• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82739
+
-

کشت سبزی و صیفی در 12 هکتار از اراضی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کشت سبزی و صیفی در بیش از 12 هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری خبر داد.  «رسول جلیلی» در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به این‌که برداشت صیفی در استان نسبت به مدت‌زمان مشابه 20 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: امسال میزان سطح زیر کشت و برداشت هندوانه 1145 هکتار، خربزه 310 هکتار و خیار 495 هکتار است. 

وی افزود: عمده شهرستان‌های برتر تولید‌کننده محصولات صیفی و جالیزی در آذربایجان غربی به ترتیب مربوط به ارومیه (با کشت گوجه‌فرنگی‌، پیاز، سیب‌زمینی، خیار و سبزی)، میاندوآب (با کشت گوجه‌فرنگی، پیاز و سبزی و محصولات جالیزی)، بوکان (با کشت گوجه‌فرنگی، پیاز و سبزی)‌، شاهین‌دژ (با کشت گوجه‌فرنگی، پیاز و هندوانه)‌، پلدشت (با کشت هندوانه)، نقده و چالدران (با کشت سیب‌زمینی) و سردشت (با کشت خربزه) است. 

جلیلی با اشاره به این‌که در حال حاضر 115 واحد گلخانه‌ای در استان با 34 هکتار فعالیت دارند، اظهار کرد: 73 واحد از این تعداد گلخانه در بیش از 25 هکتار و با ظرفیت تولید 5100 تن تولید محصول خیار و گوجه، 23 واحد تولید گل و گیاهان زینتی با 5/5 هکتار و تولید بیش از 5/ 2 میلیون شاخه گل و گل رز شاخه‌بریده فعال هستند که هم‌اکنون کشور روسیه بهترین بازار مصرف محصولات صیفی و سبزی استان است.

این مسئول با اشاره به این‌که توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای می‌تواند در بالا بردن کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: شناسایی افراد متقاضی سرمایه‌گذاری در واحد‌های گلخانه‌ای، ارائه تسهیلات اعتباری، افزایش درآمد تولیدکنندگان، توسعه زیر‌ساخت‌های شهرک‌های کشاورزی استان، بازاریابی و رفع موانع صدور مجوز برای این واحدها از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از کشت‌های گلخانه‌ای در استان است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید