• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81625
+
-

ماجرای مدارس استیجاری و اختلاف مسئولان آموزش و پرورش و بنیاد شهید

مهر با حکم تخلیه آمد

مهر با حکم تخلیه آمد

شهره کیانوش‌راد_ خبرنگار

اعلام حکم تخلیه در هفته آخر شهریور ماه و چند روز مانده به سال تحصیلی جدید، باز هم دلهره‌ای به جان اولیا و دانش‌آموزان انداخت. مدرسه شهید صدوقی ولنجک، مدرسه 22 بهمن قیطریه منطقه یک، دبیرستان شهدای هسته‌ای منطقه3 و دبستان زیوری منطقه2 از مدارسی هستند که تابستان سال گذشته خبر تخلیه آنها رسانه‌ای شد و خانواده‌های نگران برای پیدا کردن مدرسه‌ای دولتی در نزدیک محل زندگی خود به تکاپو افتادند؛ موضوعی که تقریباً غیر‌ممکن بود چراکه مدارس آن محدوده با قیمت‌های سرسام‌آور نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام می‌کردند. اگرچه سال گذشته موضوع تخلیه پس از کشمکش میان مسئولان مربوطه مسکوت ماند اما امسال باز هم ماجرا تکرار شد و دعوای میان آموزش و پرورش و بنیاد شهید بر سر این مدارس استیجاری به اوج رسید؛ ماجرایی که ظاهراً ادامه دارد و خانواده‌ها را در بلاتکلیفی قرار داده است. 

تیر ماه سال گذشته بود که حکم قضایی پلمب مدرسه شهید صدوقی و 22 بهمن در منطقه یک از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران به آموزش و پرورش ابلاغ شد. متن حکم ابلاغی خبر از تعطیلی این مدارس می‌داد. مدرسه شهید صدوقی یکی از این مدارس استیجاری است که در محله ولنجک منطقه یک قرار دارد و تاریخ ساخت آن به سال 1362 برمی‌گردد. بنای این مدرسه توسط سازمان نوسازی مدارس ساخته شده است. البته زمین مدرسه مصادره‌ای و متعلق به بنیاد شهید بوده و مسئولان آموزش و پرورش وقت در زمینه ساخت و راه‌اندازی مدرسه با بنیاد شهید به توافق رسیده بودند.
«فوزیه سبزیان» مدیر مدرسه شهید صدوقی، آمار دانش‌آموزان این مدرسه که در محله ولنجک و شمال شهر تهران واقع شده است را 300 نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: «مدرسه شهید صدوقی تنها مدرسه دولتی در این محدوده است. خیلی‌ها تصور می‌کنند همه خانواده‌های ساکن محله ولنجک متمول هستند و تمایل دارند فرزندانشان را در مدارس غیر‌انتفاعی ثبت‌نام کنند در حالی که این آمار نشان می‌دهد که خانواده‌های بسیاری متقاضی ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دولتی هستند و تمایلی به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیر‌انتفاعی ندارند. از طرفی افراد بسیاری در برج‌های مسکونی ولنجک مشغول کار هستند و توانایی پرداخت هزینه ثبت‌نام میلیونی مدارس غیر‌انتفاعی را ندارند. اگر این مدرسه دخترانه تعطیل شود، مجبورند دختران را برای ادامه تحصیل به مدارس تجریش یا درکه بفرستند. متأسفانه سال پیش نیز قبل از شروع سال تحصیلی، حکم تخلیه مدرسه به ما ابلاغ شد و امسال دوباره در هفته پایانی شهریور، پلیس برای اخطار و تعطیلی به مدرسه آمد. اگرچه سعی کردیم این موضوع به خانواده‌ها منتقل نشود اما نصب بنر بر سردر مدرسه موجب شد تا خیلی از اولیای دانش‌آموزان از به جریان افتادن دوباره موضوع تخلیه مدرسه با خبر شوند.»

دانش‌آموزان صدمه می‌بینند
«‌نیلوفر اکبرزاده‌» یکی از اولیای دانش‌آموزان است که ضمن گلایه از مسئولان می‌گوید: «قبل از بازگشایی مدارس، خانواده‌ها همه تلاش خود را می‌کنند تا شرایط آرامی برای فرزندانشان فراهم کنند. دخترم وقتی متوجه نگرانی ما درباره تعطیلی مدرسه شد با دلهره از ما می‌پرسید که ممکن است پلیس ما را از مدرسه بیرون کند؟ متأسفانه دانش‌آموزان از دعوای میان آموزش و پرورش و بنیاد شهید آسیب می‌بینند. سؤال من این است که چرا باید یک هفته قبل از شروع مدرسه تبعات این دعوا متوجه دانش‌آموزان و مدرسه شود. برای بنیاد شهید چه سرمایه‌گذاری بهتر از ایجاد شرایط تحصیل برای کودکان است. می‌گویند این مدرسه در مالکیت بنیاد شهید است و اداره آموزش و پرورش باید اجاره را پرداخت کند. در این صورت نمی‌دانم چرا مشکل حل نمی‌شود و هر سال باید این موضوع تکرار شود. کوچک‌ترین نقشی در به وجود آمدن این مشکل نداریم اما فشار و استرس به‌ روی دانش‌آموزان تحمیل می‌شود.» اکبرزاده که 2 سال است دخترش در این مدرسه تحصیل می‌کند درباره تنها مدرسه دولتی ولنجک می‌گوید: «چرا فکر می‌کنند محله ولنجک نیاز به مدرسه دولتی ندارد؟ خیلی از خانواده‌ها بومی محله هستند و توانایی پرداخت شهریه‌های 18 یا 20 میلیون‌تومانی مدارس غیر‌انتفاعی را ندارند. من دوست دارم دخترم در مدارس دولتی و در کنار دانش‌آموزانی از قشرهای مختلف تحصیل کند. نزدیک‌ترین مدرسه دخترانه به ولنجک در تجریش و درکه است و اگر این مدرسه دخترانه تعطیل شود، خانواده‌ها درگیر مشکلات ‌‌ تردد فرزندانشان در این مسیر طولانی می‌شوند. امیدوارم مشکل پیش آمده میان بنیاد شهید و آموزش و پرورش حل شود.»

 پاسخ «علی امینی» معاون حقوقی اموال و املاک کوثر: 
به اندازه کافی مهلت داده‌ایم، اما ناچاریم
حکم تخلیه 11 مدرسه صادر شده وحکم تخلیه ٢واحد توسط محاکم قضایی اجرا شد. متعاقب این موضوع، جلسه‌ای به درخواست استاندار تهران باحضور «حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی» ریاست عالی بنیاد شهید و سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 18 تیر 1398 برگزار و مقرر شد تا پایان تیرماه اجاره این مدارس از طرف آموزش و پرورش به بنیاد شهید پرداخته شود و تا پایان مرداد ماه هم این مدارس از طرف آموزش و پرورش خریداری شود. متأسفانه مسئولان آموزش و پرورش تعلل کردند و زمانبندی توافقنامه را از دست دادند. درخصوص اجرای سایر آرای قطعی هم قانون اجرای احکام مخصوصاً ماده 34 قانون این اجازه را به ما داده است که 10 روز پس از ابلاغ حکم، این مدارس باید تخلیه شود. اما برای رعایت حال دانش‌آموزان این مدارس، چندروز دیگر به آموزش و پرورش مهلت داده‌ایم و منتظر اقدام جدی مسئولان آموزش و پرورش هستیم. برخی از این املاک که متعلق به بنیاد شهید هستند 30 یا 40 سال است من غیرحق در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد. این املاک متعلق به بنیاد شهید است و ما باید پاسخگوی جامعه ایثارگران باشیم. به اندازه کافی به آموزش و پرورش فرصت داده شده، حالا مجبوریم و باید تکلیف اجاره، خرید یا تخلیه این املاک از طرف آموزش و پرورش مشخص شود. 

قرار نبود حکم تخلیه ابلاغ شود 
مدیر مدرسه و چند تن از اعضای انجمن اولیا و مربیان از ورود مأمور در مدرسه برای ابلاغ حکم تخلیه شاکی هستند، اما «علی نوروزی» مسئول حقوقی آموزش و پرورش منطقه یک می‌گوید که قرار نبود مأمور به مدرسه برود. او در پاسخ به این سؤال که آیا قبل از آن اخطاری مبنی بر تخلیه مدرسه دریافت کرده‌اند؛ می‌گوید: «جلسه شورای تأمین استان تهران با حضور استاندار، فرماندار، رئیس کل دادگستری استان تهران و مسئولان دیگر در 2 تیر 98 تشکیل و مصوب شد اجرای احکام تخلیه به مدت یکسال به تعویق بیفتد تا موضوع بین آموزش و پرورش و بنیاد شهید حل و فصل شود. بعد از آن در جلسات مشترک که بین بنیاد شهید و آموزش و پرورش و با حضور استاندار تهران تشکیل شد مقرر شد که قیمت کارشناسی شود و در این مدت یکسال اجاره از طرف آموزش و پرورش به بنیاد شهید پرداخت شود. در واقع موضوع حل شده بود اما آموزش و پرورش روی اجاره‌بهای چند مدرسه به دلیل اجاره بالایی که توسط بنیاد شهید اعلام شده بود بحث داشت. متأسفانه بنیاد شهید به‌رغم توافق انجام شده، دوباره حکم تخلیه را یک هفته قبل از شروع مدارس ابلاغ کرد.» نوروزی درباره آخرین تفاهم انجام شده با بنیاد شهید می‌گوید: «اگر قراردادها نهایی شود آموزش و پرورش بر اساس توافقنامه‌ای که نوشته می‌شود به مدت یکسال اجاره‌بها را پرداخت می‌کند و امیدواریم که آموزش و پرورش بتواند از محل بودجه سالانه خود این املاک را خریداری کند و سال آینده با چنین مشکلی روبه‌رو نشویم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید