• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81746
+
-

اردبیل؛ محروم از صنایع تبدیلی

با مسئول
اردبیل؛ محروم از صنایع تبدیلی

سهم کنونی اشتغال استان اردبیل در حوزه صنعت ۱۹ درصد است و این سهم می‌تواند ۲۰ درصد افزایش یابد که مستلزم احیای صنایع تعطیل‌شده و تقویت بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و نیز برندسازی در این بخش است.

به گزارش فارس، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان این مطلب به سهم پایین صنعت استان در بخش تحولات اقتصادی و تولید ناخالص اشاره و اظهار کرد: سهم صنعت استان از توسعه صنعتی کشور 25/ 0 درصد و سهم صنعت استان در اقتصاد 1/1 درصد است و اردبیل همچنان با صنعتی‌شدن فاصله بسیاری دارد. «رامین صادقی» گفت: در 2 سال اخیر برای 1200 واحد جواز کسب صادر شده و با شناسایی ۴۱۲ طرح پیشران در حوزه اشتغال و رونق تولید سعی داریم در سال‌های پیش رو جهشی را در بخش صنعت ایجاد کنیم. 

وی به افزایش ۳ درصدی صدور کارت بازرگانی و رشد ۳۵ درصدی تمدید کارت صادرکنندگان اشاره و بیان کرد: بیشترین مشکلات صادرکنندگان مربوط به نارسایی‌های کشوری است و این نیز به‌دلیل برخی محصولات صادراتی است که برای تنظیم بازار، سیاست‌های آن از سوی وزارتخانه اعلام می‌شود. کشورهای آذربایجان، عراق و تاجیکستان مهم‌ترین کشورهای هدف صادرات ما بودند که توان رقابت را در برخی کشورها از دست دادیم و همچنان صادرکنندگان این استان در ثبت سفارش، تامین و تخصیص ارز با مشکل مواجه هستند. 

وی پایین بودن واحدهای تولیدی صادرات‌محور در استان را یکی دیگر از مشکلات اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه رایزنی‌هایی را با مسئولان کشوری انجام داده‌ایم تا تولید محصولات متنوع در اردبیل ارتقا یابد و امکان صادرات آن فراهم شود. 

رئیس سازمان صمت استان اردبیل تاکید کرد: اتکای سرمایه‌گذاران به تسهیلات بانکی در مقابل آورده بسیار کم، عدم نقدینگی واحدهای تولیدی، انباشت معوقات بانکی و در نتیجه تملک واحدهای صنعتی، بالا بودن هزینه‌ مکان‌های اجاره‌ای برای واحدهای تولیدی، کمبود مواد اولیه و عدم انتقال پول داخلی و ارز از دیگر مشکلات سرمایه‌گذاران است. وی به مشکل تعاونی‌های مرزنشینان اشاره کرد و گفت: این تعاونی‌ها از ظرفیت خوبی در حوزه صادرات بهره‌مند هستند، اما همچنان از بلاتکلیفی رنج می‌برند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید