• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83015
+
-

روستاهای ورزقان در گام آخر مقاوم‌سازی ‏

مدیر بنیاد مسکن ورزقان: بسیاری از این روستاها که بر اثر زلزله ارسباران آسیب دیدند، بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند

با مسئول
روستاهای ورزقان در گام آخر مقاوم‌سازی ‏

مدیر بنیاد مسکن شهرستان ورزقان با بیان این‌که بسیاری از روستاهای زلزله‌زده ورزقان هم‌‏اکنون مقاوم‌سازی شده‌اند، اظهار کرد: روستاهای شهرستان ورزقان بر اثر زلزله ارسباران در سال 91 آسیب‌های زیادی دیده بودند که با همت مسئولان و خود مردم امروز شاهد بازسازی و مقاوم‌سازی بیشتر خانه‌های روستایی در این منطقه هستیم.  

«محمد الماسی» گفت: هم‌اکنون طرح هادی ۲۵ روستا در حال بازنگری است و بازنگری طرح هادی ۱۵ روستا با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان به اتمام رسیده است. برای افرادی که وام بهسازی و مقاوم‌سازی از طریق بنیاد مسکن دریافت کرده و با توجه به تورم نتوانسته‌اند این وام را برگردانند که شامل اقشار کم‌در‌آمد هستند، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده که تاکنون ۴۷۰ واحد در این خصوص شناسایی شده و برای ۲۲۰ واحد وام بلاعوض پرداخت شده و بقیه در صورت تحقق اعتبار در دست اقدام است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای این واحدها پرداخت شده است. 

الماسی به بازدید از روستای زنگ‌آباد هم اشاره کرد و افزود: این روستا در زلزله ارسباران ۱۸ کشته داشت و بافت بیشتر خانه‌های آن قدیمی و گلی و خشتی بودند؛ اما هم‌اکنون روستا ۱۱۰ خانوار دارد و ۱۰۰ درصد خانه‌های آن مقاوم‌سازی شده‌اند. در حال حاضر هر روستایی که قصد ساخت‌و‌ساز داشته باشد، می‌تواند از وام بهسازی ۴۰ میلیونی تومانی و 8 میلیون تومان وام بلاعوض برای برخی روستاها و وام‌های تعمیری مسکن مهر به میزان ۱۸ میلیون تومانی بهره ببرد.  

این مسئول در بازدید از روستای صومعه‌دل هم بیان کرد: این روستا دارای ۵۵۷ خانوار است و ۴۷ واحد مسکونی آن بازسازی و بهسازی شده و ۳۷۰ سند روستایی صادر شده است. الماسی همچنین از بازنگری طرح هادی روستایی در این روستا خبر داد و گفت: با این بازنگری ۱۶ هکتار به محدوده روستا اضافه خواهد شد.  وی درباره روستای ارزیل هم اظهار کرد: این روستا دارای ۱۷۹ خانوار با جمعیت ۵۲۸ نفری است و تمامی کوچه‌های آن آسفالت شده‌اند؛ ۲۰۰ فقره سند روستایی نیز اهدا شده است. برای آسفالت‌‌ریزی این روستا ۴۷۰ میلیون تومان از سوی دهیاری و بنیاد مسکن هزینه شده است.  

الماسی درباره روستای گل‌آخور هم گفت: این روستا از جمله روستاهایی است که ظرفیت فراوانی در حوزه گردشگری دارد و جزو اولین روستاهای گردشگری محسوب می‌شود. این روستا ۱۷۴ خانواری است و ۳۵۶ نفر جمعیت دارد که تاکنون ۲۵ فقره وام بهسازی به روستاییان اهدا شده که البته با توجه به وضعیت منطقه و صعب‌العبور بودن آن، جابه‌جایی مصالح در آن سخت است و مصالح، گاه با چهارپایان منتقل می‌شوند اما با وجود این، و با وضع موجود اکثر مناطق روستا سنگ‌فرش شده و مابقی نیز به تدریج سنگ‌فرش خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید