• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81603
+
-

یادواره‌ای برای ‌مهربانان این سرزمین

شهردار تهران: تشریح وجوه مثبت جنگ تحمیلی برای آینده کشور و استمرار انقلاب اسلامی لازم است

یادواره‌ای برای ‌مهربانان این سرزمین

 برنامه‌های شهرداری تهران برای گرامیداشت مقام شهدا و هفته دفاع‌مقدس از اواخر شهریور آغاز شد. این برنامه‌ها همزمان با اصلاح تابلوی خیابان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس انجام شد که کلمه شهید به آنها اضافه شده است. به گزارش همشهری، در آخرین روز‌های شهریور «کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا» شروع به‌کار کرد تا ابعاد مختلف موضوع خبر حذف واژه شهید از تابلوهای معابر را بررسی و گزارش آن را ارائه کند. پیروز حناچی شهردار تهران نیز در گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد در وزارت جهادکشاورزی با یادآوری ایجاد سازه‌های موقت هنگام حمله و دفاع گفت: 8سال دفاع‌مقدس با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات، باید چراغ راه آینده باشد و تشریح وجوه مثبت آن برای آینده کشور و استمرار انقلاب اسلامی لازم است.

31شهریور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در صحن شورای اسلامی شهر تهران حضور پیدا کرد و پیش از اینکه شورا وارد بررسی دستور جلسات شود، با ارائه گزارشی از اقدامات این بنیاد، از عملکرد مدیریت شهری پایتخت در زمینه نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر قدردانی کرد. سردار بهمن کارگر با اشاره به حساسیت ویژه شهردار و رئیس شورای شهر تهران در موضوع حذف نام شهدا از خیابان‌‌های شهر گفت: در این‌باره اقدامات خوبی انجام شد و ما امیدواریم در آینده با هوشیاری و مواظبت شاهد این دست از اتفاقات ناپسند نباشیم.
او تأکید کرد: همه اقشار و اصناف، اقوام و گرایش‌های سیاسی حامی دفاع‌مقدس و شهدا هستند و یکی از سیاست‌های اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس جلوگیری از جهت‌گیری‌های سیاسی و جناحی در این موضوع است.
در نخستین روز سال تحصیلی نیز شهردار تهران زنگ دانش‌آموز شهید را در بهشت زهرای تهران به صدا در آورد و گفت: امسال آغاز سال تحصیلی مقارن با ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان و همچنین مانند هر سال، یادآور سال‌های دفاع‌مقدس و آغاز 8سال مردانگی مردم ایران بوده است.

حناچی با یادآوری خاطراتی از دوران دفاع‌مقدس و دانش‌آموزانی که در جبهه حضور داشتند، اظهار کرد: امروز شرافت و افتخار را مدیون کسانی هستیم که آن دوران را آفریدند.
مهم‌ترین اقدام شهرداری تهران در این زمینه که از چند‌ماه پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود بازسازی تابلو‌های تصاویر 2هزار شهید در خیابان‌ها بود. این کار با نصب تصاویر 3 برادر شهید در منطقه 12آغاز شد. حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد که به همراه سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در این مراسم حضور داشت از همکاری شهرداری تهران و سپاه محمد رسول‌الله(ص) برای آراستن شهر با تصاویر زیبای شهدا تشکر کرد. مراسم تجلیل از خبرنگاران و عکاسان عرصه دفاع‌مقدس با عنوان «همراز شقایق» نیز همین‌ روز در سالن ایران زمین شورای شهر تهران برگزار شد.

شهردار تهران در مراسم دیگری که با حضور فرماندهان و پیشکسوتان مهندسی رزمی دوران دفاع‌مقدس در این هفته برگزار شد، گفت: وقتی خاطرات ساخت پل خیبر و بیمارستان‌های صحرایی را تعریف می‌کنم، می‌بینم که نسل جوان با چه لذتی گوش فرا‌می‌دهند؛ ان‌شاءالله این روایت‌ها را به نسل‌های بعد نیز منتقل کنیم؛ چرا‌که در دوران دفاع‌مقدس هیچ غیرممکنی وجود نداشت. حناچی در پایان اظهاراتش ضمن گلایه از برخی برخوردها با شهرداری تهران، گفت: در تمام زندگی‌ام هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم مجبور شوم عشق و ارادتم به رزمندگان، شهیدان و ایثارگران را به زبان بیاورم، یا مجبور شوم بگویم که به عهد خود با شهیدان و امام شهیدان پایبندیم. ان‌شاءالله خداوند این شرایط را ذخیره آخرت ما قرار دهد.
در هر یک از مناطق بیست و دو گانه و همینطور معاونت‌های شهرداری تهران نیز به تناسب محدوده و حوزه ‌کاری، برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس و شهدای جنگ تحمیلی برگزار شد.

27شهریور
افزودن واژه «شهید» به تابلوی ایستگاه‌های اتوبوس 
پس از انتشار اخباری درباره تابلو‌های معابر که پیش از این به نام شهدا نامگذاری شده بودند، با دستور شهردار این‌تابلو‌ها تعویض شدند و علاوه‌بر آن به تابلوی ایستگاه‌های اتوبوس نیز کلمه شهید افزوده شد‌ و در برخی از ایستگاه‌های اتوبوس بی‌آرتی نیز تابلو‌های جدید نصب شدند.

30شهریور
گرامیداشت روز جهانی صلح در باغ‌موزه دفاع‌مقدس
شهردار در مراسم روز جهانی صلح که با حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد، گفت: هفته دفاع‌مقدس یادآور بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین دوره‌ای است که می‌توانست بزرگ‌ترین تهدید علیه کشور ما باشد اما با پایمردی جوانان و ایستادگی مردم، اتفاقات بزرگی را برای کشورمان رقم زد.

اول مهر
نواختن زنگ دانش‌آموز شهید در بهشت زهرا
شهردار تهران بعد از حضور در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه البرز، به بهشت زهرا رفت و با حضور خانواده‌ها و مادران شهیدان، زنگ دانش‌آموز شهید را با هدف پاسداشت یاد و خاطره جانفشانی‌های ۳۶هزار دانش‌آموز شهید کشور و دانش‌آموزان شهید آرمیده در گلزار شهدای بهشت‌زهرا به صدا در‌آورد.

2مهر
تجلیل از خبرنگاران و عکاسان عرصه دفاع‌مقدس
‌پیروز حناچی‌ در همایش «همراز با شقایق» که با هدف تجلیل از فعالان حوزه دفاع‌مقدس برگزار شد، گفت: دفاع‌مقدس، اتفاقی که به فاصله کمی بعد از پیروزی انقلاب افتاد، شاید بزرگ‌ترین تهدیدی بود که می‌توانست کشور را در معرض خود قرار دهد. این اتفاق در حالی افتاد که ارتش شرایط نامناسبی داشت و در گوشه و کنار ناآرامی به‌وجود آمده بود؛ در این اوضاع بود که دشمن هم به کشور حمله کرد.

 نمایش تصاویر سرداران شهید روی بیلبورد‌ها
 سازمان زیباسازی شهر تهران در هفته دفاع‌مقدس طرح‌هایی از مجموعه تصاویر دوران دفاع‌مقدس به همراه اشعاری از شعرایی نظیر مرحوم قیصر امین‌پور، سلمان هراتی و... که درباره این موضوع و انقلاب اسلامی‌ سروده‌اند را در تهران به نمایش گذاشت.
 عکس شهید آوینی، شهید چمران، شهید همت، شهید صیاد شیرازی، شهید ستاری و... در این طرح روی بیلبورد‌ها قرار گرفت.

4مهر
 گردهمایی مشترک فرماندهان و پیشکسوتان مهندسی رزمی 
شهردار تهران در مراسم گردهمایی مشترک فرماندهان و پیشکسوتان مهندسی رزمی در برج میلاد با اشاره به تشکیل قرارگاه مهندسی خاتم‌الانبیا، گفت: تشکیل این قرارگاه یک نقطه عطف بود که از تاریخ تشکیل آن، هماهنگی بین همه قوای نظامی خیلی منسجم‌تر و مؤثرتر انجام شد و به نتیجه رسید. حناچی افزود: ‌هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم مجبور شوم عشق و ارادتم به رزمندگان و شهیدان و ایثارگران را به زبان بیاورم، یا مجبور شوم بگویم که به عهد خود با شهیدان و امام شهیدان پایبندیم.

6مهر
نمایش تصاویر شهدای دفاع‌مقدس در میدان‌ها 
شهرداری تهران برای نخستین‌بار تصاویر و نام شهدای دفاع‌مقدس را همراه با موسیقی در قالب تکنیک ویدئو‌مپینگ در میادین مختلف شهر به نمایش در‌‌‌آورد. این برنامه چند شب متوالی در پرتردد‌ترین میادین تهران ‌مانند ولیعصر‌(عج)، آزادی، ونک و انقلاب اجرا شد. در این اکران فرهنگی تصاویر شهدایی که قابلیت اسکن‌شدن داشتند، با همکاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی استخراج شده و به‌صورت ویدئو‌مپینگ به نمایش در‌‌آمد.


این خبر را به اشتراک بگذارید