• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82737
+
-

تیغ اره قاچاقچیان بر پیکره جنگل قائمشهر

منابع طبیعی
تیغ اره قاچاقچیان بر پیکره جنگل قائمشهر

 چند روزی است درختان جنگل جلگه‌ای اوجی تالار قائمشهر بار دیگر مورد تعرض افراد سودجو قرار گرفته است و به گفته منابع محلی، قاچاقچیان چوب بر میزان فعالیت خود افزوده‌اند.به گزارش ایرنا، بیش از ۱۰ هکتار جنگل در روستای اوجی تالار در ۱۲ کیلومتری قائمشهر وجود دارد. این جنگل طبق گفته دوستداران طبیعت یکی از باقیمانده‌های جنگل‌های جلگه‌ای مازندران به شمار می‌رود که از گذشته‌های دور مورد تعرض، تخریب و دست‌اندازی افراد سودجو و قاچاقچیان چوب قرار داشته است. بیش از ۲۰ روز است که دامنه فعالیت قاچاقچیان در این جنگل افزایش یافته است.


قاچاق چوب

رئیس شورای اسلامی روستای اوجی تالار با اشاره به این‌که قاچاق چوب در ۶ ماه گذشته توسط سودجویان به صورت اندک وجود داشت، گفت: اکنون بیش از 3 هفته است که قاچاق چوب به میزان بیشتری توسط افراد سودجو در حال انجام است.«موسی جمشیدی» با اشاره به این‌که چند تن از اهالی به صورت شبانه در حال کشیک هستند، افزود: متاسفانه اگر مشکلی پیش بیاید امنیتی برای این افراد وجود ندارد. محلی‌ها به محض مطلع شدن از وجود این قاچاقچیان با نیروی انتظامی و جنگلبانی تماس می‌گیرند ولی این اقدام باعث فرار قاچاقچیان می‌شود.این مسئول گفت: خوشبختانه ماموران منابع طبیعی برای بازدید و گشت شبانه به این روستا آمده‌اند. امیدوارم متخلفان هر چه سریع‌تر دستگیر شوند.


معرفی ۱۰۰ متخلف به مراجع قضایی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قائمشهر هم در خصوص قاچاق چوب در منطقه جنگلی اوجی تالار، گفت: منطقه جنگلی اوجی تالار در مجاورت آب‌بندان واقع شده است. این منطقه به دلیل راه‌های ارتباطی اطراف این جنگل جلگه‌ای از گذشته مورد تعرض، تخریب و دست‌اندازی افراد سودجو بوده است.«رضا علی رحیمی» به وقوع طوفان سال ۹۵ در قائمشهر اشاره کرد و افزود: در پی وقوع طوفان که با شکستن و ریشه‌کن شدن تعداد زیادی از درختان جنگلی همراه بود، زمینه برای افراد سودجو و قاچاقچی چوب فراهم شد تا نسبت به حمل درختان افتاده اقدام کنند. وی به درخواست تعدادی از ساکنان روستای اوجی تالار مبنی بر بهره‌برداری و تبدیل درخت ریشه‌کن شده و افتاده و واگذاری به آنان اشاره کرد و ادامه داد: این درخواست با مخالفت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری همراه بود.


حاشیه‌سازی پیرامون جنگل

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قائمشهر بیان کرد: آنان که نتوانستند از طریق مجاری قانونی و اخذ مجوز لازم برای بهره‌برداری از این درختان اقدام کنند، از راه‌های مختلف اقدام به حاشیه‌سازی پیرامون این جنگل و عملکرد مجموعه منابع طبیعی کردند، اما اداره منابع طبیعی هم در راستای انجام وظایف خود بلافاصله بعد از دریافت گزارش‌ها نسبت به شناسایی و تعقیب متخلفان از طریق قانونی اقدام کرد.

 رحیمی به درج خبر سرقت منابع طبیعی در روز روشن که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده بود، اشاره کرد و ادامه داد: خبر سرقت منابع طبیعی در روز روشن که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی منتشر شده بود، باعث فرافکنی در مسئولیت‌های اداره منابع طبیعی است. این اداره هم نسبت به شناسایی افراد خاطی از طریق دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد. وی بیان کرد: تخریب و تعرض به عرصه‌های ملی منابع طبیعی توسط سوداگران و سودجویان از گذشته وجود داشته و این امر نشانه کم‌کاری همکاران ما در اداره منابع طبیعی نبوده است.


کشیک شبانه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قائمشهر گفت: تا زمان دستگیری متخلفان گشت و کشیک شبانه توسط ماموران اداره منابع طبیعی در منطقه اوجی تالار قائمشهر انجام می‌شود. با تشکیل پرونده برای سودجویان آنان را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.رحیمی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون و با تلاش ماموران منابع طبیعی بیش از ۱۰۰ متخلف در زمینه قطع، حمل غیر مجاز درختان و محصولات جنگلی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

این مسئول با اعلام این‌که برای دستیابی به بهترین عملکرد، اداره منابع طبیعی نیازمند تجهیزات کافی، نیروی انسانی و تخصیص اعتبارات در بخش حفاظت و متناسب با سطوح عرصه‌های ملی و نقاط بحرانی موجود در سطح این شهرستان است، گفت: این اداره با به‌کارگیری کلیه ظرفیت‌های موجود و نیروها نسبت به کنترل، گشت و کشیک شبانه‌روزی در کلیه عرصه‌های ملی به خصوص نقاط بحرانی (سید ابوصالح، جاده نظامی، قادیکلا) اقدام می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید