• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83247
+
-

۱۴۰۰نفر از کارکنان داوطلب برای خدمت‌رسانی در مراسم اربعین به عراق اعزام شدند

کاروان‌خادم‌الحسین شهرداری‌تهران در راه کربلا

کاروان‌خادم‌الحسین شهرداری‌تهران در راه کربلا

محمد سرابی _ خبر‌نگار

پیش از آنکه شهردار در مراسم اعزام کاروان 1400 نفری خادم‌الحسین به کربلا شرکت کند،  او به وزارت جهاد کشاورزی رفت و تفاهمنامه‌ای برای همکاری در اداره پارک‌های جنگلی تهران با وزیر جهاد و کشاورزی امضا کرد. همچنین او در دومین همایش «مصون‌سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم» شرکت کرد و بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه در مقابل حوادث تاکید کرد.

 در آستانه اربعین، هر ساله مدیریت شهری تهران در راستای خدمات ‌رسانی به زائران راهپیمایی اربعین حسینی، بخشی از داوطلبان تهرانی را به عراق اعزام می‌کند. 
صالح آباد تهران روز گذشته میزبان کاروان اعزامی ۱۴۰۰نفری خادم‌الحسین(ع) شهرداری تهران به کربلا و مراسم اربعین بود.
پیروز حناچی در این مراسم گفت: اگر امروز می‌توانیم به زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع) برویم، مدیون افرادی هستیم که به عشق آن حضرت تلاش کردند و از جان خود گذشتند تا این مسیر را باز کنند. بسیاری از این افراد به عشق حضرت سوختند و خودشان نتوانستند به زیارت بروند.
وی افزود: امیدوارم تمام عزیزان به نیت کسانی که در 8 سال دفاع‌مقدس و قبل و بعد از آن آرزوی زیارت داشتند و این توفیق برایشان فراهم نشد، نیت کنند و نایب‌الزیاره باشند.
حناچی در ادامه با اشاره به برخی ناآرامی‌ها در کشور عراق عنوان کرد: برخی بر این باورند که با شیطنت کردن می‌توانند جلوی این تجمع عظیم را بگیرند، درحالی‌که مراسم اربعین قدمت تاریخی دارد و حتی در زمان صدام با وجود ممانعت و فشارهای وی، این سنت و مراسم برپا می‌شد. این آیین هیچ‌گاه تعطیل نشده است و بسیاری سختی این مسیر را به‌جان خریده و می‌خرند.
اما پیش از این مراسم امضای تفاهمنامه با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت. شهردار تهران  دراین مراسم  با اشاره به مناسبت‌های هفته تهران، اظهار کرد: از مدت‌ها پیش توافقی بین شهرداری و وزارت جهادکشاورزی وجود داشت و تفاهمنامه امروز در همین راستا به امضا می‌رسد. با امضای این تفاهمنامه، شهرداری تهران نسبت به نگهداری از این فضاها و خدمت‌رسانی به مردم مبادرت می‌ورزد. همچنین، شهرداری تهران تلاش خواهد کرد که این فضاها با جدیت بیشتر توسعه پیدا کنند و خدمات بیشتری در آنها ارائه شود.
پیروز حناچی افزود: فضای سبز شهر و حاشیه شهر در روزهای هفته و به‌ویژه پایان هفته، مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرند. از آقای حجتی، وزیر جهادکشاورزی تشکر می‌کنم که بدون نگاه بخشی و با نگاه حاکمیتی خود شرایط تحقق این همکاری و تفاهم را فراهم کردند. امروز در چارچوب این تفاهمنامه، ٢٢ هزار هکتار از اراضی اطراف تهران به‌مدت ٣٠سال در اختیار شهرداری قرار گرفت.
او با بیان مساحت فضای سبز شهر تهران، اظهار کرد: بنا به آمار سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، هم‌اکنون ۵۴ هزار هکتار محدوده جنگل‌کاری‌شده در حریم کلی شهر تهران و ١۶ هزار هکتار فضای سبز داخلی در پایتخت داریم. سال گذشته نیز در روز درختکاری هزار و 200هکتار به کل این مجموعه اضافه کردیم.
شهردار ادامه داد: در شرایطی که آلودگی و ترافیک از اصلی‌ترین مشکلات پایتخت به شمار می‌رود، این اقدام به تلطیف هوای شهر کمک می‌کند. به‌عنوان رئیس اداره شهر امیدوارم این رویه در دیگر کلانشهرهای کشور هم تحقق پیدا کند.
وزیر جهادکشاورزی نیز در این مراسم که در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، بیان کرد: ده‌ها هزار هکتار اراضی مورد اشاره در این تفاهمنامه این ویژگی را دارند که ازطرفی قابل واگذاری نیستند و از طرف دیگر باید به بهترین شکل حفظ و نگهداری شوند تا شهروندان بتوانند بهتر از این فضاها استفاده کنند.
محمود حجتی گفت: امیدوارم بتوانیم با خدمت‌رسانی در چارچوب این تفاهمنامه رضایت مردم را کسب کنیم. واقعیت این است که امروز تهران شرایط خوبی دارد و احساس می‌شود که باوجود محدودیت‌های موجود در زمینه منابع اعتباری، رضایتمندی قابل‌قبولی میان شهروندان حاکم است.
او ادامه داد: بر این باور هستم که همه‌ یک دغدغه داریم که ابتدای آن حفظ اصل این اراضی و املاک برای نسل‌های آینده است. بخش عمده‌ای از این اراضی را ما و گذشتگان زیر خشت و آجر و آهن بردیم اما امیدوارم بتوانیم از قسمت‌های باقیمانده برای نسل‌های آینده نگهداری کنیم.
حجتی ادامه داد: در مرحله بعد باید این نقاط را به شکل یک فضای سبز شاداب دربیاوریم که برای شهروندان روحیه‌بخش باشد. از طرف دیگر باید سعی کنیم تا در فرایند حفاظت از آنها، خدشه‌ای نیز به این بخش‌ها وارد نشود. ما در این همکاری با شهرداری موضوع دیگری را دنبال نمی‌کنیم. انتظار اصلی ما از شهرداری تهران حفظ این اراضی و توسعه پوشش گیاهی شاداب و بانشاط در این فضاهاست. این موضوع تمام خواسته ما در چارچوب این تفاهمنامه همکاری است که امیدواریم تجربه و الگویی برای سایر مناطق کشور باشد.
به گفته خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری برای هر یک از این پارک‌های جنگلی قوانین حفظ و نگهداری جداگانه‌ای با شهرداری تهران تصویب خواهد شد تا آنها به‌صورت قانونی و مناسب اداره شوند.



شریان‌های اصلی تهران شناسایی شده است

شهردار تهران گفت: همراه با شناسایی و تهیه نقشه گسل تهران شریان‌های اصلی تهران هم شناسایی شده است و ۱۸ برنامه اولویت‌دار درخصوص کاهش خطر در این شریان‌ها هم‌اکنون در دست اجراست.
به گزارش همشهری، پیروز حناچی در دومین همایش «مصون‌سازی زیرساخت‌ها و صیانت از مردم» گفت: در زلزله کوبه ژاپن ۶ هزار نفر جان خود را از دست دادند و تقریباً تمام شریان‌های اصلی شهر تخریب شدند. همچنین گفته می‌شود که تلفات بعد از زلزله خیلی بیشتر از تلفات خود زلزله بود. این زلزله نقطه عطفی برای ژاپنی‌ها و کل دنیا بود زیرا بسیاری از تجربیاتی که در حوزه ریسک و بحران داریم به کشورهایی مربوط می‌شود که در این زمینه تجربیات بیشتری دارند.
او با اشاره به عوامل آسیب‌زای اجتماعی مانند مهاجرت‌های گروهی و برنامه‌ریزی نشده به سمت مناطق شهری و پرحاشیه، افزود: عواملی که در شهرها موجب آسیب‌پذیری می‌شوند به دسته‌های اصلی و متناسبی تقسیم شده‌اند. برای مثال آسیب‌پذیری فیزیکی، ساخت نامناسب ساختمان‌ها، آینده‌نگری اندک درباره زیرساخت‌ها و آسیب‌پذیری‌های اجتماعی به‌دلیل آموزش ناکافی، از این موارد هستند.
شهردار تهران با شرح اینکه در بروز بحران‌های احتمالی نقش زیادی نداریم، اما قابل شناسایی هستند، افزود: هم‌اکنون زیرساخت و بانک‌های اطلاعاتی خوبی در شهر تهران داریم که روی جی‌ای‌اس تبدیل به لایه‌های اطلاعاتی شده است. اکنون دیگر اصل اطلاعات ارزش ندارند، بلکه تصمیم‌سازی‌ و زمینه‌های تصمیم‌گیری با اطلاعات است که می‌تواند اثرگذار باشد. شناسایی مخاطرات شهر تهران از نتایج مطالعه مشترک با همکاری ژاپنی ها بود.
او در ادامه به اقداماتی که در شهر تهران انجام شده اشاره کرد و گفت: ایجاد سامانه هشدار سریع و پیگیری سیل ازجمله اقدامات انجام شده است. در سیل اخیر این تجربه را داشتیم و در فاصله کمتر از چند دقیقه چندصدهزار پیام برای ساکنان حاشیه رودخانه‌ها ارسال و تدابیر لازم اندیشیده شد. اکنون نیز پیگیری ایمن‌سازی‌ مخازن سوخت، تامین آب آشامیدنی برای شرایط اضطراری شهر، واکنش اضطرار در مترو و آمادگی در برابر خطرهای احتمالی موضوعاتی است که در زمینه بحران در شهر تهران در حال انجام است.
شهردار تهران به موضوع فرونشست در تهران نیز اشاره کرد و گفت: فرونشست و تأثیرات خطرهای ناشی از آن نیز بسیار مهم است و در تاسیسات زیربنایی می‌تواند صدماتی ایجاد کند که پیش‌بینی آنها در دستور کار است. ارزیابی سریع لرزه‌ای ساختمان‌های مهم و حیاتی در شهر تهران مانند بیمارستان و صدا‌و‌سیما نیز باید انجام شود. اینها از وظایفی است که همه شهرداران بر عهده دارند.حناچی ادامه داد: با شناسایی مخاطرات و تدوین سناریوهای حادثه و آمادگی مانور می‌توانیم میزان مخاطرات را کم کنیم که قدم اول آن باید از مدارس آغاز شود. در شرایطی که فقط ترس را پمپاژ می‌کنیم نتیجه‌ای نمی‌گیریم، اما اگر با افزایش آموزش و آمادگی بچه‌ها را با مفاهیمی مثل زلزله آشنا کنیم، در زمان اضطرار شرایط بهتری خواهیم داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید