• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81874
+
-

مانور مردان و زنان آب و آتش در بهشت

در جلسه روز گذشته شهرداری تهران مکلف شد تا سال 1400 بودجه برگزاری اربعین را تامین کند و سپس در اختیار مردم قرار دهد

مانور مردان و زنان آب و آتش در بهشت

مجید جباری _ خبر‌نگار

  خانه مردم تهران در خیابان بهشت، همزمان با هفتم مهرماه، روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی میزبان جان برکفان شهر بود. حضور مردان آب و آتش از نیروهای عملیاتی و امداد و نجات گرفته تا مسئولان و فرماندهان عالی‌رتبه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دیروز حال وهوای خاصی به پارلمان شهری پایتخت بخشیده بود. دیروز اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی دستور جلسات خود به حیاط شورا آمدند و از تجهیزات و ماشین‌آلات این سازمان بازدید کردند. برگزاری مانور اطفای‌حریق و عملیات امداد و نجات در حضور اعضای شورای شهر و همچنین نمایش توانمندی‌های نیروهای عملیاتی و تجهیزات روزآمدی که هرکدام از آنها به مدد شهروندان حادثه دیده می‌آیند، ازجمله برنامه‌های بزرگداشت روز آتش‌نشانی و ایمنی در محوطه بیرونی شورای شهر تهران بود.

اما یکصد و شصت و هفتمین نشست علنی شورای شهر تهران دیروز با نطق پیش از دستور زهراصدراعظم نوری و همچنین ارائه گزارش عملکرد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران توسط مهدی داوری، رئیس این سازمان آغاز شد و پس از آن، اعضای شورا وارد بررسی نخستین دستور جلسه شدند.



صدور مجوز هزینه‌کرد شهرداری در مراسم اربعین 
بررسی کلیات و جزئیات لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای شرکت در مراسم اربعین حسینی نخستین دستور یکصد و شصت و هفتمین نشست علنی شورای شهر تهران بود. این لایحه که یک فوریت آن در جلسه هفته گذشته شورا رأی آورده بود با درج اصلاحاتی، تصویب شد و شورای شهر به این ترتیب مجوز هزینه‌کرد شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی را صادر کرد.
در جریان بررسی کلیات این لایحه بهاره آروین به تشریح ماده واحده و تبصره‌های مصوبه شورا در این خصوص پرداخت و گفت: « در برگزاری مراسم اربعین سال 98، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به‌منظور ارائه خدمات تخصصی شهری که شهرداری تهران از تجربه و امکانات لازم در ارائه آن برخوردار است، نسبت به فراهم کردن امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز در ایام اربعین حسینی اقدام کرده و ضمن جذب کمک‌های مردمی و خیرین، حداکثر تا سقف 100میلیارد ریال از محل ردیف اعتبار پیش‌بینی نشده بودجه مصوب سال 98تحت عنوان «هزینه‌های در اختیار شهردار تهران» هزینه و عملکرد آن را در تفریغ بودجه سال 98منظور و به شورا ارائه کند.» رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران اضافه کرد: «همچنین شهرداری مکلف است کلیه مسئولیت‌هایی را که تاکنون در مراسم اربعین عهده‌دار بوده است به‌صورت تدریجی به هیئت‌های مذهبی و سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران واگذار کند و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کند که تصدی‌گری هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم از محل منابع شهرداری تهران در مراسم اربعین تا سال 1400به صفر برسد.» در ادامه جلسه، کلیات این لایحه به رأی گذاشته شد و با رأی اکثریت اعضا به تصویب رسید.

پیشنهادهای کمیسیون فرهنگی 
در ادامه، پیشنهادهای اصلاحی از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا از سوی حجت نظری قرائت شد. او گفت:«شهرداری تهران موظف است ارائه خدمات داخل کشور را در مرز مهران متمرکز کند و مسئولیت مرزهای شلمچه، چذابه و خسروی را به شهرداری کلانشهر‌های دیگر واگذار و درصورت نیاز در قالب کمک به این شهرداری‌ها فعالیت کند.»
مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم به‌عنوان نماینده شهرداری تهران در این‌باره گفت: «ما فقط جایگاه هزینه‌کرد شهرداری را مشخص می‌کنیم و لذا گردش حساب در حوزه مالی خواهد بود. شهرداری تهران مسئول کمیته خدمات شهری است و درخصوص پیشنهاد آقای نظری باید گفت امسال امکان اجرایی شدن آن نیست، اما در سال بعد می‌توان این مورد را به شهرداری‌های کلانشهر‌ها واگذار کرد.»
پس از سخنان یزدانی، سیدحسن رسولی هم درباره این پیشنهاد سخن گفت. او اظهار کرد: «در اجرای ماده 97که در قانون برنامه ششم به آن استناد کردیم مسئولیت ستاد برگزاری اربعین متوجه دولت است و وزیر کشور به نمایندگی از دولت این ستاد را راهبری می‌کنند و شهرداری تهران مسئول یکی از کمیته‌هاست. لذا تقسیم کار از سوی شهرداری تداخل با وظایف رئیس ستاد است.» شورای شهر پس از شنیدن سخنان اعضا و نماینده شهرداری این پیشنهاد کمیسیون فرهنگی اجتماعی را نپذیرفت و به آن رأی نداد.
در ادامه جلسه، حجت نظری پیشنهاد بعدی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا را مطرح کرد. او گفت: «شهرداری تهران موظف است گزارش عملکرد مالی و اقدامات اجرایی صورت گرفته در مراسم اربعین حسینی را ظرف حداکثر یک‌ماه پس از پایان مراسم به شورای شهر ارائه کند.» این پیشنهاد اما با درج مدت زمان حداکثر 3‌ماه از سوی اعضا اصلاح شد و در نهایت به تصوب رسید. «پرداخت هرگونه حق مأموریت در قالب فعالیت‌هایی که با وظایف محوله از سوی ستاد اربعین مغایرت داشته باشد، ممنوع است.» این، سومین پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورا بود که بدون مخالفی با نظر مثبت اعضای شورا، رأی آورد و تصویب شد.
در ادامه جلسه، زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا هم پیشنهاد دیگری را مطرح کرد و گفت:«در انجام فعالیت‌های شهرداری در برگزاری مراسم اربعین ملاحظات محیط زیستی صورت گیرد.» این پیشنهاد هم بدون هیچ مخالفتی و با رأی اکثریت اعضا، به تصویب رسید.

تغییر نام 24 خیابان و کوچه و تعیین بهای بلیت موزه نقشه 
در ادامه جلسه دیروز، بررسی دستور جلسه سی‌ام کمیسیون نامگذاری و تغییر اماکن عمومی شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که اعضای شورا با تغییر نام 24خیابان و کوچه در شهر موافقت کردند. همچنین بررسی کلیات لایحه تعیین بهای بلیت بازدید از موزه نقشه تهران، سومین و آخرین دستور جلسه دیروز شورای شهر بود که اعضا با 17رأی به کلیات آن رأی دادند اما به دلیل کمبود وقت، بررسی جزئیات و تعیین بهای بلیت به جلسه بعدی موکول شد.

شناسایی ١٠ هزار خطر در پارک‌های تهران
زهرا صدراعظم‌نوری دیروز در نطق پیش از دستور خود از شناسایی10هزار خطر پس از بازدید از 350بوستان تهران خبر داد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این‌باره گفت: از 10هزار نقطه خطرناک، 7هزار خطر در حوزه ایمنی و بهداشت و 3هزار خطر در حوزه محیط‌زیست گزارش شده است. همچنین ۶۸درصد از وسایل بازی مستقر در پارک‌ها می‌توانند برای کودکان خطرناک باشند. او با بیان اینکه تنوع مأموریت‌های آتش‌نشان در شهر تهران علاوه بر حوادث آتش‌سوزی در فضاهای مختلف انواع حوادث شهری نظیرآوارهای ساختمانی، سقوط افراد، برق‌گرفتگی، غرق شدگی و ... را شامل می‌شود، اضافه کرد: این موضوع سبب شده که کمیسیون سلامت و همچنین کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا طی 2 سال فعالیت خود بر 2 موضوع در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی تمرکز ویژه داشته باشند.

قدردانی از دیپلماسی دولت
رئیس شورای شهر تهران جلسه دیروز را با قدردانی از حضور پرتلاش هیأت عالی‌رتبه دیپلماتیک جمهوری اسلامی در اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک شروع کرد. محسن هاشمی رفسنجانی از عبارت «منطق مبتنی بر اعتدال» درباره کارنامه دیپلماسی ایران استفاده کرد و گفت: «ملاقات‌های متعدد رئیس‌جمهور در بالاترین سطح دیپلماسی با سران 12کشور مهم جهان و منطقه و سخنرانی در نشست سالانه سازمان ملل متحد که با حضور قریب به اتفاق هیأت‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف انجام شد در کنار گفت‌وگوهای صریح با رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی، کارنامه موفقی را برای دیپلماسی ایران در حالی رقم زدند که بیشترین تلاش را در جهت ایجاد ایران‌هراسی در ماه‌های اخیر از سوی مثلث آمریکایی، عبری، عربی شاهد بودیم.» 
رئیس شورا در ادامه با اشاره به مسائل مطرح شده اخیر در رسانه‌ها، در مورد حذف نام شهید از تابلوی برخی معابر اعلام داشت: «طی یک هفته اخیر کمیته ویژه‌ای به ریاست علی اعطا که مفتخر به کسوت فرزند شهیدی هستند، با جدیت مشغول بررسی موضوع بوده و مکاتباتی با دستگاه‌های ذیربط صورت گرفته است.» هاشمی از علی اعطا خواست تا با سرعت بیشتری بررسی موضوع چگونگی حذف نام شهید از تابلوی برخی از معابر را در دستور کار داشته باشد. او در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری که در پیام اخیر خود به خانواده شهدا در هفته دفاع‌مقدس تصریح کردند: «وظیفه داریم نام‌های نورانی شهیدان را تکریم کنیم و عظمت جایگاه آنان را در یادها ماندگار سازیم، افتخاری است برای کوی‌ها و برزن‌ها که نام شهید و عنوان شهادت بر فراز آنها بدرخشد. این موهبت هم‌اکنون در سراسر کشور وجود دارد و باید ادامه یابد» اشاره کرد. هاشمی در این خصوص گفت: «جا دارد از توجه و حساسیت ایشان به مسائل فرهنگی در حوزه مدیریت شهری قدردانی کنیم و ان‌شاءالله به محض آماده شدن گزارش کمیته ویژه نتیجه به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.»


تذکرات اعضای شورا  در جلسه 167

سیدحسن رسولی
براساس طرحی شهرداری تهران موظف شده نسبت به ساماندهی مؤسسه و مراکز علمی کاربردی خود از 9مرکز به 4مرکز اقدام کند و رشته‌های تحصیلی هر یک از مراکز چهارگانه را به تصویب شورای شهر برساند. در جلسه کمیته منابع انسانی و تشکیلات که اول تیرماه امسال با حضور مسئولین مرکز برگزار شد، مقرر شد کدرشته‌های تحصیلی مؤسسات علمی -کاربردی شهرداری تهران، پس از هماهنگی با کمیسیون‌های مرتبط، تعیین و طی لایحه‌ای به شورا ارائه شود. نه‌تنها شهرداری تا این لحظه نسبت به ارائه لایحه اقدام نکرده بلکه با تبلیغات نسبت به جذب دانشجو در رشته‌های مورد نظر خود اقدام کرده است. شایسته است شهردار در اسرع وقت نسبت به ارائه لایحه مربوطه اقدام کند.



حجت نظری
3ماه از اجرایی شدن طرح جدید ترافیکی که جایگزین طرح زوج و فرد در همان محدوده شده و هدف از آن کاهش ترافیک و از آن مهم‌تر، کاهش آلودگی هوای تهران بوده، می‌گذرد. طرح جدید ترافیک تهران به اهدافی که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران برایش تعیین کرده بود، نرسیده است. اقدامات قابل‌قبول و درخور توجهی توسط شهردار تهران در حال انجام است، اما تا زمانی که این روند مثبت در همه حوزه‌ها به‌وجود نیاید، مردم تغییرات مثبت و اتفاقات خوب را لمس نخواهند کرد. 


محمد سالاری
شورای شهر تهران در سال ۸۹ مصوبه‌ای را تحت عنوان اعطای نشان‌های شهروندی داشته که در این مصوبه شهرداری تهران موظف شده، به شهروندان نمونه‌ای که خدمات شایان توجهی را در سطح شهر، مناطق و محله‌ها در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و دینی جهت بهبود زندگی شهری به همشهریان تهرانی ارزانی می‌دارند و همچنین به مقامات عالی‌رتبه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی، دینی، ورزشی و هنری که تلاش قابل توجهی برای شناساندن شهر تهران در سطح بین‌المللی انجام داده‌اند یا در توسعه عمران، آبادانی و مشارکت در اداره شهر سهم بسزایی داشته‌اند، در چارچوب ضوابط، مقررات و شاخص‌هایی که پیوست این مصوبه است، نشان شهروند نمونه تهران را اعطا کند. متأسفانه تاکنون اقدامی در راستای اجرای این مصوبه از سوی شهرداری انجام نشده و شورای شهر نیز آن را پیگیری نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید