• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81443
+
-

پسته‌کاران، نگران فروش

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان: تغییر اقلیم و بی‌ثباتی نرخ  ارز  این روزها گریبان‌گیر پسته‌کاران رفسنجان و دیگر نقاط استان شده است

کشاورزی
پسته‌کاران، نگران فروش

بیش از ۲۸۰ هزار هکتار باغ پسته در کرمان وجود دارد. پسته کالایی صادراتی است و درصد زیادی از آن صادر می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که کاهش قیمت پسته در بازار‌های جهانی بر قیمت داخلی پسته تاثیر بگذارد. 

این موضوع پسته‌کاران کرمانی را نگران کرده است؛ زیرا آن‌ها به دلیل از دست دادن ۹۰ درصد محصول خود در سال گذشته بدهی‌های معوق بسیاری دارند و برای همین به دنبال عرضه محصول سال جاری خود در کمترین زمان هستند. این در حالی است که سال گذشته از ۵۵ هزار تن پسته ۳۰ هزار تن آن به دلیل مشکلات ارزی صادر نشد. از سویی دیگر مسئولان معتقدند کشاورزان باید عرضه‌ محصولشان به بازار را مدیریت کنند تا قیمت پسته در بازرهای هدف پایین‌تر نیاید. 

به گزارش همشهری، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم گفت: 98 درصد محصولات پسته کشور، خام‌فروشی می‌شود. در حالی که باید در ابتدا ارزش افزوده ایجاد و بعد صادرات شود. 

«احمد انارکی‌محمدی» افزود: در حوزه کشاورزی، کشورهایی پسته ما را می‌خرند و بسته‌بندی می‌کنند که ارزش افزوده این کار بیشتر از خام‌فروشی است، اما هر سال ۹۸ درصد محصولات ما خام‌فروشی می‌شود. 

وی افزود: ایران در دنیا مهد تولید پسته است، اما سود این تولید در قالب ایجاد ارزش افزوده از این محصول به جیب کشورهای دیگر می‌رود. 


ارز 

نماینده رفسنجان و انار گفت: نیمی از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به‌ویژه محصولات کشاورزی در کشور متعلق به پسته است. در کشور بیش از ۲۰ استان مشغول به پسته‌کاری هستند. 

وی گفت: سالانه هر میزان تولید پسته داشته باشیم 5 درصد آن صرف مصرف داخلی و ۹۵ درصد آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود. امسال بر اساس پیش‌بینی انجمن پسته ایران ۲۲۰ هزار تن محصول پسته از باغ‌های کشور برداشت خواهیم کرد که ۲۰ هزار تن به مصرف داخلی می‌رسد و بقیه آن صادر می‌شود؛ از این رو برنامه‌ریزی برای صادرات آن آغاز شده است. 


رقبای پسته ایران

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: از آن‌جایی که رقیب اصلی پسته ایران در دنیا آمریکاست و تحریم‌ها در این زمینه علیه ایران در نظر گرفته شده است، می‌طلبد دولت بازارهای خارجی برای فروش این محصول را شناسایی کند و با ارائه تسهیلات به صادرکنندگان برای حمایت از این قشر و خرید به موقع محصول از کشاورزان زحمتکش فرصت رقابت را از آمریکا بگیرد. 

انارکی‌محمدی با بیان این‌که یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان پسته نحوه برگشت ارز به کشور بود، تاکید کرد: قبلاً ارز حاصل از صادرات پسته به صورت ۵۰ درصد تهاتری (یعنی ۵۰ درصد به صورت کالا وارد کشور می‌شد)، ۲۰ درصد فیزیکی و ۳۰ درصد هم به صورت نیمایی وارد کشور می‌شد. 

وی افزود: از آن‌جایی که واحدهای صنعتی استان کرمان به ارز نیاز دارند قرار بر این شد کل ارز حاصل از صادرات پسته استان کرمان به واحدهای تولیدی و صنعتی این استان اختصاص پیدا کند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته خشکسالی و نوسانات دمایی سبب کاهش تولید پسته در کشور شد. امسال بخشی از مشکلات به دلیل بارش‌های مناسب رفع شد. 


تغییر اقلیم

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان از تغییر اقلیم و بی‌ثباتی ارز به عنوان دو چالش جدی نام برد که این روزها گریبان‌گیر پسته‌کاران رفسنجان و دیگر نقاط استان کرمان شده که باید برای رفع این موانع برای کشاورزان به‌ویژه باغداران تدبیری اندیشیده شود. 

«محمد رضایی» افزود: 2 مشکل عمده و اساسی باعث چالش در صنعت پسته‌کاری شده است که چالش اول تغییر اقلیم و چالش دوم مشکل صادرات و بی‌ثباتی ارز است. 

وی به پایین آمدن میزان تولید تحت تاثیر مسائل اقلیمی و مسائل و مشکلات صادرات پسته اشاره کرد و گفت: در زمینه افزایش راندمان تنها گزینه موجود مدیریت سامانه‌های آبیاری است که در این زمینه در سال گذشته ۱۷۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار قطره‌ای و ۲۰۰ هکتار آبیاری کم‌فشار زیر سطحی در شهرستان با پرداخت تسهیلات بلاعوض به مبلغ هر هکتار ۱۳ میلیون تومان اجرایی شده است. 


مشکلات صادرات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان چالش دوم را صادرات و بی‌ثباتی قیمت ارز اعلام کرد و افزود: در سال گذشته فقط ۵۰ درصد محصول تولیدی به دلیل مسائل ارزی و مشکلات آن صادر شده که صادرکنندگان پسته را دچار تردید و بی‌انگیزگی کرده است. 

وی گفت: بزرگ‌ترین بازار جهانی پسته ایران در حال حاضر کشورهای چین و هند هستند و تلاش‌هایی نیز برای ایجاد بازار پسته ایران در کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی هم شده است که موجب فراهم شدن بستر خوبی در زمینه صادرات خواهد شد؛ اما بر اهمیت بازار چین و حفظ این بازار با برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدون تاکید  داریم. 

رضایی ثبات قیمت ارز، تزریق تسهیلات بانکی با بهره پایین و برگشت ارز و مشخص کردن تکلیف صادرکنندگان، موضوع صادرات در مقابل واردات و تدوین یک دستورالعمل واحد توسط بانک مرکزی برای مشکلات ارزی را راهکارهای رفع مشکل صادرات بیان کرد.


پیش‌بینی کاهش قیمت پسته در بازار جهانی

دبیر کل انجمن پسته ایران درباره پوکی ۳۰ درصدی پسته در سال جاری گفت: برای اظهار نظر در خصوص درصد پوکی باید منتظر ماند تا برداشت پسته کامل شود و بعد در خصوص آن اظهار نظر کرد. 

«زهرا مرتضوی» با بیان این‌که این آمار‌ها حدس‌هایی هستند که مطرح می‌شوند، افزود: براساس آماری که من از مناطق مختلف گرفته‌ام ظاهراً چیز غیرمتعارفی اتفاق نیفتاده است. آمار پوکی از ۹ درصد در بعضی مناطق شروع می‌شود و تا ۳۳ درصد می‌رسد. 

دبیر کل انجمن پسته ایران در خصوص احتمال افت قیمت پسته ایران در بازار‌های جهانی گفت: امسال آمریکا بیشتر از ۳۵۰ هزار تن پسته دارد و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن پسته نیز از پارسال دارد؛ لذا قطعاً برای فروش آن یک فکری می‌کند و یکی از کار‌هایی که ممکن است انجام دهد کاهش قیمت است. 

مرتضوی افزود: شاید تعیین‌کننده قیمت پسته بازار آمریکا باشد که البته این هم لازمه‌ یک مدیریت جدی از سمت تجار ماست. به هرحال پسته‌ ما امتیازاتی دارد و ما باید امسال روی آن مانور دهیم؛ چراکه به لحاظ مقدار آمریکایی‌ها خیلی از ما جلو هستند. 

او با بیان این‌که همین الآن هم پسته‌ ما در بازار خارجی ارزان‌تر از پارسال فروخته می‌شود، گفت: به هرحال پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که ممکن است آمریکایی‌ها باز هم برای فروش پسته‌شان قیمت را کاهش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید