• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82471
+
-

غوغای فناوری در بزرگ‌ترین فرودگاه جهان

چینی‌ها به‌تازگی با افتتاح فرودگاهی که ۶۳‌میلیارد دلار خرج برداشته همه را شگفت‌زده کرده‌اند. در این فرودگاه از لحظه ورود تا سوار شدن، همه کارها الکترونیکی انجام می‌شود

غوغای فناوری در بزرگ‌ترین فرودگاه جهان

سامان شادمان منفرد_ روزنامه نگار

برای تبدیل‌شدن به قدرت اول دنیا، چینی‌ها سورپرایزی دیگر را برای جهانیان رو کرده‌اند. هفته پیش فرودگاه بین‌المللی داکسینگ در 40کیلومتری جنوب پکن به بهره‌برداری رسید؛ فرودگاهی به شکل یک ستاره دریایی که با توجه به مساحتش، بزرگ‌ترین در دنیا محسوب می‌شود.

دومین فرودگاه؛ بزرگ‌ترین در دنیا
فرودگاه بین‌المللی پکن در روز دوم‌ماه مارس1958 با یک ترمینال کوچک که هنوز هم کارایی دارد، به بهره‌برداری رسید. نخستین پرواز بین‌المللی به مقصد این فرودگاه متعلق بود به شرکت هواپیمایی پاکستان (PIA) که از اسلام‌آباد در پکن به زمین نشست. طی سال‌ها، چینی‌ها این فرودگاه را توسعه بخشیدند تا آن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان کنند. با این حال در سال2008، پیشنهاد ساخت فرودگاهی جدید ارائه شد؛ فرودگاهی به‌مراتب بزرگ‌تر، مدرن‌تر و البته شیک‌تر که نیازهای امروزی چین را نیز جوابگو باشد. بنابراین، ساخت فرودگاه داکسینگ رسما از روز 26دسامبر سال2014 آغاز شد و حالا پس از 4سال و 9ماه شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.

استقبال از سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین
فرودگاه جدید پکن روز چهارشنبه، سوم مهرماه به‌وسیله شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و یک هفته پیش از شروع جشن‌های هفتادمین سالگرد تاسیس این کشور افتتاح شد. البته پیش از این چندین و چند پرواز تجاری برای آزمایش عملکرد فرودگاه انجام گرفته بود که همه‌‌چیز در این پروازها، از آماده‌بودن فرودگاه برای افتتاح خبر می‌داد. چینی‌ها امیدوارند فرودگاه جدید که با یک بزرگراه به شهر متصل می‌شود، بتواند از فشار سنگینی که بر فرودگاه قدیمی پکن وارد می‌آید، بکاهد. چند سالی می‌شود که به‌دلیل پرترددبودن، بسیاری از پروازها با تأخیر از فرودگاه بین‌المللی پکن انجام می‌شود و این موضوع مشکلات بسیار زیادی را به‌وجود آورده است. در کنار بزرگراه، خطوط ریلی هم فرودگاه جدید را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. خط شماره10متروی پکن به این فرودگاه می‌رسد. البته تنها ایستگاه کائوچیائو برای این منظور در شهر درنظر گرفته شده اما قرار است تا سال2021 این خط به‌طور کامل و با ایستگاه‌های بیشتر به بهره‌برداری برسد.



ستاره دریایی مدرن
داکسینگ با داشتن 697هزار مترمربع ترمینال، در مساحتی بالغ بر 46میلیون و 620هزار مترمربع ساخته شده است که بزرگ‌ترین فرودگاه جهان به‌حساب می‌آید. این فرودگاه توسط خانم زها حدید معمار برجسته و مشهور عراقی‌الاصل که در لندن زندگی می‌کرد، طراحی شد. البته عمر او به دیدن این بنای زیبا قد نداد و حدید در 31مارس سال2016در 65سالگی از دنیا رفت. طرح فرودگاه جدید پکن، شبیه به یک ستاره دریایی با 6 بازو است. در سقف ترمینال آن حدود 8هزار پنجره کار شده تا نور خورشید را به سالن برساند که این موضوع زیبایی بنا را چند برابر کرده است.



استفاده از آخرین‌ فناوری‌ها 
چیزی که در این فرودگاه اهمیت بسیار زیادی دارد و سازندگان به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند، موضوع پیشرفته‌‌بودن است. چندی پیش، شرکت هواپیمایی چاینا ایسترن و شرکت‌های چاینا یونیکام و هوآوی استفاده از فناوری و سرویس‌دهی «سفر هوشمند 5G» در این فرودگاه را تأیید کردند. در راستای استانداردسازی برای نسل جدید فرودگاه‌های هوشمند، این فناوری، شبکه‌های 5G هوآوی، هوش‌مصنوعی، واقعیت افزوده، محاسبات ابری و سایر فناوری‌ها را در یک سیستم یکپارچه برای مسافران، خطوط هوایی و مقامات فرودگاه ترکیب خواهد کرد.



فرودگاه 5G
فناوری 5G با سرعت بالایی که دارد می‌تواند به کارمندان فرودگاه در موضوع اسکن چهره کمک کند. آزمایش‌های میدانی انجام‌شده نشان داد که سرعت انتقال داده‌ها در شبکه 5G از 2/1 گیگابیت بر ثانیه فراتر رفته که این تقریباً100برابر سریع‌تر از آنچه شبکه‌های 4G موجود ارائه می‌دهند، است. پکن دیلی‌نیوز در این خصوص گزارش داده است که چاینا موبایل، بزرگ‌ترین اپراتور شبکه بی‌سیم جهان از حیث تعداد مشترکین، دست‌کم در 20منطقه مهم و اصلی فرودگاه نیز ایستگاه‌های تقویت آنتن را قرار داده است تا از کاربران تلفن‌های همراه در شبکه‌های 4G و 5G پشتیبانی کند.



علاقه شرکت‌های هواپیمایی به داکسینگ
شرکت هواپیمایی چاینا ایسترن که با شرکت‌های هواپیمایی دلتا، ایرفرانس و چندین شرکت دیگر که عضو «اسکای تیم» هستند، همکاری دارد، قصد دارد با استفاده از فرودگاه جدید، خدمات خود را نیز گسترش دهد. برخی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی دنیا قصد دارند با ترک فرودگاه قبلی، داکسینگ را به‌عنوان مقصد خود درنظر بگیرند.

همه‌‌چیز با تشخیص چهره ۳۶۰‌درجه
برای مسافران، شاید مشهودترین تفاوت فناوری در این فرودگاه در قیاس با فرودگاه‌های دیگر جهان، میزان استفاده از سیستم تشخیص چهره باشد. سیستم تشخیص چهره یا همان اسکن صورت نه‌تنها هنگام بازرسی و بررسی‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه روشی برای مسافران خواهد بود تا به آنها در پیدا کردن صندلی خود در هواپیما کمک کند. شرکت هوآوی اعلام کرده است که مسافران تمام مراحل سفر خود از خرید بلیت تا کنترل آن در فرودگاه و تحویل چمدان، کنترل امنیتی و سوارشدن به هواپیما را با سیستم اسکن صورت انجام دهند. چنین فناوری‌ای نمایانگر برداشتن گامی مهم در استفاده‌ تجاری و امنیتی از سیستم تشخیص چهره در چین است. البته ممکن است به همان اندازه که از نظر اخلاقی این روش زیر سؤال می‌رود، اجتناب‌ناپذیر هم باشد. مهم‌ترین نکته در این فناوری، سرعت است. در تمام فرودگاه‌ها دوربین‌های امنیتی کنترل تشخیص چهره وجود دارد. پرسنل داکسینگ عینک مخصوصی به چشم دارند که در واقع کار اسکن چهره را انجام می‌دهد و داده‌ها در گوشی همراه آنها پردازش می‌شود تا هویت فرد اسکن‌شده به‌دست بیاید. این فرایند به‌وسیله شبکه 5G به سرعت انجام می‌گیرد. همچنین خبرگزاری شینهوا اعلام کرده است که در گیت‌های امنیتی به‌وسیله استفاده از سیستم تشخیص چهره، سرعت کنترل مسافران افزایش فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. طبق محاسبات انجام‌شده، هر گیت در ساعت می‌تواند 260مسافر را کنترل و بررسی کند.



روبات‌ها در خدمت مسافران
آن چیزی که می‌تواند بیشترین و جذاب‌ترین نوآوری در زیرساخت‌های فرودگاه جدید پکن به‌حساب بیاید، حضور روبات‌های هوشمندی است که با هوش مصنوعی خود می‌توانند در کنار پرسنل معمولی فرودگاه کار کنند و حتی حین ارائه خدمات از رفتار و تجربیات آنان درس بگیرند. درحال حاضر یکی از این روبات‌ها در پارکینگ فرودگاه مستقر شده و به پارک خودروها در آن کمک می‌کند. کارهای این روبات باعث شده میانگین زمان پارک‌کردن یک خودرو به 2 دقیقه کاهش پیدا کند. این روبات‌ها که مانند پرسنل فرودگاه از سیستم اسکن چهره برخوردار هستند، به‌محض مشاهده افرادی که در مکان‌های غیرمجاز حضور دارند، اعلام خطر می‌کنند.



100 مساحت فرودگاه حدود 100زمین فوتبال است.
1.6 بیش از 6/1میلیون مترمکعب بتن و 52هزار تن فولاد و آهن در بنای این فرودگاه به کار رفته است.
72 پیش‌بینی شده تا سال2025 میلادی، سالانه 72میلیون مسافر در این فرودگاه تردد کنند. این ظرفیت تا سال2040به 100میلیون نفر در سال خواهد رسید.
20 پیش‌بینی‌ها بر این است که ظرفیت باربری فرودگاه تا سال2025 به 20میلیون تن در سال برسد.
600 با راه‌اندازی این فرودگاه بزرگ، حدود 600هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.
600 با اینکه فرودگاه بسیار بزرگ است، اما طراحی به‌گونه‌ای شکل گرفته که محل بازرسی مسافران تا گیت‌های خروجی، حداکثر 600متر فاصله دارد و با حدود 8دقیقه پیاده‌روی می‌شود به گیت خروجی رسید.
20 برج مراقبت این فرودگاه 20طبقه دارد و در آن از پیشرفته‌ترین سیستم‌های رادار و راهنمای هوایی استفاده شده است.
11 به‌خاطر ساخت فرودگاه، 11روستا با خاک یکسان شد و حدود 20هزار نفر مجبور به نقل‌مکان از این منطقه شدند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید