• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 اسفند 1396
کد مطلب : 8329
+
-

جان بخشی دوباره به خاطره و زیست‌شهر

دعوت شهردار از تهرانی‌ها برای اجرای کمپین «درخت در کنار سبزه»

جان بخشی دوباره به خاطره و زیست‌شهر

حامد فوقانی| خبرنگار:

دیروز خیابان ولیعصر سرآغاز یک‌حرکت امیدوارانه شد تا در واپسین روزهای سال 96، طرحی برای کاشت 2میلیون درخت در تهران شروع شود.

اینگونه بود که قبل از ظهر جمعه، کارناوال درختکاری به راه افتاد و در نخستین گام با حضور شهردار تهران و تعدادی از شهروندان، ریشه نخستین چنارها با عمر 10تا 15ساله در محدوده میدان ولیعصر در خاک فرو رفت. قرار است بیش از 2میلیون درخت نیز در تهران کاشته شود. حالا باید منتظر ماند و دید آیا تهران آنگونه که شهردار می‌گوید به «شهر نمونه ملی و بین‌المللی در زمینه فضای سبز» تبدیل می‌شود یا نه.

شهردار تهران صبح دیروز طی سخنانی در مراسم ساماندهی و احیای درختان چنار خیابان ولیعصر ابتدا به اهمیت حفظ فضای سبز و درختان شهر اشاره کرد و سپس گفت: «تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، چنارهای خیابان 18کیلومتری ولیعصر حدود 18هزار اصله تخمین زده می‌شد، اما امروز تخمین می‌زنیم حدود 16هزار چنار در این خیابان وجود دارد که در سال‌های گذشته بنا بر اتفاقات مختلفی که شاید بخشی از آنها ندانم‌کاری بوده، بعضی از چنارها دچار آفت و سرطان رنگی شدند.»

محمدعلی نجفی، در این مراسم که در ایوان انتظار میدان ولیعصر برگزار شد، پیاده‌راه‌سازی را سبب وارد شدن لطماتی به ریشه‌های چنار دانست. به گفته وی علاوه بر این، سیمان به‌کار برده شده در بخشی از جوی‌های خیابان ولیعصر و تعرض بعضی از ساختمان‌ها به پیاده‌راه، باعث مسدود شدن راه نفوذ آب به سمت چنارهای این خیابان شده‌است. او افزود: «تخمین زده می‌شود حدود 750اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر دچار سرطان رنگی شده‌اند. براساس برنامه‌ریزی در اسفند امسال، این درختان از ریشه خارج شده و به جای آنها، درختان چناری با سن 10تا 15سال کاشته می‌شود.» قوای سه‌گانه مسئولند

شهردار تهران در سخنان دیروز، پیشنهادی هم مطرح کرد: «سایر شهرها همچون خوانسار، خرم‌آباد و... نیز می‌توانند از تجربه و مطالعات شهرداری تهران و حتی درصورت لزوم ماشین‌آلات مربوط به خارج کردن چنارهای قدیمی و بزرگ، استفاده کنند.»

نجفی از طرف دیگر خواستار همکاری شهروندان و گروه‌های مردم‌نهاد برای حفظ درختان و پوشش گیاهی شهر هم شد. او سپس به اتفاق تلخ قلع و قمع تعدادی چنار در محدوده خیابان پسیان ولیعصر در اوایل پاییز امسال اشاره کرد؛ «در روزهای اول مسئولیت خود در شهرداری تهران، وقتی با فروشگاهی مواجه شدم که تعدادی از درختان مقابل مغازه خود را قطع کرده بود تا تابلوها و ویترین آن به خوبی نمایش داده شود، سخت‌ترین برخورد را کردیم و بلافاصه پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع دادیم؛ همچنین فرد مسئول در شهرداری را که شاید زیاد مقصر نبود برکنار کردیم که دیگران حساب کار خود را بکنند.»

نجفی سپس نکته‌ای را بیان کرد که مدت‌هاست مطالبه مدیریت شهری تهران است: «در کنار شهرداری و مردم، قوای سه‌گانه هم مسئول هستند؛ به‌خصوص از دستگاه قضایی تقاضا داریم درباره پرونده‌هایی که از طرف شهرداری پیرامون فضای سبز ارجاع می‌شود، با سرعت و قاطعیت بیشتری اقدام کنند.»

 

درخت به جای سبزه هفت‌سین مطالعات کارشناسان نشان می‌دهد برای 750چنار خیابان ولیعصر که دچار فرسودگی و سرطان رنگی شده‌اند، دیگر نمی‌توان کاری انجام داد و حتی خطر سقوط بسیاری از آنها نیز وجود دارد؛ بنابراین طرح جایگزینی آنها از دیروز کلید خورد. به همین منظور شهروندان از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان همپای مدیران شهری چنارهای 10تا 15ساله را در حفره‌های ایجاد شده در خاک فرو بردند و پای آنها را با خوشحالی آبیاری کردند. همزمان با این اقدام و در قالب کارناوال به راه افتاده نیز، برخی از شهروندان به یاد مادران خود درخت کاشتند و به یاد شهید‌ارغوانی، نخستین ‌شهید ‌مدافع‌ حرم ‌شهرداری ‌تهران، چناری کاشته شد.

نجفی، شهردار پایتخت در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران از اجرای کمپین «درخت در کنار سبزه» نیز خبر داد و گفت: «کاشت سبزه در داخل منازل یکی از سنت‌های نوروزی ماست و معمولا خانم‌ها از قبل از نوروز این سبزه‌‌ها را کاشته و آنها را به مناسبت روز طبیعت به خارج از تهران می‌اندازند؛ اما درخواست دارم در این کمپین هر کسی که در منزل خود حیاط دارد، حداقل یک درخت در حیاط غرس کند. ما نیز در پارک‌های مناطق مختلف  شهر تهران، فضاها و زمین‌هایی را آماده می‌کنیم که مردم بتوانند مراجعه کرده و درخت غرس کنند.» او ابراز امیدواری کرد با این کار، تهران به‌عنوان یک شهر نمونه در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود تا در فاصله زمانی کوتاهی، فضای سبز شهر به چند برابر افزایش پیدا کند.

   شهردار در مراسم تشییع شهدای مفقودالاثر

محمدعلی نجفی در حاشیه مراسم دیروز موضوعات دیگری را نیز مطرح کرد و پاسخگوی تعدادی از سؤالات خبرنگاران شد که به‌طور خلاصه در پی می‌خوانید. شهردار تهران دیروز در مراسم تشییع 2تن از شهدای مفقودالاثر در منطقه 9شهر تهران نیز شرکت کرد. این 2شهید در یکی از بوستان‌های آن منطقه به خاک سپرده شدند.

  • طی 6‌ماه گذشته حدود 1200هکتار فضای سبز در کمربند اطراف تهران با آبیاری قطره‌ای ایجاد کرده‌ایم که در روز سه‌شنبه به‌عنوان روز درختکاری افتتاح می‌شود.
  • درباره ساخت‌و سازهای خیابان ولیعصر که مشرف به خیابان اصلی هستند، قطعا سختگیری بیشتری می‌کنیم.
  • درباره سازه جنب تئاتر شهر با کاربری دینی و مذهبی طی یک‌ماه آینده جلساتی را برگزار کرده و تصمیم‌گیری می‌کنیم.
  • تصمیمی برای ایجاد محدودیت‌های ترافیکی در روزهای پایانی نداریم؛ البته اگر مجبور شویم به‌خاطر حجم زیاد ترافیک ممکن است محدودیت‌هایی را اعمال کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید