• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82968
+
-

بازده 140درصدی سهام شوینده‌ها

اطلاعات آماری نشان می‌دهد سهام شرکت‌هایی که در حوزه صنایع شوینده و بهداشتی فعالیت می‌کنند از ابتدای امسال تاکنون به‌طور میانگین 140درصد رشد کرده و بازده سهام آنها بیش از بازده شاخص بورس بوده است.

به گزارش همشهری، صنعت شوینده ازجمله صنایع مهم و قدیمی بورس محسوب می‌شود که روزانه بخش مهمی از آن در بورس دادوستد می‌شود. هم‌اکنون سهام 8شرکت پاکسان، تولی‌پرس، گلتاش، پاکشو، صنایع بهداشتی ساینا، کف، بین‌المللی محصولات پارس و شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر در بورس دادوستد می‌شود.
این صنعت که از اواسط پارسال به‌دلیل افزایش تورم و رشد قیمت مواداولیه با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شده بود، به‌دلیل جبران افزایش هزینه‌های تولید، یک‌بار اواخر سال‌قبل و یک‌بار هم در سال‌جاری قیمت محصولاتش را افزایش داد.
یکی دیگر از دلایل رشد هزینه‌های این صنعت از سال گذشته تاکنون افزایش قیمت دلار بود. تولیدکنندگان مواد شوینده پارسال از ارز دولتی استفاده می‌کردند، اما امسال برای تأمین مواداولیه وارداتی خود از ارز نیمایی استفاده می‌کنند. این موضوع به رشد هزینه تمام‌شده تولید صنعت در یک سال گذشته منجر شده، با این حال بخشی از این رشد هزینه‌ها تحت‌تأثیر افزایش 20 تا 25درصدی قیمت‌ها در سال‌جاری جبران شد و بر قیمت سهام این شرکت‌ها هم تأثیر گذاشت. بختیار علم‌بیگی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در مرداد‌ماه امسال افزایش 20 تا 25درصدی قیمت مواد شوینده را تأیید و اعلام کرد این افزایش قیمت بعد از‌ ماه رمضان اعمال شد. با این حال او تأکید کرده محصولات شوینده از قیمت‌گذاری معاف هستند، اما انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نظارت می‌کند تا تولیدکنندگان قیمت‌ها را به‌صورت بی‌رویه افزایش ندهند.

مهم‌ترین سهام شوینده
هم‌اکنون شرکت‌های پاکشو، پاکسان و صنایع بهداشتی ساینا از مهم‌ترین شرکت‌های شوینده در بورس هستند و اتفاقا سهام این شرکت‌ها ازجمله پرطرفدارترین سهام در بورس است، زیرا این شرکت‌ها توانسته‌اند از جنبه تولید و فروش عملکرد موفقی را در دوره حضورشان در بورس داشته باشند.
این شرکت‌ها عمدتا در زمینه تولید پودر، مایعات البسه، صابون و سایر محصولات بهداشتی و آرایشی فعالیت می‌کنند و با توجه به پرمصرف بودن این محصولات و همچنین وجود یک بازار تضمین‌شده داخلی از بنیان‌های اقتصادی محکمی برخوردارند که این عوامل روی قیمت سهام این شرکت‌ها هم در بورس اثر گذاشته است.

رشد 140درصدی قیمت سهام
تازه‌ترین آمارها از وضع سهام شرکت‌های حاضر در صنعت شوینده در بورس نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت‌های این گروه به‌طور میانگین از ابتدای امسال تاکنون 140درصد رشد کرده که دراین میان گلتاش با 207درصد بازده در صدر جدول پربازده‌ترین سهام این گروه قرار گرفته است. مقایسه مقدار بازده سهام شرکت‌های این گروه با میانگین بازده بورس که معادل 82درصد است، نشان می‌دهد به‌جز پاکسان که مقدار بازده سهامش در این مدت 78درصد بوده بقیه شرکت‌های این گروه مقدار بازده سهامشان از میانگین بازده بورس که براساس بازده شاخص بورس محاسبه می‌شود بیشتر بوده است. در این مدت همچنین سهامداران شرکت‌های پاکشو و صنایع بهداشتی ساینا به‌ترتیب 157 و 140درصد در بورس سود کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید