• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81899
+
-

بلاتکلیفی در اکران «زیر صفر مرزی»

کارگردان مستند، علت عدم‌اکران فیلم را اداره کل فرهنگ و ارشاد مشهد می‌داند

گزارش روز
بلاتکلیفی در اکران «زیر صفر مرزی»


فهیمه آذرپناه ـ روزنامه‌نگار

مهـدی افشار‌نیک، مستندساز می‌گوید که قرار بود در روزهای دوم، هشتم، 14و 20مهر‌ماه سینما هویزه مشهد مستند «زیر صفر مرزی» را اکران کند اما نمایش این فیلم در حالی توقیف شد که روز دوم مهر‌ماه مستند اکران شد اما بعد عنوان کردند که اجازه اکران فیلم داده نمی‌شود. افشارنیک در صفحه شخصی خود عنوان کرده که فیلم به دستور اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد توقیف شده و این در حالی است که فیلم در گروه هنر و تجربه در شهرهای دیگر مانند بابل، گرگان و تهران روی پرده است. با صحبت‌های مهدی افشار‌نیک، اما رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد عنوان کرد که اداره ارشاد نمی‌تواند فیلمی را توقیف کند؛ زیرا چگونه می‌توانیم اکران فیلمی را که اصلا مجوز اکران به آن نداده باشیم متوقف کنیم؟
مدیرکل ارشاد همچنین به خبرگزاری ایرنا گفته، برای عدم‌اکران فیلم باید از مدیر سینما هویزه یا معاونت سینمایی این سؤال پرسیده شود و ما در این زمینه کاری انجام نداده‌ایم. مجوز اکران فیلم‌های سینمایی به‌صورت متمرکز توسط گروه هنر و تجربه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و خود مالکان سالن‌های سینمایی تصمیم می‌گیرند از بین فیلم‌هایی که مجوز اکران گرفته‌اند کدام را برای نمایش بخرند  یا نخرند. او همچنین یادآور شد؛ درباره اکران فیلم مستند «زیر صفر مرزی» نظری ندارم. با این اداره نیز مکاتبه‌ای نشده که مانع از ادامه اکران آن در پردیس سینمایی هویزه مشهد شود.
با توجه به صحبت‌های مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، مهدی افشارنیک، کارگردان این مستند در واکنش به این ادعا به همشهری می‌گوید:«من این موضوع را که اداره ارشاد مشهد می‌گوید بی‌خبر هستم، قبول ندارم؛ چرا که اداره کل ارشاد فیلم را متوقف کرده است.» وی ادامه می‌دهد:«در این مورد 2نکته وجود دارد؛ اول اینکه مدیر ارشاد مشهد گفته کار خود مدیریت سینما هویزه است. قرار بود در روزهای دوم، هشتم، 14و 20مهر‌ماه این فیلم نمایش داده شود که روز دوم مهر‌ماه فیلم اکران شد. برای اکران روز هشتم قرار بود در کنار نمایش فیلم، یک جلسه نیز گذاشته شود و نزدیک به 400نفر فیلم را ببینند. حالا این سؤال وجود دارد وقتی که یک سالن پر از مخاطب می‌شود برای مدیریت سالن سینما آیا فروش و استقبال مهم نیست؟ چرا باید جلوی این کار گرفته شود. بعد چطور می‌شود روز دوم مهر فیلم نمایش داده می‌شود و بعد سینما تصمیم می‌گیرد آن را اکران نکند؟» افشارنیک اضافه می‌کند: «نکته بعدی این است که مدیر اداره کل ارشاد مشهد فکر می‌کند که چون سازندگان این مستند بی‌نام و نشان هستند؛ به راحتی می‌تواند فیلم را به سبب سلایق موجود توقیف کند اما حالا که سازمان سینمایی و دیگر بخش‌ها پیگیر ماجرا هستند سینما هویزه را وارد ماجرا می‌کند. حتی ارشاد مشهد عنوان کرده بود در نامه‌ای به علی جلیلوند به‌عنوان تهیه‌کننده، عدم‌اکران فیلم را اعلام می‌کند اما حالا منکر این ماجرا هم شده است. این درست نیست که یک مدیر زود زیر حرفش بزند. من نیازی ندارم با توییت‌کردن عدم‌اکران فیلم، سروصدا به پا کنم.»
 وی ادامه داد: جلوگیری از اکران یک فیلم به مدیر سینما ارتباطی ندارد؛ زیرا مجوز اکران فیلم توسط گروه هنر و تجربه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود، این گروه فهرست فیلم‌های قابل‌اکران را مشخص و به سینماهای سراسر کشور اعلام می‌کند.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: تنها مرجعی که می‌تواند اعلام کند چه فیلمی پخش شود گروه هنر و تجربه است و اگر قرار بر جلوگیری از اکران فیلمی باشد باز هم همین گروه تصمیم‌گیرنده است، سینما هم وظیفه قانونی‌اش را انجام می‌دهد.
وی افزود: برای هماهنگی بیشتر باید با مؤسسه بهمن سبز در تهران تماس گرفت و از آنها جویای موضوع شد اما آنها هم در جریان نیستند؛ زیرا گروه هنر و تجربه مستقلا نسبت به اکران فیلم‌ها تصمیم می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید