• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82678
+
-

بیمارستان کمالشهر در گیرودار اختلاف‌ها

صلاحیت پیمانکار، اجرای پروژه در زمان مناسب و تأمین هزینه ساخت از جمله اختلافات شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی کرج در ساخت بیمارستان کمالشهر است

درمان
بیمارستان کمالشهر در گیرودار اختلاف‌ها

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


ساخت بیمارستان 100تختخوابی کمالشهر فروردین سال ۹۶ آغاز شد و قرار بود امسال افتتاح شود، اما حتی ساخت نیمی از آن هم به پایان نرسیده است. این بیمارستان که قرار بود با صرف هزینه ۳۰ میلیارد تومانی تنها بیمارستان شهر ۱۸۰هزار نفری کمالشهر باشد و علاوه بر شهروندان کمالشهر و شهر‌ها و روستا‌های اطراف، به مسافران آزادراه کرج- قزوین نیز سرویس دهد، همچنان در پیچ‌وخم مشکلات بین شهرداری کمالشهر و دانشگاه علوم پزشکی البرز گیر افتاده است. این در حالی است که ساکنان کمالشهر به دلیل نبود بیمارستان در این منطقه، متحمل هزینه‌های بسیاری می‌شوند و این موضوع گلایه‌های آنها را به دنبال داشته است.


گلایه مردم از نبود بیمارستان

یکی از اهالی کمالشهر با اشاره به جمعیت بالای منطقه و نیاز آنها به بیمارستان می‌گوید:‌ کمالشهر با وجود جمعیت 18 هزارنفری بدون امکانات مناسب برای رسیدگی به مشکلات بهداشتی و بیماری‌های ساکنان خود است. اغلب بیماران اورژانسی برای مداوا و بستری شدن باید به کرج بروند که این مسیر ترافیک  سنگین هم دارد.
«احمد رنجی‌پور» می‌افزاید:‌ بارها به دلیل مسافت طولانی، بیماران و به‌خصوص حادثه‌دیدگان در تصادف جان خودشان را از دست داده و یا دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد:‌ جدا از این مساله نبودن بیمارستان در این شهر باعث تحمیل هزینه‌های بسیار زیادی به بیماران و خانواده‌های آنها می‌شود. هزینه رفت‌وآمد و وقتگیر بودن آن مردم کمالشهر را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. از طرفی رفتن به درمانگاه‌های خصوصی هزینه بالایی دارد که با توجه به این‌که مردم کمالشهر از قشر ضعیف جامعه هستند، امکان پرداخت هزینه‌ها را ندارند.


امکانات درمانی ضعیف

یکی دیگر از ساکنان کمالشهر با اشاره به این‌که مردم این شهر از وجود بیمارستان محروم هستند، می‌گوید:‌ مراکز درمانی کمالشهر محدود می‌شود به چند درمانگاه که امکانات جراحی ندارند. از طرفی با توجه به این‌که کمالشهر در مجاورت آزادراه تهران- قزوین واقع شده، نقش بسزایی در پوشش آن منطقه در تصادفات جاده‌ای دارد.
«مینا تماشایی» اضافه می‌کند: هر هفته شاهد چندین تصادف در آزادراه هستیم که اگر بیمارستان نزدیک باشد، بسیاری از فوتی‌ها زنده می‌مانند، بنابراین لازم است که این بیمارستان هرچه زودتر تکمیل شود و مسئولان باید ارزش بیشتری برای جان مردم قائل باشند.


اختلاف شهرداری کمالشهر و دانشگاه علوم پزشکی

معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی البرز در رابطه با آخرین وضعیت ساخت بیمارستان 100تختخوابی کمالشهر می‌گوید: در ابتدای ساخت بیمارستان قرار بود شهرداری کمالشهر با دادن زمین و 7‌میلیارد تومان اعتبار به ساخت بیمارستان کمک کند. شهرداری زمین را به علوم پزشکی تحویل داد و ما کار ساخت بیمارستان را شروع کردیم، اما 7 میلیارد تومان هنوز پرداخت نشده است.
«سیف‌الله مرادی» می‌افزاید: متاسفانه شهرداری در پرداخت هزینه به تعهدات خود عمل نکرده است و به‌جای 7 میلیارد تومان، می‌خواهد زمینی را به دانشگاه علوم پزشکی واگذار کند تا ما آن را فروخته و صرف هزینه بیمارستان کنیم، در حالی که دانشگاه علوم پزشکی یک سازمان دولتی است و امکان این کار را ندارد.
وی ادامه ‌می‌دهد:‌ البته شهرداری هم شاید مشکلاتی داشته باشد، اما فروش زمین برای شهرداری آسان‌تر است و ما اجازه چنین کاری نداریم.
مرادی می‌گوید:‌ اکنون پیمانکار آماده است که مابقی کار را شروع کند، اما به دلیل نبود بودجه ما مجبوریم کار را تعطیل کنیم، در صورتی که اگر این 7 میلیارد پرداخت شود، کار با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.
معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی البرز می‌افزاید: تکمیل این بیمارستان یکی از مطالبات جدی مردم است که امیدواریم با همکاری شهرداری این کار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و مردم کمالشهر از نعمت بیمارستان بهره‌‌مند شوند.


کوتاهی دانشگاه علوم پزشکی در ساخت بیمارستان

عضو شورای شهر کمالشهر با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی به تعهدات خود در قبال ساخت بیمارستان عمل نکرده است، می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی ادعا می‌کند که شهرداری باید 7‌میلیارد تومان پرداخت کند، اما این را نمی‌گوید در توافق‌نامه و قراردادی که بین ما و دانشگاه علوم پزشکی بود چه بندهای دیگری بوده، چراکه دانشگاه هم موظف به انجام وظایفی بوده که به هیچ‌کدام از آنها عمل نکرده است.
«قاسم نیک‌فلاح» می‌افزاید: پیمانکاری که دانشگاه علوم پزشکی کار ساخت را به آن واگذار کرده بود به هیچ عنوان صلاحیت ساخت بیمارستان را نداشت. ما بارها خواستیم که پیمانکار خلع ید شود، اما این اتفاق نیفتاد. اکنون بیمارستان در همان مرحله فونداسیون مانده است، در صورتی که باید پیمانکار همان 2 سال قبل سقف طبقات را هم با مبلغی که پرداخت شده بود، به پایان  می‌رساند.
وی اضافه می‌کند: از طرفی طبق قرارداد 7 میلیارد تومان در صورتی باید پرداخت شود که کاری صورت بگیرد، درصورتی که ساخت بیمارستان تعطیل شده و حتی پیمانکار هم شکایت کرده است. نیک‌فلاح ادامه می‌دهد: شورای شهر هر سال برای ساخت بیمارستان بودجه تعیین می‌کند، چراکه ساخت بیمارستان برای مردم شهر بسیار مهم است، اما مشکل کوتاهی دانشگاه علوم پزشکی است، اما به بهانه پرداخت 7 میلیارد تومان توپ را در زمین شهرداری می‌اندازد.
وی می‌افزاید: وقتی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ادعا می‌کنند که ما به تعهدات خود عمل نکرده‌ایم باید ذکر کنند که در توافق‌نامه‌ای که بین ما بوده چه چیزی نوشته شده است. اسناد همه قراردادها و توافق‌نامه‌ها در شهرداری وجود دارد که نشان می‌دهد هر کدام از طرفین چه تعهداتی دارند.
عضو شورای شهر کمالشهر می‌گوید: کمالشهر با مشکلات بسیاری در زمینه کمبود سرانه فضای سبز، سرانه ورزشی و مشکلات شهری روبه‌روست، اما با این وجود زمینی را که می‌توانستیم صرف کمبودهای مردم کنیم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گذاشته‌ایم تا صرف ساخت بیمارستان کند؛ در صورتی که شهرداری هیچ وظیفه‌ای در ساخت بیمارستان ندارد، اما به خاطر رفع مشکلات مردم این کار را انجام داده‌ایم، اما طرف مقابل هیچ انگیزه‌ای برای تکمیل بیمارستان ندارد. پرداخت 7 میلیارد نیز بهانه است، چراکه با 7 میلیارد تومان امکان ساخت بیمارستان وجود ندارد.
 

آخرین وضعیت پروژه


 کمالشهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان البرز محسوب می‌شود که وجود کارگاه‌ها و کارخانه‌های مستقر، جمعیت شناور آن را بیشتر می‌کند. این شهر به دلیل حاشیه‌نشینی و از طرفی به دلیل این‌که اقشار ضعیف جامعه در آن سکونت دارند، با مشکلات بسیاری روبه‌روست. در این میان کمبود مراکز بهداشتی و درمانی از مشکلات عمده ساکنان کمالشهر به شمار می‌رود. این شهر فاقد تخت بیمارستانی دولتی است و تجهیزات و امکانات مراکز بهداشتی و درمانگاه‌های منطقه پاسخگوی نیاز بیماران نیست. ساکنان کمالشهر ناچارند برای دریافت خدمات پزشکی تخصصی به مرکز استان مراجعه کنند که این امر علاوه بر هزینه بسیار، زمان زیادی را نیز تلف می‌کند.
به گزارش همشهری، رئیس شورای اسلامی کمالشهر با اشاره به کمبودهای موجود در این شهر می‌گوید: برای تأمین رفاه و امکانات مردم، همه دستگاه‌ها و نهادهای عمومی و دولتی باید دست به دست هم دهند تا چالش‌های پیش روی کمالشهر، کاهش پیدا کند.
«حسین قهرمانی‌پوران» می‌افزاید: متأسفانه به دلیل رشد شتابان جمعیت در کمالشهر سرانه امکانات موجود با فاصله زیادی از جمعیت عقب مانده است که باید تلاش کنیم این فاصله را جبران کنیم.
وی ادامه می‌دهد: کمبود فضاهای آموزشی، فرهنگی، درمانی و تفریحی از مواردی است که زیرساخت‌های شهر را با ضعف روبه‌رو کرده است و اکنون با توجه به امکانات موجود، افزایش جمعیت در کمالشهر می‌تواند شرایط را نامطلوب‌تر کند.

قهرمانی‌پوران کمبود امکانات درمانی را از مشکلات ساکنان منطقه عنوان می‌کند و در رابطه با آخرین وضعیت بیمارستان کمالشهر می‌گوید: متاسفانه کار ساخت بیمارستان تعطیل است و کاری از دست مدیریت شهری برنمی‌آید، چراکه دانشگاه علوم پزشکی به توافقات خود عمل نکرده است.
رئیس شورای اسلامی کمالشهر ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم پزشکی باید اعلام کند که در قرارداد بین آنها و مدیریت شهری چه مواردی عنوان شده که اکنون ما یک‌طرفه متهم به عمل نکردن به توافق نشویم، چراکه آنها نیز وظایفی در قرارداد داشتند که به آن عمل نکردند و ساخت بیمارستان در همان مراحل اولیه تعطیل شده است.
قهرمانی‌پوران می‌افزاید: قرار است جلساتی برگزار شود و در رابطه با ادامه کار تصمیم‌گیری شود تا مردم بیش‌ از این متحمل ناراحتی نشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید