• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83242
+
-

لذت مطالعه تاریخ

یادداشت
لذت مطالعه تاریخ


حسن انوشه ـ پژوهشگر تاریخ و ادبیات

 خواندن تاریخ و مطالعه کتاب‌های تاریخی می‌تواند برای همه شیرین و جذاب باشد. اگر می‌بینید که در جامعه ما بیش از همه کهنسالان مشتری کتاب‌های تاریخی‌اند به این دلیل است که معرفی و اطلاع‌رسانی خوبی دراین‌باره صورت نگرفته است.
جوانان هم می‌توانند خواننده چنین کتاب‌هایی باشند به شرطی که در این زمینه راهنمایی مناسبی شود.
بعضی از استادان جوانان را به خواندن متونی مثل تاریخ یمینی و کتاب‌هایی که نثر سنگینی دارند دعوت می‌کنند. طبیعی است که خواننده کم‌سن و سال دوست داشته باشد که از زیر چنین بار پررنجی شانه خالی کند. باید همواره این مهم را در نظر داشت کتاب‌هایی که کاربرد تحقیقاتی و تخصصی دارند، برای عامه مردم مناسب نیستند.
خوانندگان جوان و کسانی که دوست دارند از خواندن کتاب‌‌های تاریخی لذت ببرند می‌توانند کتاب‌های فریدون آدمیت و استاد زرین‌کوب را بخوانند. کتاب‌هایی که چکیده منابع و متون تاریخی‌اند و در عین حال تحلیل منطقی و استنتاج علمی از وقایع دارند.
به علاوه دوره‌هایی که به روزگار ما نزدیک‌تر است جذابیت بیشتری برای خواننده دارد ‌چنانکه تاریخ مشروطه با استقبال بیشتری در جامعه ما روبه‌روست. همچنین باید به این نکته هم توجه شود که به‌جای مطالعه پراکنده و از شاخه‌ای به شاخه دیگر پریدن بهتر است مطالعه تاریخ برهه به برهه و دودمان به دودمان باشد تا سیر آن و علل وقایع معلوم شود. به هر حال یقین دارم کسانی که ترجیح می‌دهند به جای کتاب‌های تاریخی، رمان و داستان بخوانند- که البته در جای خودش بسیار خوب است- اگر با حلاوت مطالعه تاریخ آشنا شوند، خواندن چنین کتاب‌هایی را از دست نمی‌دهند. به هر حال مطالعه در انواع و اشکال گوناگون خوب است، اما ملتی که تاریخ بداند همواره در موارد خطیر پیروز و سربلند خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید