• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 اسفند 1396
کد مطلب : 8152
+
-

فوق العاده

بازیگری که همیشه خوب است

جواد نصرتی|روزنامه‌نگار:

سعید پورصمیمی، نمادی دوست‌داشتنی از بازیگری است. او همچون خیلی از بازیگران سرشناس کشورمان، راهش را از صحنه تئاتر به سینما باز کرد اما این ویژگی بارز و برجسته را دارد که همیشه خوب است. پورصمیمی، کارش را در تئاتر از ابتدای دهه 40شروع کرد و در دانشکده هنرهای زیبا بازیگری و کارگردانی خواند. همین تجربه‌ها، او را در نقش‌های بی‌نظیر تاریخ سینمای کشورمان جاودانه کرده است. او با بازی نقش ملول در «ناخدا خورشید» شروعی همیشه دوست‌داشتنی در سینما داشت و به‌خاطر این بازی درخشان، جایزه بهترین نقش مکمل را در جشنواره فجر گرفت. او این موفقیت را دوباره در فیلم‌های «تحفه‌ها» و «پرده آخر» تکرار کرد. او، حتی در فیلم‌هایی که چندان خوب نبوده‌اند هم هنرنمایی درخشانی داشته و استاندارد حرفه‌ای سطح بالایی دارد. پورصمیمی، پشت دوربین هم دیسیپلین‌های سرسختانه خود را رعایت می‌کند و از معدود بازیگران تاریخ سینمای ایران است که در طول زندگی‌اش، حتی یک‌بار هم مصاحبه نکرده است.

 

حمل‌ونقل رایگان راهکار روزهای آلوده بروکسل

بروکسل، پایتخت بلژیک، حسابی درگیر آلودگی هواست و هرچه در توان دارد برای رفع این مشکل به‌کار می‌گیرد. این شهر، بعد از 3روز هوای بسیار آلوده و افزایش بی‌سابقه غلظت ذرات معلق، قوانین مربوط به شرایط بحرانی را تصویب کرد. براساس این قانون، در روزهای آلوده درهای سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر به روی مردم باز ‌شده و شبکه دوچرخه‌های شهر به‌صورت رایگان در اختیار مردم گذاشته می‌شود. این تصمیم در پی نشست شورای شهر گرفته شد. براساس این قانون جدید، حداکثر سرعت مجاز برای خودروها به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند و استفاده از بخاری‌های هیزمی هم ممنوع می‌شود. این قانون شهری، باید توسط مقامات قضایی بلژیک هم تصویب شود و انتظار می‌رود تابستان پیش رو اجرایی شوند.

بروکسل، مقر دفتر مرکزی اتحادیه اروپاست و آلودگی این شهر، دیپلمات‌ها و مقامات اتحادیه اروپا را به اندازه مقامات شهری آن شرمسار کرده است. ‌ماه گذشته، بروکسل طرح محدوده‌های کم‌انتشار (ال‌ای‌زد) را توسعه داد و برای تردد خودروهای آلاینده در خیابان‌ها محدودیت‌های جدی و سختگیرانه‌ای وضع کرد. همچنین قرار است تا سال 2030تمام اتوبوس‌های این شهر برقی شوند. مقامات شهری همچنین این امکان را برای مردم فراهم کرده‌اند که با استفاده از یک اپلیکیشن در موبایل‌هایشان از میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهر به‌صورت آنلاین مطلع شوند.

به گزارش گاردین، پاسکال سمت مدیر حمل‌ونقل شهری بروکسل البته تأکید کرده است راه اصلی مقابله با آلودگی، گرفتن فضا از خودروهای شخصی است؛ «باید فضاهای عمومی باکیفیتی ایجاد کنیم. تحقیقات نشان می‌دهند هر چه بیشتر به ماشین‌ها فضا بدهیم، ماشین‌های بیشتری در شهر سرازیر می‌شوند. با پس دادن فضا به پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه، شهرها می‌توانند فضاهایی را ایجاد کنند که مردم در آنها همدیگر را ببینند و در ارتباط باشند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید