• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82752
+
-

افزایش سطح زیر کشت زعفران در تربت ‌جام

سطح زیر کشت زعفران تربت‌ جام در سال زراعی جاری با افزایش ۲۳۵ هکتاری به 4۹۸۰ هکتار رسید که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. به گزارش ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی تربت‌ جام سطح زیر کشت زعفران این شهرستان را 4۷۴۵ هکتار مزرعه بارور و ۲۳۵ هکتار غیر بارور عنوان کرد و گفت: کشت زعفران در تربت ‌جام به صورت پراکنده انجام می‌شود، اما با این وجود به ازای هر هکتار کشت این محصول ۱۵۰ نفر-روز از مرحله کاشت تا برداشت زعفران مشغول کار می‌شوند.

«اصغر خوشخو» افزود: عملکرد گل زعفران در کشتزارهای تربت ‌جام طی سال زراعی گذشته در هر هکتار به ۵۰۰ کیلوگرم رسید. در مجموع ۱۶ هزار و ۴۷۵ کیلوگرم زعفران خشک در این شهرستان برداشت و روانه بازارهای مصرف شد.وی اظهار کرد: کشت زعفران با توجه به نیاز کمتر به آب با استقبال شدید کشاورزان روبه‌رو شده است. به همین دلیل تامین کودهای شیمیایی و ریزمغذی مورد نیاز، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با علف‌های هرز، جلوگیری از چرای دام در مزارع و ارائه راهنمایی‌ها و توصیه‌های فنی با هدف حمایت از زعفران‌کاران توسط این اداره انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌ جام از توزیع ۳۰۰ تن انواع کود بین زعفران‌کاران این شهرستان خبر داد و گفت: امسال در ۳۰ درصد از کشتزارهای تربت ‌جام مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی انجام شده است. برداشت این محصول هر سال از اوایل آبان آغاز می‌شود و تا اواسط آذر ادامه دارد. طی 3 سال اخیر این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های تولید زعفران در خراسان رضوی تبدیل شده است.۶۵ درصد جمعیت شهرستان تربت‌جام به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. این شهرستان ۱۱ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی دارد و سالانه ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در تربت ‌جام تولید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید