• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 81983
+
-

محرومان چشم به راه واحد‌های مسکونی خیرساز

حدود 300 واحد مسکونی برای محرومان استان از سوی مجمع خیران مسکن‌ساز استان در حال ساخت است

مسکن
محرومان چشم به راه واحد‌های مسکونی خیرساز

پوپک قاسمی| اردبیل - خبرنگار:


تامین مسکن را می‌توان اصلی‌ترین دغدغه در شرایط اقتصادی کنونی ذکر کرد که به دلیل ناتوانی مالی بخشی از جامعه از تامین شدن این نیاز اصلی محروم هستند. مشارکت در تامین سرپناه برای محرومان وظیفه‌ای همگانی  محسوب می‌شود.

در استان اردبیل بیش از یک دهه از عمر مجمع خیران مسکن‌ساز می‌گذرد که در این مدت با وجود سختی‌های زیاد دستاوردهای شیرینی داشته‌اند. تعداد اقشار نیازمند و محروم در استان کم نیست؛ اردبیل افراد خیراندیش زیادی دارد که دغدغه زندگی سخت همنوعان خود را دارند و با همه توان برای رفع مشکلات می‌کوشند. در این زمینه تعدادی از خیران نیک‌اندیش با تشکیل مجمع برای این هدف ارزشمند تلاش می‌کنند و به منظور خانه‌دار کردن خانوارهای بی‌سرپناه کار خود را از سال 86 آغاز کرده‌اند. 


تقلا در بی‌سرپناهی

«زینت» یکی از مادران اردبیلی است که به دلیل معلولیت و فوت سرپرست خانواده با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کند. او می‌گوید: یارانه و پوشش مالی بهزیستی کفاف هزینه سنگین گذران زندگی را نمی‌کند. در این شرایط که در تامین حداقلی هزینه زندگی مانده‌ام، پیدا کردن خانه برایم بسیار سخت شده است و به ناچار زیرزمینی را اجاره کرده‌ام که رفت و آمد برای فرزندانم در این شرایط دشوار است. اما اجاره مسکن بسیار بالاست و توان اجاره مسکن بهتر را نداشتم. از سوی دیگر بهزیستی وعده داده مسکنی برای ما تهیه شود و اگر این امکان برای ما فراهم شود بار بزرگی از مشکلات ما کاسته می‌شود. 


تحویل مسکن؛ دلگرمی خیران

خیر مسکن‌ساز و مهندس ناظر پروژه ساختمان‌های خیران مسکن‌ساز هم می‌گوید: جامعه خیران مسکن‌ساز حضرت امیر(ع) از سال 86 در شهرک زرناس اقدام به ساخت 60 واحد مسکونی برای معلولان تحت پوشش بهزیستی کرد و تحویل این خانه‌ها دلگرمی بزرگی برای اعضای این مجمع بود.  

«محمد غفرانی» می‌افزاید: در ادامه این طرح خداپسندانه از 2 سال پیش طرحی دیگر در شهرک اندیشه با 45 واحد در 2200 متر‌ مربع آغاز و در حال حاضر بیش از 70 درصد آن تکمیل شده است که سعی می‌کنیم با سرعت مطلوب پیش برود تا نیاز به مسکن تعدادی دیگر از نیازمندان رفع شود.  غفرانی بیان می‌کند: در ساخت مجتمع در دست احداث شهرک اندیشه، ناتوانی‌های معلولان و مشکلات مالی آن‌ها در نظر گرفته شده است تا با کیفیت بهتر، هزینه کمتر و رفاه بیشتر مسکن مناسب برای معلولان نیازمند فراهم شود.

در این زمینه سعی کرده‌ایم از بهترین کیفیت مصالح ساختمانی در ساخت این مجتمع استفاده کنیم چون می‌دانیم کسانی که این ساختمان‌ها را تحویل می‌گیرند وضع اقتصادی چندان مناسبی ندارند.  این خیر با بیان این‌که برای تکمیل این مجتمع نیاز به کمک خیران داریم تا هرچه زودتر این پروژه را تکمیل کنیم و تحویل متقاضیان واجد شرایط دهیم، تاکید می‌کند: اهالی خیر استان به منظور سهیم شدن در این اقدام نیک می‌توانند با شماره تلفن 33261280 در تماس باشند یا کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب 14005060158 بانک مسکن واریز کنند.  

گفتنی است هم‌زمان با این پروژه‌ها چند طرح مسکن نیز در شهرستان‌های گرمی خلخال، پارس‌آباد و نمین با مساحت 4200 متر‌ مربع و بیش از 3 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کلنگ‌زنی شده است. 


تحویل 222 واحد مسکونی خیرساز

رئیس انجمن خیران مسکن‌ساز استان اردبیل با بیان این‌که حدود 300 واحد مسکونی برای محرومان در این استان در حال ساخت است، اظهار می‌کند: تاکنون ۲۲۲ واحد مسکونی از سوی خیران مسکن‌ساز در استان احداث شده و در اختیار خانواده‌های محروم قرار گرفته است. 

«فیروز مهدی‌زاده» می‌گوید: علاوه بر تهیه سبد کالای ضروری خانوارهای بی‌بضاعت که خارج از حوزه وظایف انجمن خیران مسکن‌ساز است، نسبت به تامین کمک‌هزینه احداث، خرید یا تعمیر واحدها، تامین بخشی از هزینه رهن و اجاره منزل و کمک به تجهیز واحدهای مسکونی نیز اقدام می‌شود. مهدی‌زاده با اشاره به قابلیت‌های استان اردبیل برای جذب افراد نیکوکار با هدف تامین سرپناه برای اقشار بدون مسکن بیان می‌کند: شناسایی و جذب اردبیلی‌ها در داخل و خارج استان می‌تواند بازوی توانایی برای تامین مسکن خانواده‌های فاقد سرپناه باشند. 


تشکیل مجمع خیران مسکن‌ساز

بنیاد مسکن از نهادهای درگیر در ساخت مسکن برای محرومان است؛ اما با وجود فعالیت این بنیاد با توجه به نیاز به مشارکت خیران، ضرورت فعالیت مجمعی به عنوان خیران مسکن‌ساز احساس می‌شد.  مدیر کل بنیاد مسکن استان اردبیل در این باره می‌گوید: بنیاد مسکن وظیفه تأمین مسکن محرومان و نیازمندان را در جامعه دارد اما از سال 85 با تصویب شورای مرکزی بنیاد مسکن، انجمن خیران تأسیس شد تا حامی نیازمندان، محرومان، خانواده‌های آسیب‌پذیر و اقشار کم‌درآمد باشد.  

«فرهاد سبحانی» با بیان این‌که فعالیت‌های خیران مسکن‌ساز در استان طی سال‌های گذشته چشم‌گیر بوده است، می‌افزاید: این مجمع پروژه‌های بزرگی در مرکز و شهرستان‌های استان به انجام رسانده یا در دست اقدام دارد که تحویل این پروژه‌ها می‌تواند کمک بزرگی به محرومان بی‌سرپناه باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید