• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82457
+
-

گله از طعم آب به سنندج رسید

حوزه آب یکی از حوزه‌های حساسی است که مردم کردستان نیز به دلیل مشکلاتی که در گذشته برای آنها ملموس بوده در این زمینه بسیار حساس شده‌اند و از کوچک‌ترین تغییراتی که در کیفیت آن ایجاد می‌شود، نگران می‌شوند. به گزارش مهر، حدود 2 دهه گذشته بود که تانکری حاوی مواد MTBE وارد مخزن سد وحدت سنندج شد که آب شرب این شهر را تامین می‌کرد که نگرانی‌های بسیاری را برای مردم این منطقه به وجود آورد، هر چند مسئولان همان زمان هم اعتقاد داشتند اتفاق خاصی رخ نداده است.

حدود 2 هفته است که از گله‌مندی مردم شهرستان بیجار از بوی بد و طعم آب شرب می‌گذرد و همچنین در شهرستان بانه نیز حدود چند ماه قبل شاهد کیفیت نامطلوب آب بودیم و گلایه مردمی را به دنبال داشت و همین امر باعث شده اکنون طعم و بوی نامطلوب آب شرب در سنندج حساسیت‌ها را دوچندان کند، اما مسئولان همچنان این موضوع را انکار کرده و کیفیت آب شرب در کردستان را مطلوب می‌دانند.


طعم و بوی آب شرب سنندج تغییر کرده است

یکی از اهالی شهر سنندج در این باره گفت: کیفیت آب از لحاظ طعم و بو در خانه و محل کارم که در منطقه‌ای دیگر در شهر است، بسیار متفاوت بوده و به‌راحتی می‌توان این تفاوت را حس کرد.«حسین اسدی» اظهار کرد: در واقع در محل کار به هیچ عنوان نمی‌توان از آب آشامیدنی که از طریق لوله‌کشی به داخل مغازه آمده استفاده کرد و قابل خوردن نیست.  دیگر شهروند سنندجی نیز در این رابطه بیان کرد: با استفاده از آب شرب در برخی محلات سنندج کاملا می‌توان طعم خاص و کیفیت نامطلوب آن را چشید و بوی نامطبوعی را نیزاستشمام کرد.

وی افزود: متاسفانه وقتی به خاطر این مساله با مرکز بهداشت تماس گرفتیم هیچ پیگیری صورت نگرفت و اعلام کردند که با شرکت آب و فاضلاب کردستان مکاتبه کرده و آنها اعلام کرده‌اند که کیفیت آب مطلوب است. 
یکی دیگر از اهالی شهر سنندج نیز در این رابطه می‌گوید: وقتی صافی شیر آب را باز می‌کنیم هر چند روز یکبار شاهد هستیم که پر از سنگریزه بوده و در بعضی روزها نیز رنگ آب مقداری کدر می‌شود و بوی نامطبوعی نیز به مشام می‌آید.


تغییرات دمای هوا مقصر است

مردم سنندج در بعضی از محلات این شهر همچنان با وضعیت آب و سالم بودنش شک دارند و از این وضعیت گلایه می‌کنند، ولی مدیران شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان اعتقاد دارند که آب شرب در این شهر و سایر شهرهای استان سالم بوده و مشکلی ندارد. معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کردستان بیان کرد: تغییرات دمای هوا و جابه‌جا شدن آب مهم‌ترین دلیلی است که باعث شده در بو و طعم آب شرب سنندج تغییراتی اتفاق بیفتد اما با این حال از لحاظ سلامت آب هیچ مشکلی وجود ندارد. 

«محمد فرهاد» افزود: با تغییر فصل به دلیل املاح و کارهایی که در زمان تصفیه آب اضافه و انجام می‌شود، مانند اوزون زنی و استفاده از کربن فعال و پرمنگنات پتاسیم، شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.وی اظهار کرد: اما این اطمینان را به شهروندان سنندجی می‌دهیم که کیفیت آب سنندج هیچ مشکلی ندارد و از لحاظ سلامتی کاملا بهداشتی و سالم است و طعم و بوی بد آب شرب در برخی از نقاط شهر سنندج نیز به‌زودی و با تثبیت دمای هوا رفع خواهد شد.


سالم بودن آب شرب در کردستان لحظه‌ای کنترل می‌شود

همچنین روابط عمومی آب و فاضلاب شهری استان کردستان نیز از وضعیت سالم بودن و بهداشتی بودن آب شرب در سنندج و سایر شهرهای استان خبر داد و گفت: به صورت روزانه و حتی ساعتی وضعیت سالم بودن آب شرب در سراسر استان کردستان کنترل می‌شود.

«ادریس شریفی» بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همچنین زیرساخت‌های در اختیار، شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان تمامی تلاش خود را برای تامین آب سالم و بهداشتی در دستور کار قرار داده است و در این زمینه نیز نظارت‌های جدی و مناسب بر فعالیت‌های این بخش‌ها صورت می‌گیرد. کنترل و پایش لحظه‌ای سالم بودن آب شرب در کردستان و سایر مناطق کشور به دلیل حیاتی بودن این ماده یکی از نیازهای لازم و ضروری است و البته اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع برای جلوگیری از بروز شایعات نیز یکی دیگر از نیازهای این حوزه به شمار می‌رود که باید مسئولان و متولیان امر آن را در دستور کار قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید