• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82242
+
-

بورس125میلیارد دلاری شد

در 2روز گذشته ارزش سرمایه‌گذاری‌های خرد در بازارسهام به 8هزار و 200میلیارد تومان رسید این بالاترین رکورد مبادلات خرد در تاریخ بازارسرمایه ایران است

با رشد 2درصدی بورس در مبادلات روز گذشته، ارزش بازار سهام ایران، شامل بورس تهران و فرابورس ایران، در مرزهای فراتر از 120میلیارد دلار تثبیت شد. ارزش سهام کل شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس، به 1430هزار میلیارد تومان، معادل 125میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش همشهری، روز یکشنبه در رویدادی بی‌سابقه ارزش سرمایه‌گذاری‌های خرد در بازارسهام به 4400میلیارد تومان رسید. این بالاترین رکورد مبادلات خرد در تاریخ بازارسرمایه ایران است.دیروز هم سرمایه‌گذاران جمعا 3800میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه دادو ستد کردند. به این ترتیب جمع کل ارزش معاملات بازارسهام در 2روز گذشته به رقم بی‌سابقه 8200میلیارد تومان رسید. سایر آمار‌ها نیز ورود نقدینگی و هجوم سرمایه‌گذاران به بورس را تأیید می‌کند، همین چند روز پیش رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه سهام شکسته شد و بیش از 800هزار نفر که معادل یک درصد جمعیت ایران است در عرضه اولیه سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم شرکت کردند. تحلیلگران با اشاره به ورود پرقدرت همین نقدینگی‌های خرد می‌گویند احتمال تداوم رشد ارزش بازار سهام در نیمه دوم سال افزایش یافته است. بخشی از این اقبال به بورس ناشی از بهبود وضع کسب‌وکار شرکت‌های فعال در این بازار است.
آمارها نشان می‌دهد تحت‌تأثیر رشد تورم مقدار درآمد شرکت‌های بورس ظرف 2.5سال گذشته دست‌کم 3برابر شده و از سطح 47تا 50هزار میلیارد تومان به محدوده 157هزار میلیارد تومان رسیده است. مطابق تحقیق‌های بین‌المللی، تورم اصلی‌ترین عامل و محرک رشد بازارهای سهام دنیاست.

ورود نقدینگی به بورس
علی صادقین، از کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به حاکم شدن رکود در بازارهای مسکن، طلا و ارز گفت: تنها بازار جامانده از رشد در یک سال گذشته بازار سرمایه است؛بر این اساس روند ورود نقدینگی با سرعت بالایی به سمت بازار سرمایه در حال حرکت است. جریان ورود نقدینگی نیز گواهی بر این ادعاست. او افزود: رشد ورود نقدینگی به بازار سرمایه احتمال وقوع ریزش شدید را از بین برده؛ زیرا در هر شرایطی، نقدینگی قابل توجه موجود در بازار می‌تواند از فشار عرضه‌ها جلوگیری کند.صادقین با تأکید بر اینکه امسال و سال آینده اخبار تجدید ارزیابی وزن بزرگی در روند صعودی شاخص خواهند داشت، افزود: به عقیده من، تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها می‌تواند باعث ورود بیش از پیش نقدینگی به بازارسهام و صنایع فعال آن شود.

تأثیر سیاست‌های پولی
فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی هم درتشریح متغیرهای تأثیرگذار بر بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین متغیرهای تأثیرگذار سیاست‌های پولی و بانکی است. او افزایش حجم نقدینگی و سیاست‌های پولی و مالی دولت را سبب بروز تورم دانست و تأکید کرد: تورم خواسته یا ناخواسته شرایط جذابی را در بورس پدید آورده؛ زیراتورم رابطه تنگاتنگی با جذابیت خرید سهام و نسبت قیمت به درآمد بورس دارد. هرچه نرخ تورم بیشتر باشد، به همان میزان حفظ و نگهداشت دارایی اهمیت پیدا می‌کند و این مسئله به رشد قیمت سهام منجر می‌شود. آقابزرگی افزود: متغیر دیگر تأثیرگذار بر روند بازار سرمایه، مولفه‌های سیاسی و آثار تحریم‌هاست. اگر مذاکرات دیپلماتیک به سمت بهتری حرکت کند و درفرایند فعالیت شرکت‌ها گشایش حاصل شود، بهبود عملکرد شرکت‌های بورس را بیش از حال حاضر شاهد خواهیم بود.آقابزرگی در پیش‌بینی میزان رشد بازار در نیمه دوم سال گفت: با فرض ثبات شرایط فعلی می‌توان پیش‌بینی کرد، بازار سهام به رشد خود ادامه خواهد داد.

کاهش سرعت رشد بورس
سلمان نصیرزاده، دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل رشد بورس گفت: با توجه به اینکه بازارهای موازی با بورس در رکود به‌سرمی‌برند،‌اکنون بازار سرمایه، بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود. او ادامه داد: در هفته گذشته فاکتورهایی مانند قدرت جریان نقدینگی و سود انتظاری بازار از شرکت‌ها تأثیر ویژه‌ای را بر روند معاملات و حرکت بازار گذاشت. او تأکیدکرد: بازار در انتظار گزارش‌های ماهانه شرکت‌هاست، این موضوع هم در قدرت یا تضعیف رفتار معامله‌گران بسیار مؤثر است. او در پاسخ به این پرسش که آیا بازار در روزهای آینده نزول نخواهد کرد گفت: وضع به‌گونه‌ای نیست که بخواهیم در انتظار ریزش بازار باشیم ولی بازار بعد از انتشار گزارش ۶‌ماهه شرکت‌ها درکوتاه‌مدت نیازمند اصلاح است.

   حرکت به سمت شرکت‌های بزرگ

حسن قاسمی، از کارشناسان بازار سرمایه درباره روند معاملات در نیمه دوم سال گفت: تا پایان سال صنایعی مانند فلزات، پتروشیمی، معدنی و بانکداری که از رشد بازار جا مانده‌اند در مسیر رشد قرار خواهند گرفت. قاسمی ادامه داد: با توجه به اینکه سهام اکثر شرکت‌های کوچک در نیمه نخست سال به رشد چشمگیری دست یافتند؛ بنابراین در نیمه دوم سال احتمال رشد شرکت‌های بزرگ بیشتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید