• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8252
+
-

پیشنهاد تشکیل اتحادیه تجاری در حوزه خلیج‌فارس

رئیس جمهور در سومین سفر استانی دولت دوازدهم 4 هزار میلیارد تومان پروژه در هرمزگان افتتاح کرد. عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری

دولت
پیشنهاد تشکیل اتحادیه تجاری در حوزه خلیج‌فارس

رئیس‌جمهور در سومین سفر استانی خود در دولت دوازدهم راهی یکی دیگر از استان‌های جنوبی کشور شد. حسن روحانی از فرصت حضور در حاشیه خلیج‌فارس و شهر بندرعباس برای ارسال پیام به کشورهای منطقه‌ای استفاده کرد و پیشنهاد تشکیل یک اتحادیه را داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه ایران اسلامی خواهان تقویت صلح و امنیت در منطقه است، تأکید کرد: تمام کشورهای منطقه می‌توانند در سایه صلح‌خواهی و قدرت ملت ایران به فکر اتحادیه بزرگی برای اقتصاد، انرژی و گردشگری باشند.

تمام کشورهایی که کنار این آبراه مهم حضور دارند، از هندوستان و پاکستان گرفته تا عمان و عربستان و سایر کشورهای جنوبی خلیج‌فارس  وعراق می‌توانند در سایه قدرت عظیم ملت ایران و اراده و تصمیم صلح‌دوستانه و صلح‌خواهانه این ملت در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ در این منطقه برای همکاری در موضوعات تجارت، گردشگری، انواع صنایع و انرژی باشند.

 

پیشنهاد گفت‌وگوهای امنیتی

مشابه این پیام در حوزه‌های تأمین امنیت منطقه‌ای را محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان مطرح کرده بود. ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ از نیاز منطقه به یک معماری امنیتی منطقه‌ای سخن گفته بود و پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در همین چارچوب داده بود. به‌نظر می‌رسد پیشنهاد تشکیل اتحادیه تجاری و معماری امنیتی راه‌حل‌های ایران برای بهبود روابط با کشورهای عربی همسایه خلیج‌فارس باشد. روحانی هم در سفر هرمزگان در این‌باره اعلام آمادگی کرد و با بیان اینکه همسایه خوبی برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بوده و خواهیم بود ولی بدخواهان نگران منافع خودشان، خرید ارزان نفت و فروش سلاح‌های گران هستند، تصریح کرد: برای امنیت منطقه نیازی به بیگانگان نداریم، اما حاضریم با همسایگان و دوستان برای امنیت منطقه گفت‌وگو کنیم. او خطاب به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: اجازه ندهید دیگران شما را اغفال کرده و بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار دهند. آنها به فکر منافع شما نیستند و فقط به‌دنبال آن هستند که سلاح‌های خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما و منطقه را به قیمت ارزان بخرند.

 

3اقدام بی‌نتیجه آمریکایی‌ها

روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر 3بار علیه ملت ایران توطئه‌چینی کردند که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید، گفت: آمریکا بارها به‌دنبال ضربه‌زدن به ملت ایران و برجام بود، اما در انزوای جهانی قرار گرفت. یک‌بار دیگر نیز با نیت سوءاستفاده از برخی اعتراضات و انتقادات در دی‌ماه به صحنه آمد و خواست پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، اما این‌بار نیز در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل تنها ماند و منزوی شد.

در روزهای اخیر نیز مجدداً آمریکایی‌ها تلاش کردند در ارتباط با وقایع یمن ایران را محکوم کنند که باز هم تنها ماندند. ما از مواضع صحیح و بحق کشور همسایه‌مان روسیه و برخی دیگر از کشورها، در شورای امنیت سازمان ملل تقدیر کرده و مواضع کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس را که به‌دنبال توطئه علیه ملت ایران هستند تقبیح می‌کنیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: به کشورهای اروپایی و به جهان اعلام می‌کنیم که اگر واقعاً به فکر مردم یمن هستند، بمب‌های مخرب، بمب‌های ناپالم و بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه در اختیار عربستان نگذارند و اگر دلسوز مردم این کشور هستند، حداقل فشار بیاورند تا راه رساندن دارو و غذا به مردم جنگ‌زده و فقیر یمن باز شود.

 

اقدامات و برنامه‌های رفع تنگناها در هرمزگان

رئیس‌جمهور در سومین سفر استانی خود در دولت دوازدهم راهی یکی دیگر از استان‌های جنوبی کشور شده بود. سفر او پس از استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان انجام شد و روحانی از استان هرمزگان به‌عنوان استان انرژی، فولاد و گردشگری نام برد.

افتتاح 15طرح مهم به ارزش بیش از 4هزار میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی 15طرح دیگر با اعتباری بالغ بر 2هزار میلیارد تومان نتایج عدد و رقمی این سفر محسوب می‌شد، با این حال روحانی در این سفر اذعان داشت «به‌خوبی آگاه هستیم که مردم این استان به لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی در تنگنا هستند»، «مردم در استان هرمزگان از لحاظ آب در تنگنا قرار دارند» و محیط‌زیست استان در معرض خطر قرار دارد؛ تصمیماتی نیز برای حل آنها اعلام شد.

268پروژه در دست اجرای بهداشتی و درمانی در استان هرمزگان، برنامه احداث بیمارستان مجهز 531تختخوابی در بندرعباس، پایان تجهیز بیش از 100هزار هکتار اراضی کشاورزی هرمزگان به سیستم‌های نوین آبیاری، عملیات تکمیل و ساخت فازهای دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای تولید 36میلیون لیتر بنزین، برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تجاری برای بهبود هوای هرمزگان و صادرات نفت از جاسک تا سال99ازجمله اقدامات انجام شده و وعده‌های مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور در جمع مردم بندرعباس بودند.

افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بهار97 11ماه پس از افتتاح فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، رئیس‌جمهور خبر از افتتاح فاز دوم این پالایشگاه در بهار سال97 داد.

حسن روحانی روز چهارشنبه در جمع مردم بندرعباس، هرمزگان را یکی از مراکز تأمین انرژی کشور برشمرد و گفت: هم‌اکنون پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده، روزانه 12میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند و فاز دوم این پالایشگاه نیز در ماه‌های اول سال97 و شاید در فروردین این سال افتتاح شود و دولت به‌دنبال اجرای فاز سوم آن است که اسناد مربوط به تأمین مالی اجرای فاز سوم آن را از محل صندوق ملی امضا و ابلاغ کردم که درنهایت با افتتاح فاز سوم روزانه 36میلیون لیتر بنزین، 14میلیون لیتر گازوئیل، 3میلیون لیتر سوخت هواپیما و 4میلیون مترمکعب گاز مایع در این پالایشگاه تولید خواهد شد.

روحانی همچنین روز گذشته فاز اول طرح افزایش تولید و ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل پالایشگاه 20ساله نفت بندرعباس را افتتاح کرد. با بهره‌برداری کامل از این پروژه کیفیت فرآورده‌های بنزین و نفت‌گاز تولیدی دارای استاندارد یورو4 خواهد بود و ظرفیت تولید بنزین نهایی پالایشگاه نیز 4میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی (بریکت گرم) ایران نیز در مجتمع صبافولاد خلیج‌فارس و با ظرفیت تولید 5/1 میلیون تن در سال افتتاح شد. کل ظرفیت اسمی فاز نخست واحد آهن اسفنجی ۱.۵میلیون تن است و در فازهای بعدی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این ظرفیت به ۴.۵میلیون تن برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید