• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82922
+
-

گوجه‌‌فرنگی دردسر ساز

گوجه‌‌فرنگی دردسر ساز

فرحناز چراغی_کرمانشاه .خبرنگار


 صادرات و کمبود گوجه‌‌فرنگی در سال گذشته موجب افزایش غیرقابل باور قیمت این محصول و به تبع آن افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی شد. شرایط بازار رب گوجه‌‌فرنگی، کشاورزان بسیاری را بدون توجه به روند عرضه و تقاضا و الگوی کشت وسوسه کرد که دست به کشت بی‌رویه این محصول بزنند. حالا گوجه‌کاران مانده‌اند و دریایی از گوجه که قیمت چندانی ندارد.
به گفته برخی، کشاورزان به امید صادرات و فقط برای فروش به کارخانه رب‌سازی دست به کشت گوجه زده‌اند. طی روزهای گذشته قیمت گوجه‌فرنگی روند کاهشی گرفته است به نحوی که برخی کشاورزان راضی به فروش این محصول با قیمت ۵۰۰ تومان هم شده‌اند. با وجود کاهش قیمت گوجه‌فرنگی اما قیمت رب گوجه در فروشگاه‌ها همچنان به همان قیمت قدیم و بالاست. از سوی دیگر، کاهش قیمت گوجه شور و شوق خاصی را در مردم برای تهیه رب خانگی ایجاد کرده است. این در حالی است که این روزها، روزهای خوبی برای گوجه‌کاران کرمانشاهی نیست، زیرا افزایش سطح زیر کشت و نبود صادرات موجب کاهش چشمگیر قیمت این محصول حتی کمتر از قیمت تمام‌شده برای کشاورزان شده است. صف‌های طولانی کامیون‌های حامل گوجه‌فرنگی در مقابل کارخانه رب‌سازی کرمانشاه در جاده کامیاران نیز دیدنی است.

 فروش محصول به فامیل 
یک کشاورز از روستای هلشی با بیان این‌که سعی کرده است هرچه سریع‌تر گوجه‌فرنگی‌‌هایش را به آشنایان و فامیل بفروشد، می‌گوید: کیلویی هزار تومان گوجه‌هایم را فروخته‌ام. این قیمت طوری بود که فقط ضرر نکنم، زیرا هزینه کارگری، بذر، آبیاری، کود، سم، حمل ‌و ‌نقل و هزینه جعبه نسبت به سال‌های پیش افزایش یافته است.
احمدعلی قیمت تمام‌شده تولید گوجه‌فرنگی را بیشتر می‌داند و می‌افزاید: زمان برداشت گوجه است، بازار نداریم و قیمت گوجه‌فرنگی در بازار حدود ۵۰۰ تومان است.
وی افزایش سطح زیرکشت را دلیل این موضوع می‌داند و ادامه می‌دهد: بسیاری از کشاورزان نیز که سال گذشته گوجه نکاشته بودند، امسال گوجه‌کار شدند.

تاثیر اندک خرید محصول از سوی دولت 
عیسی حسینی یکی دیگر از گوجه‌کاران منطقه هلشی در بخش سرفیروزآباد است. او با گلایه از قیمت ناچیز گوجه‌فرنگی می‌گوید: من سعی کرده‌ام بخشی از محصول خود را به مردم برای تهیه رب خانگی پیش‌فروش کنم که کمتر ضرر کنم. هر کیلوگرم گوجه را هزار تومان فروختم.
حسینی می‌افزاید: با این‌که دولت گوجه را از کشاورزان می‌خرد، اما این خرید تا امروز تاثیر چندانی روی قیمت گوجه‌فرنگی در بازار نداشته است.
او دلیل کاهش قیمت گوجه را افزایش تولید این محصول عنوان و اظهار می‌کند: سال پیش گوجه‌فرنگی کم بود و قیمت آن بالا رفت و سود خوبی عاید کشاورزان شد، اما امسال متاسفانه گوجه‌کاران نه تنها سودی نبردند بلکه متضرر هم شدند و گوجه‌ها روی دستشان مانده است. تولید زیاد گوجه‌فرنگی و ارزانی آن فقط موجب شادی مردم شده است.
یکی دیگر از کشاورزان گوجه‌کار منطقه می‌گوید: مشتری برای این همه گوجه نیست و گوجه‌ها روی دست گوجه‌کاران مانده است. این فقط مشکل کرمانشاه نیست و شهرهای دیگر نیز دچار این مشکل هستند. تنها کارخانه شهر هم با قیمت کیلویی ۵۰۰ تومان گوجه را از کشاورز می‌خرد که سودی برایش ندارد.
به گفته یکی دیگر از کشاورزان، کارخانه با قیمت ۵۰۰ تومان گوجه را می‌خرد و هزینه حمل هر کیلوگرم گوجه با وانت نیسان ۳۰۰ تومان است.
رستمعلی بیگی می‌گوید: افزایش سطح زیر کشت گوجه با پشتوانه یک کارخانه کار معقولی نیست، زیرا کارخانه به دنبال سود خودش است و به دنبال جنس ارزان می‌گردد.
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از گوجه‌کاران به دلیل به‌صرفه نبودن دست از جمع‌ کردن گوجه برداشته‌اند، زیرا معتقدند هزینه و درآمد سربه‌سر است.

افزایش سطح زیر کشت
مدیر اداره تعاون روستایی کرمانشاه با بیان این‌که 2 مرکز با قیمت حمایتی وزارتخانه محصول گوجه استان را خریداری می‌کند، می‌گوید: این مراکز گوجه‌فرنگی را با سبد کیلویی هزار تومان می‌خرند.
ایرج صفایی با بیان این‌که امسال سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی، بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، ۸ هزار هکتار بوده است، اضافه می‌کند: سال گذشته 5500 هکتار از اراضی استان زیر کشت گوجه‌فرنگی رفت.
وی یکی از دلایل کاهش قیمت گوجه را افزایش سطح زیر کشت این محصول عنوان می‌کند و می‌افزاید: از سوم مهر اقدام به خرید تضمینی گوجه از کشاورزان کرده‌ایم. به گفته صفایی، هر کیلو گوجه‌فرنگی از کشاورزان کرمانشاهی هزار تومان خریداری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید