• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81438
+
-

سیل در سیستان و بلوچستان

تیم‌های عملیاتی  جمعیت هلال‌احمر  همچنان درحالت آماده باش هستند

فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان طی چند روز گذشته و  موجب طغیان رودخانه‌های محلی و مسدود شدن برخی از راه‌های استان شد. همچنین رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از امدادرسانی و اسکان ۶۳ تن در روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان خبر داد.

«عبدالرحمن شهنوازی» مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از مسدود شدن مسیر جلگه به چاه اسحاق در جنوب این استان  براثر طغیان رودخانه‌های محلی خبر داد. این در حالی است که طبق هشدار و خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی مرکزهواشناسی استان این سامانه بارشی همچنان ادامه خواهد داشت و مردم باید  در زمان بارش از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند. 

به گزارش همشهری، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام امدادرسانی و اسکان اضطراری ۶٣ تن از هموطنان در این مناطق اظهارکرد: دو تیم امدادی (١٠نفر) خدمات لازم را به هموطنان ارائه کردند و ١۴دستگاه چادر، ۳۰ تخته پتو و ١٨ تخته موکت توزیع شده است و امدادرسانی ادامه دارد.

«مرتضی سلیمی» با اعلام وقوع سیل و آبگرفتگی (پدیده مانسون) در سیستان و بلوچستان گفت: دو شهرستان سرباز و سراوان متاثر از این پدیده جوی بوده و امدادگران خدمات لازم را به ساکنان چهار شهر و روستا ارائه کرده‌اند.

وی ادامه داد: بارش رگبار در شهرستان سراوان موجب خسارت به منازل مسکونی شهروندان شده است و با توجه به شروع بارندگی و درپی اخطار اداره کل هواشناسی استان مبنی بر سیلابی بودن بارندگی ها، تیم‌های عملیاتی  جمعیت هلال‌احمر آماده باش هستند.

وی افزود: تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر به محض فروکش کردن بارندگی برای امدادرسانی به شهروندانی که منازل آنها خسارت دیده بود، شتافتند و اقلام اولیه امدادی و اسکان اضطراری را در اختیار ۶ خانواده خسارت دیده قرار دادند.


نخستین سامانه بارشی 

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در حالی چهارمین روز سال زراعی ۹۸-۹۹ سپری شد که ارتفاع بارش‌های نخستین سامانه بارشی در«کجدر» سرباز به ۴۴ میلی متر رسید.

«محسن حیدری » با بیان اینکه شدت بارش‌ها در برخی مناطق منجر به تشکیل روان آب و انسداد چند محور مواصلاتی شده است، افزود: همان‌طور که انتظار می‌رفت هسته بارش‌ها شهرستان‌های سرباز، نیکشهر و سراوان را فرا گرفت و در برخی ایستگاه‌های بارانسنجی این مناطق بارش‌های سنگین اتفاق افتاد. 

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ایستگاه‌های «کجدر» سرباز ۴۴، «شهرک سبحان» سراوان ۳۰، «رئیس آباد» سرباز سرباز ۲۵ و «کشیک» نیکشهر ۲۰ میلی متر باران گزارش شده است.

وی تصریح کرد: این سامانه بارشی در برخی از مناطق شهرستان‌های فنوج و ایرانشهر نیز فعالیت کرد و از برخی ایستگاه‌های آنها بارش‌های پراکنده گزارش شد.

حیدری گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی همچنان فعالیت این سامانه در سیستان و بلوچستان ادامه دارد و توصیه می‌شود در زمان بارش و صاعقه از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات خودداری شود.


رودخانه کاجوی قصرقند خروشان شد

 همچنین مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در شبانه روز گذشته شدت بارش‌های نخستین سامانه بارشی سال زراعی جدید در این استان به اوج خود رسید و در «دهیرک» قصرقند با ۶۱ میلی متر باران باعث خروشان شدن رودخانه کاجو شد.

حیدری افزود: بیشترین بارش با میزان ۶۱ میلی متر در دهیرک قصرقند بوده است. 

وی با بیان اینکه شدت بارش‌ها در برخی مناطق منجر به تشکیل روان آب و انسداد چند محور مواصلاتی شده است، افزود: رودخانه کوجای شهرستان قصرقند نیز در جریان بارش‌های چند روز گذشته جریان یافت.


بیشترین بارندگی در سرباز گزارش شد

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بیشترین بارندگی این استان در چند روز گذشته با 5/15 میلی‌متر مربوط به روستای رئیس آباد از توابع سرباز گزارش شده است.

«علی ملاشاهی» افزود: با توجه به شدت بارش‌ها احتمال آبگرفتگی معابر و سیلاب ناگهانی در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: توصیه می‌شود مردم از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

ملاشاهی اظهار کرد: سواحل دریای عمان در جنوب سیستان و بلوچستان تا پایان هفته مواج پیش‌بینی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید