• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83066
+
-

توسعه اراضی شیبدار در ۱۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی

توسعه اراضی شیبدار در ۱۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۱۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر طرح توسعه اراضی شیبدار رفته است. 

علی اکبری در گفت‌و‌گو با مهر اظهار کرد: از این میزان اراضی کشاورزی، ۲۰ هکتار باغ بادام دیم، ۲۹ هکتار باغ انگور دیم، ۲۰ هکتار باغ فندق، ۴۰ هکتار باغ گل محمدی، ۲۸ هکتار مزرعه زیره سبز و ۵ هکتار مزرعه زعفران است. وی ادامه داد: احداث باغ‌های آبی و دیم و توسعه گیاهان دارویی در اراضی شیبدار از طرح‌های مهم معاونت باغبانی کشور و این مدیریت است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: همچنین اجرای آماده‌سازی و تهیه نهال از طرح یارانه نهال و توسعه اراضی شیبدار با اعتبار دولتی در سطح ۱۱۶ هکتار باغ در اراضی شیبدار و توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۱۱۴ هکتار با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۹۶ میلیون ریال در حال اجراست. 

اکبری به اهمیت احداث باغ در اراضی شیبدار در استان اشاره کرد و گفت: احداث باغ در اراضی شیبدار در فضای کسب‌وکار و اشتغال و همچنین بهبود معاش بهره‌برداران و کشاورزان تقش بسزایی دارد. 

وی یادآور شد: به علت نوسانات اقلیمی، بروز ناهنجاری‌های هواشناسی و بارش‌های نابهنگام، بروز سامانه‌های کم‌فشار و پرفشار و همچنین شرایط کنترل در مصرف بهینه در مصرف آب به شدت صرفه‌جویی می‌شود. با توجه به مستعد بودن منطقه، طرح اراضی شیبدار می‌تواند در بهره‌وری بهینه اراضی نقشی موثر داشته باشد. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین رشد اقتصاد و رونق تولید، افزایش اشتغال در بخش کشاورزی با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از فرسایش خاک و تثبیت ساختمان خاک‌های منطقه، کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌ها و کنترل باران‌های نابهنگام، جلوگیری از تخریب مزارع و بروز خسارت در حوادث سیلابی، جلوگیری از تبخیر بیش از حد و تامین آب منابع آبی زیرزمینی و چاه‌ها و قنات‌ها را از دیگر مزایای توسعه کشت در اراضی شیبدار برشمرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید