• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82771
+
-

ناشنوایان، رنجور از ترحم و خواستار درک متقابل

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی: حمایت از ناشنوایان در جبران هزینه‌های سنگین و تامین نیازهای آنان در حوزه اشتغال و مسکن، احترام به حقوق آنان است

گزارش
ناشنوایان، رنجور از ترحم و خواستار درک متقابل

 ناشنوایان همچون همه می‌بینند و حس می‌کنند و درک درست از مسائل دارند. آنها فقط زبان گویا ندارند و به زبان دیگری سخن می‌گویند، اما دیگران گوش شنوایی برای شنیدن سکوت آنان ندارند. به گزارش ایرنا، ناشنوایان قادرند در محیط‌های پر سر و صدا بهترین و موثرتر کار خود را ارائه دهند بدون آن‌که ذره‌ای خم به ابرو آوردند و تنها یک ناشنواست که می‌تواند در سکوت مطلق تمرکزی عمیق برای انجام کارهای حساس داشته باشد. با این حال فرهنگ و شناخت مردم از این مساله ناشنوایی به حد کافی نرسیده است.

مناسب‌سازی محیط برای حضور معلولان، نصب علایم هشداردهنده نوشتاری در مکان‌هایی که علائم صوتی هشداردهنده وجود دارد، حضور رابطان مسلط به زبان اشاره در مکان‌های عمومی برای راهنمایی ناشنوایان، پخش زیرنویس در برنامه‌های پرمخاطب صدا و سیما به عنوان رسانه ملی، نصب تابلوهای راهنمایی ویژه ناشنوایان، نصب تلفن‌های ویژه ناشنوایان در اماکن و معابر عمومی، حضور رابطان شنوایی در دانشگاه‌ها، جذب و استخدام ناشنوایان در مشاغلی که نبود حس شنوایی مشکلی در انجام وظیفه ایجاد نمی‌کند و ترویج فرهنگ مواجهه صحیح با یک معلول ناشنوا یا کم‌شنوا، از ضرورت‌هایی است که باید در جامعه رعایت شود تا این افراد بتوانند از حقوق خود بهره‌‌مند شوند. 


زمان طلایی تشخیص

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ناشنوایی یکی از معلولیت‌های شایع در کنار معلولیت‌های جسمی، ذهنی و نابینایی است، به طوری که از هر هزار تولد زنده 3 نفر ناشنوا متولد می‌شوند. «حمیدرضا پوریوسف» افزود: دوران طلایی و تشخیص مشکلات شنوایی و پیشگیری از این معلولیت در کودکان، کمتر از 3 ماهگی است که والدین باید به اهمیت این امر توجه کنند، زیرا تشخیص در زمان طلایی بسیار مهم است و پس از آن مداخلات درمانی به موقع نیز نقش تعیین‌کننده و حساس در اصلاح حس شنوایی کودک دارد. 

وی اظهار کرد: زمان طلایی و نهایی برای انجام مداخلات درمانی مشکلات شنوایی و تاثیرگذاری مثبت مداخلات درمانی سن کمتر از 6 ماهگی است، زیرا گذشتن از این سن برای کودک دچار نقص به معنای کم‌شنوایی و ناشنوایی مطلق است. وی گفت: به همین دلیل عمل کاشت حلزون با اولویت انجام می‌گیرد و در این زمینه تمام تلاش خود را برای تامین هزینه افراد نیازمند انجام می‌دهیم. 


۱۵ درصد معلولان استان ناشنوا هستند

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: افراد دارای معلولیت ناشنوایی بیش از ۱۵ درصد معلولان زیرپوشش بهزیستی را در خراسان رضوی تشکیل می‌دهند. هم‌اکنون ۱۷ هزار ناشنوا در این استان زیر پوشش بهزیستی هستند و از خدمات توانبخشی بهره می‌برند. «مسعود فیروزی» افزود: از هر هزار تولد زنده 3 ناشنوای مادرزادی متولد می‌شوند اما درصد ناشنوایی پس از تولد بر اثر حوادث، تصادفات، بیماری‌های خاص، عوارض داروها، آلودگی‌های صوتی، پیرگوشی و امثال آن بسیار بیشتر از ناشنوایان مادرزادی است. وی اظهار کرد: تعداد افراد مبتلا به معلولیت ناشنوایی یا کم‌شنوایی در خراسان رضوی بیش از ۴۰ هزار نفر برآورد می‌شود. 

این مسئول با بیان این‌که هم‌اکنون ۱۲۰ هزار معلول در خراسان رضوی زیرپوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: ۱۵ درصد این تعداد را ناشنوایان تشکیل می‌دهند. فیروزی افزود: معلولیت‌های جسمی، حرکتی، ذهنی، نابینایی و ناشنوایی شایع‌ترین معلولیت‌ها در این استان هستند. ۴۰ درصد این قشر را معلولان جسمی‌حرکتی، ۳۰ درصد دیگر را معلولان ذهنی و ۱۵ درصد را ناشنوایان، ۱۰ درصد را نابینایان و درصد باقی‌مانده را دیگر معلولیت‌ها تشکیل می‌دهند. وی اظهار کرد: با اقدامات پیشگیرانه و انجام معاینات پزشکی در زمان طلایی درصد قابل توجهی از معلولیت ناشنوایی قابل پیشگیری است. 


احترام به حقوق ناشنوایان؛ گام اول درک صحیح

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان این‌که فرد ناشنوا و خانواده وی به ‌اندازه کافی دچار مشکلات و تحمیل هزینه‌های متعدد هستند، گفت: حمایت بیمه‌ای از این افراد از ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان، شرکت‌های بیمه‌گذار و نیز متولیان امر سلامت باشد. فیروزی ادامه داد: کاشت حلزون و خرید سمعک از مواردی است که بهزیستی در این عرصه بیشترین همکاری و حمایت را از این گروه دارد. وی افزود: هزینه سمعک به صورت آزاد ۶۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال است و شرکت‌های بیمه در پرداخت هزینه‌ها در این بخش درصد و سهم اندکی را قبول می‌کنند. 

این مسئول اظهار کرد: پرداخت کمک‌هزینه خرید سمعک در تامین اجتماعی هر ۱۰ سال یک‌بار و در سایر بیمه‌ها هم به میزان و سال‌های مشابه انجام می‌شود. معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: احترام به حقوق ناشنوایان تنها این نیست که اجازه عبور به آنان داد بلکه پراخت حقوق آنها، حمایت از ناشنوایان در جبران هزینه‌های سنگین و تامین نیازهای آنان در حوزه اشتغال و مسکن، احترام به حقوق این قشر محسوب می‌شود. فیروزی ادامه داد: آگاه کردن و معطوف کردن توجه مسئولان و متولیان به این مهم و نیز فرهنگ‌سازی بین مردم برای ترویج درک درست از شرایط یک ناشنوا و نیازهای یک فرد در این حوزه وظیفه رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین بخش فرهنگ‌سازی و نیز متولیان امر فرهنگ و آموزش در کشور است. 


ضرورت ایجاد فرصت‌های برابر

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان این‌که معلولیت به‌هیچ‌وجه مانعی برای داشتن حق حیات،‌ زیست در جامعه و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیست،گفت: همه معلولان حق دارند از فرصتهای برابر با سایرین برخوردار باشند. فیروزی افزود: معلولیت یک ناتوانی جسمی است که به تبع آن برخی مشکلات و سختی‌ها را برای فرد موجب می‌شود اما به‌هیچ‌وجه این ناتوانی جسمی، محدودیت برای معلول نیست. وی اظهار کرد: نصب علائم هشداردهنده و اعلام خطر در مکان‌های عمومی و اماکن خاص برای ناشنوایان در حد صفر است و صرفا به اعلام هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های صوتی بسنده شده است. 


صدا و سیما به ناشنوایان توجه کند

رئیس هیات‌مدیره کانون ناشنوایان خراسان رضوی چندی پیش اعلام کرد: به این قشر آن‌طور که باید توجه نمی‌شود و حقوق اولیه آنان به فراموشی سپرده شده است. از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی تقاضا داریم با استفاده از مترجم در برنامه‌های خود یکی از مهم‌ترین مشکلات این قشر را رفع کند. «معصومه ترابی‌مقدم» افزود: حدود 4000 ناشنوا در کلان‌شهر مشهد عضو این کانون هستند و در برنامه‌های آن شرکت می‌کنند. وی فعال شدن سامانه‌ اعزام مترجم برای ناشنوایان استان را یکی از نقاط قوت در خدمت‌رسانی به این قشر دانست و اظهار کرد: معلولان بخشی از جامعه هستند و می‌توانند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه ایفا کنند. مردم باید بیشتر با معلولان و به‌ویژه ناشنوایان و خواسته‌ها و نیازهای آنان آشنا شوند تا این قشر بتوانند راحت‌تر به انجام امور روزانه و گذران زندگی خود بپردازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید