیزش گردوخاک خواهد شد. 

 با توجه به نوع و شدت بارش، در روزهای آینده احتمال بارش‌های رگباری، جاری شدن سیلاب، آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌های فصلی در جنوب استان به خصوص شهرستان‌های رودبار جنوب و کهنوج دور از انتظار نیست. 

در نیمه شمالی استان هم وزش تندباد و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و در ارتفاعات احتمال رگبار باران وجود دارد. 


برآورد خسارت 

به گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان سیلاب در این منطقه ۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان خسارت به زیرساخت‌ها وارد کرد. 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان از وقوع سیلاب در محورهای ارتباطی 4 شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: سیلاب به مسیرهای ارتباطی در شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، قلعه‌گنج و فاریاب خسارت وارد کرده است. 

«احسان شاهرخی» افزود: سیلاب در شهرستان قلعه‌گنج سبب تخریب ۱۵ آبنما در محور قلعه‌گنج، رمشک، محور چاه‌المدین، ریگ‌چمران، بلبل‌آباد و شمزان به میزان ۵۰ درصد و حجم خسارت ۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان شد. 

وی از تخریب و آسیب رسیدن به 8 پل لوله‌ای در محور قلعه‌گنج به جاسک با میزان ۸۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: در شهرستان قلعه‌گنج شن و گل‌و‌لای سبب تخریب ۱۳ دستگاه پل در 7 محور ارتباطی این شهرستان شده که میزان خسارت برآورد شده یک میلیارد تومان است. 

وی از شن‌زدگی ۲۳ دستگاه آبنما و آب‌بردگی در محورهای روستایی کهنوج – نازدشت، کهنوج – چاه‌ریگان، کهنوج – کوتک، کهنوج – عوض‌آباد رودبار خبر داد و گفت: فعالیت بازگشایی دهانه پل‌ها در شهرستان‌ها توسط عوامل راهداری در حال انجام است. 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان از تخریب ۶۰۰متر دریواسیون (هدایت‌کننده آب به دهانه پل‌ها) در شهرستان کهنوج خبر داد و گفت: حجم زیادی از راه‌های روستایی در شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، فاریاب و قلعه‌گنج نیاز به تیغ‌زنی دارد. 

وی گفت: در شهرستان جیرفت هم 3 دستگاه آبنما در محور فرعی ماران قلعه تخریب شده که حجم خسارت ۵۰۰میلیون تومان برآورد شده است. 

وی با بیان این‌که در حوزه شهرستان جیرفت ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی نیاز به تیغ‌زنی دارد، افزود: با فعال شدن دستگاه‌های راهداری این مهم به تدریج و با توجه به حجم خسارت و اولویت انجام می‌شود. 

شاهرخی گفت: در شهرستان فاریاب هم سیلاب به ۳۰۰ کیلومتر از محور روستایی مزرعه امام، محور فاریاب – حرمه – حاجی‌آباد و محور فاریاب - موردان – ارزوئیه خسارت وارد کرده است. 

 وی از تخریب یک دستگاه ابنیه فنی در محور فاریاب – مزرعه امام خبر داد و گفت: ۵۰۰میلیون ریال خسارت به این ابنیه فنی وارد شده است. 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان گفت: رانندگان با توجه به این‌که همچنان شاهد ناپایداری‌ها و سیلابی شدن رودخانه‌ها در جنوب استان در چند روز آینده هستیم در جاده‌ها به‌ویژه مناطق کوهستانی سرعت مطمئنه را رعایت کنند. 


ناپایداری‌ هوا به سواحل کنارک رسید

همچنین اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اواخر هفته گذشته از ورود سامانه بارشی و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها خبر داده و تاکید کرده بود: مردم مناطق جنوبی و مرکزی استان در زمان شروع بارش‌ها از تردد در مسیر و حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات اجتناب کنند و مراقب رعد و برق و صاعقه باشند. 

رئیس اداره هواشناسی چابهار در سواحل دریای عمان گفت: در حالی بارش باران در برخی مناطق جنوب سیستان و بلوچستان ادامه دارد که تا ظهر شنبه ۶۳ میلی‌متر باران از ایستگاه «مومان» کنارک گزارش شده است. 

 «محمدرضا سالاری‌فنودی» افزود: همان‌طور که انتظار می‌رفت از شنبه بر شدت فعالیت سامانه بارشی در استان افزوده شد و بخش‌هایی از نوار ساحلی استان را به شدت درگیر کرد. 

سالاری‌فنودی در بخش دیگری با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در نوار ساحلی گفت: توصیه می‌شود از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات به دلیل خطر برخورد صاعقه خوداری شود. 


دمای زاهدان ۱۱ درجه کاهش یافت

همچنین رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: رگبار باران و خیمه سنگین ابرهای کومولونیمبوس در آسمان زاهدان سبب شد دمای این شهر روز شنبه ۱۱ درجه خنک‌تر شود. 

«محمود دیانتی» افزود: بارش‌ها همچنان ادامه دارد. این بارندگی‌ها به همراه وزش باد متوسط و خیمه‌ ابرهای همرفتی در آسمان زاهدان سبب شد دماسنج ایستگاه زاهدان ۱۱ درجه خنک‌تر را نشان دهد. 


سواحل سیستان و بلوچستان بارانی است

رئیس اداره هواشناسی چابهار گفت: سواحل سیستان و بلوچستان بر اساس پیش‌بینی‌ها بارانی است و ادامه این وضعیت تا امروز، دوشنبه، محتمل است. 

سالاری‌فنودی افزود: با ادامه فعالیت سامانه بارشی امروز در نیمه جنوبی، ارتفاعات مرکزی و برخی نقاط سواحل رگبار باران، رعدوبرق و وزش تندباد لحظه‌ای تداوم دارد. 

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها برای شمال استان نیز در این مدت احتمال بارش‌های پراکنده و تندباد موقتی دور از انتظار نیست. 

وی ادامه داد: تا صبح امروز دوشنبه روی سواحل و دریا رگبار و رعدوبرق با احتمال وقوع تگرگ، تندباد لحظه‌ای، وزش باد شدید شرق تا جنوب شرقی خواهیم داشت که سبب افزایش ارتفاع موج بین یک تا 2متر، مواج و طوفانی شدن دریا خواهد شد و توصیه می‌شود از تردد شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی کوچک طی این مدت اجتناب شود. 



۹ هزار نفر در بخش ساربوک در محاصره سیل 

بخشدار ساربوک ادامه داد: بر اثر طغیان رودخانه کاجو در دهستان حمیری راه ارتباطی ۱۲ روستا با جمعیتی حدود ۹ هزار نفر از یک هفته گذشته تاکنون بسته شده است. 

رئیسی افزود: با ساخت پل بر دهانه این رودخانه مشکل راه ارتباطی مردم روستاهای دهستان حمیری بر طرف خواهد شد. 

وی گفت: بر اساس برآورد و مطالعات اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان این پل با ۱۲ دهانه ۲۰ متری حدود ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. 
بخشدار ساربوک بر آسفالت جاده‌های خاکی روستایی، ساخت راه چندوکان به پیرسهراب تاکید کرد و افزود: توجه به راه‌ها موجب سهولت در حمل‌و‌نقل کالا و مسافر می‌شود. 


نجات جان مادر باردار قصرقندی از سیل 

بخشدار ساربوک، از توابع شهرستان قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان، گفت: یک مادر باردار اهل روستای حمیری با تراکتور به آن سوی رودخانه کاجو و سپس به بیمارستان نیکشهر منتقل شد. 

«انور رئیسی» افزود: رودخانه فصلی کاجو در طول یک هفته اخیر طغیان کرده و سیلاب اجازه دسترسی به حدود ۴۰ روستا را نمی‌دهد به همین دلیل خدمات‌رسانی با مشکل رو‌به‌رو شده است. 

بخشدار ساربوک افزود: بارندگی‌های یک هفته گذشته و حجم بالای سیلاب در رودخانه خطر جدی برای جان مادران باردار ایجاد کرده، اما برای جابه‌جایی مردم و بیماران از عرض رودخانه پرآب از لودر، تراکتور و ماشین‌آلات سنگین استفاده می‌شود.  وی بیان کرد: این مادر باردار پس از عبور از بستر رودخانه، با آمبولانس به بیمارستان نیکشهر منتقل شد و نوزاد خود را با سلامت به دنیا آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید