• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82723
+
-

روزهای خوب پسته‌کاران

کشاورزی
روزهای خوب پسته‌کاران

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۲۰ هزار تا ۲۴ هزار تن در رفسنجان پسته برداشت کنیم که با این میزان 2 هزار میلیارد تومان پول وارد شهرستان می‌شود. 

به گزارش مهر «حسین رضایی» افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید شود. کشور رقیب۳۵۰ هزار تن پسته دارد که در مجموع ۵۵۰ هزار تن پسته در کل دنیا تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. ۱۰۰ هزار تن پسته نیز از سال گذشته در انبارهای پسته دنیا موجود است. 

وی با بیان این‌که امسال ۱۰۰ هزار تن پسته خندان در ایران تولید و به دنیا عرضه می‌شود، افزود: ۱۰ درصد محصول سال جاری به صورت کال چیده شده که برای مصارف مواد غذایی استفاده می‌شود. 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد: مناطق نوق و کبوترخان امسال عملکرد خوبی در تولید پسته دارند و بیشترین محصول برای این 2 منطقه است، کشکوئیه و رفسنجان وضعیت خوبی از نظر برداشت در سال جاری ندارند که از تغییرات اقلیمی ناشی می‌شود؛ زیرا ۷۲۶ ساعت دمای ۳۷ درجه داشتیم که برای پسته مضر است. 

رضایی ادامه داد: میانگین پوکی در شهرستان رفسنجان و استان کرمان بالای ۳۰ درصد است و به دلیل گرمای تیر و مرداد بیش از ۴۰ درصد محصول مناسب نیست. 

وی افزود: تولید امسال زیاد است؛ بنابراین نباید محصول را یک‌باره عرضه کرد. محصول را باید کم‌کم عرضه کرد تا تعادل قیمت و قیمت واقعی محصول صورت گیرد. پیش‌بینی می‌شود سال آینده بیش از 2 برابر محصول داشته باشیم که 2 برابر این رقم وارد شهرستان خواهد شد. 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 3 تولیدکننده نمونه کشوری با ۱۰ تن و ۱۲ تن در هکتار از رفسنجان هستند. 

رضایی افزود: باید تلاش شود ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار را به یک تن و ۲۰۰ هزار کیلو برسانیم. باغدارانی که ۱۲ تن در هکتار برداشت کردند برای هر هکتار حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه کردند و بالای یک میلیارد تومان درآمدشان بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید