• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81460
+
-

شکرانه برداشت انگور در شاهرود

شهردار: بوستان ملی انگور در شاهرود راه‌اندازی می‌شود

کشاورزی
شکرانه برداشت انگور در شاهرود

آیین شکرانه برداشت انگور شاهرود به مناسبت شروع فصل برداشت در محله چناران روستای دیزج این شهرستان برگزار شد. به گزارش ایرنا، شهرستان شاهرود با دارا بودن بیش از 3400 هکتار تاکستان، سالانه ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می‌کند. این در حالی است که به علت سرمازدگی‌های چند سال گذشته تولید این محصول در شاهرود به ۹۰ هزار تن کاهش یافته است. شهردار شاهرود در آیین شکرانه برداشت انگورکه با حضور جمعی از شهروندان و مسئولان این شهرستان برگزار شد با بیان این‌که این شهرستان دارای چند اقلیم متنوع است افزود: شاهرود با تولید ۳۰ رقم انگور بیش از ۱۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

«محسن احمدی» برگزاری آیین شکرانه را سپاس از نعمت‌های بیکران خداوند خواند و اظهار کرد: برای شناساندن هرچه بیشتر این شهرستان به هموطنان و حتی کشورهای دیگر نیازمند همراهی و همدلی مسئولان و حمایت مردم است.

وی از مهندسان، کشاورزان و خیران برای راه‌اندازی بوستان ملی انگور دعوت به همکاری کرد و افزود: برای ساخت این بوستان تأمین اراضی و همچنین تعریف شاخصه‌ها انجام شده و پایان امسال نهالکاری شروع خواهد شد.

احمدی با بیان این‌که جاذبه‌های گردشگری در منطقه دیزج به خوبی شناسانده نشده است بیان کرد: برای آسفالت مسیر دسترسی منطقه چناران و همچنین فضا‌سازی این منطقه با مسئولان توافق شده که به‌زودی این کار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: برای معرفی انگور شاهرود باید سایر نهادها نیز همکاری لازم را داشته باشند و این موضوع نیازمند فضاسازی بهتر محیطی در منطقه است. بنابراین می‌طلبد تا در منطقه چناران دیزج کار آسفالت هر چه زودتر انجام شود.

ارقام خلیلی، یاقوتی، لعل، عسکری، بی‌دانه، سفید فخری، شاهانی و صاحبی از ارقام زودرس انگور این شهرستان هستند.

سال گذشته باغ‌های شاهرود بیش از ۷۰ درصد محصول انگور مورد نیاز کارخانه کنسانتره توحید شاهرود را تأمین کردند که محصول فراوری شده به کشور روسیه صادر شده است.

از ابتدای مرداد امسال تاکنون ۵۰۰ تن سیب و هزار تن انگور استان سمنان برای تبدیل به کنسانتره به کارخانه فراوری محصولات کشاورزی در شاهرود منتقل شده که منجر به تولید ۲۷۰ تن کنسانتره شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید