• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82856
+
-

استراتژی هجومی

رئیس‌جمهور آمریکا، آشکارا از چین درخواست کرد درباره فساد یکی از رقبای احتمالی‌اش در انتخابات تحقیق کند


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در اقدامی کاملا حیرت‌آور، نه‌تنها از اقدامات خود در پرونده اوکراین دفاع کرده که پای چین را هم به این پرونده باز کرده است.
بعد از آنکه اعلام شد ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته است علیه یکی از رقبای احتمالی خود در انتخابات سال بعد آمریکا تحقیق کند، پروسه استیضاح علیه او در مجلس نمایندگان کلید خورد. ترامپ، جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا و پسر او هانتر بایدن را متهم می‌کند که درگیر فساد در اوکراین بوده‌اند. او هیچ مدرکی درباره این ادعای خود ارائه نکرده است.
از نظر دمکرات‌های مجلس نمایندگان، درخواست رئیس‌جمهور آمریکا از یک رهبر خارجی با هدف کسب نفع شخصی، اقدامی استیضاح‌شدنی است اما ترامپ از رفتار خود دفاع می‌کند و معتقد است تلاش‌های دمکرات‌ها برای استیضاح او، انگیزه سیاسی دارد. ترامپ، پنجشنبه در اقدامی حیرت‌آور ضمن دفاع از صحبت‌های خود با ولودومیر زیلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، صراحتا در جمع خبرنگاران گفت که از چین هم می‌خواهد درباره بایدن‌ها تحقیق کند؛ «چین هم باید تحقیقات درباره بایدن‌ها را شروع کند.»
او در حالی آشکارا این درخواست را از چین مطرح کرده است که پیش از این لو رفتن بخش‌هایی از صحبت‌های او با زیلنسکی در یک گفت‌وگوی تلفنی در انتهای ‌ماه جولای، در واشنگتن طوفان سیاسی به‌پا کرده بود. سی‌ان‌ان گزارش داده که او در ‌ماه ژوئن هم با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین هم درباره بایدن‌ها صحبت و درخواست مشابهی را مطرح کرده است.
این اقدام جسورانه ترامپ، از سوی بسیاری از کارشناسان، بخشی از استراتژی جدید او برای بی‌اهمیت نشان دادن اتهام‌هایی است که دمکرات‌ها به او وارد می‌کنند. او بعد از این صحبت‌ها، ‌در توییتر نوشت که به‌عنوان رئیس‌جمهور، «حق و یا شاید این وظیفه» را دارد که درباره فساد تحقیق کند یا از دیگران بخواهد تا در این‌باره تحقیق کنند و این کار می‌تواند به معنای درخواست یا پیشنهاد دادن به کشورهای دیگر برای کمک در این‌باره باشد.
ترامپ در جمع خبرنگاران، بایدن را متهم کرده که از دیگر کشورها هم «کلاهبرداری» کرده و در این مسئله که روابط تجاری چین و آمریکا به نفع پکن است نقش دارد.
جو بایدن، در واکنش به این ادعای ترامپ در توییتر خطاب به او نوشته که درخواست از دیگر کشورها برای کمک به انتخاب مجدد او، سوءاستفاده از قدرت است.
دعوت آشکار از چین برای دخالت در امور داخلی آمریکا، بسیاری را شوکه کرده است. رئیس کمیسیون انتخابات فدرال آمریکا در توییتی یادآوری کرده که درخواست هر کار یا چیزی از یک کشور خارجی در ارتباط با انتخابات، غیرقانونی است.
استراتژی هجومی رئیس‌جمهور آمریکا البته با ارائه بخش‌هایی از اسناد نماینده ویژه سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور اوکراین ضربه سختی خورد. این اسناد، بعد از جلسه استماع کرت ولکر در اختیار مجلس نمایندگان قرار گرفت و منتشر شد. ولکر هفته پیش، بعد از آنکه نامش در این پرونده مطرح شد، از سمت خود استعفا داد. به گزارش سی‌ان‌ان، براساس این اسناد، ولکر در یک ایمیل به یک دستیار زیلنسکی پیش از تماس تلفنی در انتهای ماه جولای این پیام را به طرف مقابل داده که تحقیق درباره بایدن‌ها به نفع ترامپ، می‌تواند به هموار شدن راه برای نشست بین روسای جمهور 2کشور کمک کند.
پیش از این ترامپ بارها گفته بود که در ازای تحقیقات درباره فساد بایدن‌ها، هیچ درخواستی از زیلنسکی نداشته است. این در حالی است که براساس گزارش‌های رسانه‌ای، او کمک چندصد میلیون دلاری نظامی آمریکا به اوکراین را عملا به امید متقاعد کردن اوکراینی‌ها برای همکاری، چندین‌ماه بلوکه کرده بود. حالا انتشار اسناد جدید، ادعای اصلی ترامپ و تیم او را زیر سؤال می‌برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید