• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83282
+
-

آماده باش در هرمزگان

فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان تا فردا دوشنبه ادامه دارد و نیروهای امدادی استان برای مقابله با خسارت‌های احتمالی سیلاب و طوفان در حالت آماده باش هستند

آماده باش در هرمزگان

سیده زهرا عباسی- کاظم گلخنی _  خبرنگار

  شهرستان‌های مختلف هرمزگان از هفته گذشته شاهد بارندگی شدید، رعد و برق، آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها بودند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این شرایط ناپایدار جوی و بارش باران تا فردا (دوشنبه) ادامه دارد. میزان آب‌گرفتگی باعث بروز ترافیک در برخی مناطق از جمله جاده اسکله شهید رجایی شد. در دیگر مناطق چون بندرکنگ، میناب و بندرلنگه طوفان باعث بروز خساراتی از جمله شکستگی درختان و خطوط انتقال برق در شهر شد. طوفان و بارندگی شدید در حومه میناب و بشاگرد هم موجب طغیان سیلاب و مرگ 5 نفر شد. البته با توجه به ادامه بارندگی‌ها و سیلاب هنوز خسارت دقیق به زیرساخت‌های این استان اعلام نشده است. 

گلایه شهروندان
با وجود این‌که مسئولان از باز بودن راه‌های اصلی و همچنین وصل شدن برق در مناطق مختلف خبر می‌دهند، اما حسین رفیعی، یکی از اهالی دو‌راه ایسینی در بندرعباس، با انتقاد از طولانی شدن زمان وصل شدن برق به همشهری می‌گوید: بیشتر تجهیزات شبکه توزیع شهر پوسیده و نیاز به نوسازی دارد. بیش از ۸ ساعت طول کشید تا برق کوچه ما واقع در ابتدای محله دوراه ایسینی وصل شود و این به نظرم یک رکورد محسوب می‌شود. 
معصومه رضایی، از اهالی مرکز شهر، هم از آب‌گرفتگی خیابان‌های شهر گلایه‌مند است و می‌گوید: به محض باریدن باران آقای شهردار چکمه‌پوش همراه تیم عکاسان به سراغ آب‌گرفتگی‌ها می‌رود، اما تعجب می‌کنم چرا باید بعد از هر باران بخش عمده شهر دچار آب‌گرفتگی شود.
یکی دیگر از شهروندان که در چهارراه نان زندگی می‌کند با نشان دادن حفره عجیبی که در وسط این چهارراه شکل گرفته است، می‌گوید: این حفره نتیجه حفاری و پر کردن‌های غیراصولی شرکت‌های خدمات‌رسان است.

بسته شدن راه‌های روستایی
در شهرستان‌های مختلف هرمزگان هم شاهد بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان بوده‌ایم. بسیاری از راه‌های روستایی در استان بسته شده و برخی رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند. بخشدار گافر و پاراموند در شهرستان بشاگرد در این باره می‌گوید: رفت‌ و آمد جمعیت 6 ‌هزار نفری این روستاها تا فروکش کردن رودخانه جگین بسته است. امید رنجبر با بیان این‌که گروه راهداری برای بازگشایی مسیر پس از فروکش کردن رودخانه اعزام‌شده‌اند، می‌افزاید: در حال حاضر راه ارتباطی 30 روستا بسته است.  البته مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان آمار مربوط به راه‌های مسدود روستایی را بیش از این می‌داند و به همشهری می‌گوید: بسته بودن راه‌های روستایی مقطعی است،‌ زیرا بارندگی‌‌ها به صورت نقطه‌ای اتفاق می‌افتد.  علیرضا صفا ایسینی با بیان این‌که پیش‌بینی‌ها هم نشان می‌داد احتمال مسدود شدن راه‌های مواصلاتی وجود دارد، می‌افزاید: در 3 شهرستان سیریک، میناب و بشاگرد راه ارتباطی برخی از روستاها بسته است.  وی با بیان این‌که تلفات این شرایط جوی 5 نفر بوده است،‌ تصریح می‌کند: بارش‌ روزهای گذشته یک مصدوم هم داشته است که شرایط خوبی ندارد.  مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که بیشترین بارندگی مربوط به سیریک بوده است، می‌گوید: آماده‌باش نیروهای امدادی تا دوشنبه ادامه دارد. احتمال قطع برق و سقوط درختان تا فردا ادامه دارد و به همین دلیل از مردم می‌خواهیم به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.  وی از بسته شدن برخی آب‌نماها هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: آب‌نماهایی که احتمال داده می‌شد ایجاد خطر می‌کند با هماهنگی دهیاری‌ها و فرمانداری مسدود شده است. 

کاهش شدت بارندگی‌ها از امروز 
معاون اداره کل هواشناسی هرمزگان با بیان این‌که شرایط جوی هرمزگان تحت تاثیر سامانه مانسون هند است به همشهری می‌گوید: معمولا این سامانه‌ها تا آخر شهریور دوام دارند، اما امسال از هفته گذشته تاثیر این سامانه را روی شرایط جوی هرمزگان می‌بینیم. کیانوش عارفی با اشاره به صدور اخطاریه‌ها و هشدارهای متعدد پیش از فعالیت سامانه می‌افزاید: به دلیل این هشدارها و آگاهی از شرایط شاهد خسارت‌های کمی بودیم. 
وی با بیان این‌که این سامانه تا دوشنبه فعالیت دارد، اظهار می‌کند: تمرکز بارش‌ها در شرق و شمال استان است و البته نواحی غربی هم از این سامانه بی‌نصیب نیستند. از نظر زمانی از امروز از شدت فعالیت سامانه کاسته می‌شود و سه‌شنبه از منطقه خارج می‌شود.
عارفی بیشترین بارندگی در 24 ساعت گذشته را مربوط به قشم با 44.4 میلی‌متر بارش اعلام می‌کند و می‌گوید: کمترین بارش‌ها هم مربوط به لاوان و سیری بوده است.  همچنین طی 48 ساعت گذشته یعنی تا روز شنبه بیشترین بارندگی در بشاگرد اتفاق افتاد که 70.6 میلی‌متر بود. در مجموع نسبت به سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای در بارندگی‌ها داشته‌ایم.

   احتمال قطع برق

به دنبال ناپایداری جوی در هرمزگان و بارش شدید باران در بندرعباس، برق مناطق بسیاری از این شهرستان برای چند ساعت قطع شد و در برخی مناطق قطع برق همچنان ادامه دارد. معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان گفت: بر اثر طوفان و رعد و برق شدید 5 پست ۶۳ کیلو ولت و یک پست ۲۳۰ کیلو ولت در بندرعباس از مدار خارج شد که مشکل رفع می‌شود. مختار ترابی اظهار کرد: بر اثر تندباد و خارج شدن برخی از پست‌های برق از مدار، برق برخی از مناطق بندرعباس قطع شده که با تلاش نیروهای این شرکت، مشکل رفع و برق ۸۰ درصد شهر بندرعباس وصل شده است.  با وجود این، طبق اعلام مدیریت بحران، امروز و فردا هم احتمال قطع برق وجود دارد. 

   رکورد بارندگی در قشم 

سرپرست ایستگاه هواشناسی قشم گفت: شهرستان قشم با 44.4 میلی‌متر بارندگی در ۲۴ ساعت گذشته پرباران‌ترین شهرستان هرمزگان شد. محمد کاملی دیرستانی بیان کرد: در مدت یادشده روستای «داوری» از توابع میناب با ۵۰ میلی‌متر، رکورد بازندگی در کل نقاط استان را شکست. وی با بیان این‌که در ۲۰ سال گذشته این میزان بارندگی در مهر بی‌سابقه بوده است، افزود: در ۴ سال اخیر حتی یک میلی‌متر هم بارندگی در ماه مهر نداشته‌ایم. کاملی دیرستانی گفت: بارندگی بی‌سابقه امسال ۲ میلی‌متر به ۱۱۲ میلی‌متر بارندگی بلندمدت قشم اضافه کرد و میانگین بارندگی بلندمدت را به ۱۱۴ میلی‌متر رساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید