• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81406
+
-

شهرداری ساری و مشکلات پیش رو

مدیریت شهری مرکز استان اکنون با جمعیت زیادی از نیروی کار مازاد روبه‌روست که در دوره پیشین جذب شده بودند

شهری
شهرداری ساری و مشکلات پیش رو

عمارت شهرداری ساری این روزها در حالی شهردار جدیدی پس از حدود 7 سال مدیریت ثابت تجربه می‌کند که مشکلات مزمن آن با چنان دور تندی در حال سرباز کردن هستند که گویا عبور این مشکلات از خط قرمز فقط نیازمند انتخاب یک شهردار جدید بود.به گزارش ایرنا «عباس رجبی بیجاربنه» همزمان با صدمین سال تاسیس شهرداری ساری به صورت رسمی به عنوان شهردار جدید معرفی و مشغول به کار شد. رجبی چهل‌ و‌ سومین شهردار مرکز مازندران محسوب می‌شود که ۶ ماه پس از رفتن شهردار قبلی وارد عمارت شهرداری شد و سکان مدیریت شهری را در دست گرفت.«مهدی عبوری» شهردار سابق ساری اسفند 1397 به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی به تهران کوچ کرد و از آن پس «عبدالحمید فرزانه کناری» که معاون وی بود به عنوان سرپرست، مدیریت شهرداری را به عهده گرفت. نخستین تلاش شورای اسلامی ساری معرفی فرزانه به عنوان شهردار ساری بود؛ تلاشی که در وزارت کشور به علت مشکلات قانونی ناکام ماند تا قرعه فال به نام «عباس رجبی» بیفتد.


خیل نیروهای مازاد شهرداری 

شهردار جدید مرکز استان، عمارت شهرداری ساری را با حدود 7 هزار نیروی کار تحویل گرفته است؛ نیروهایی که حدود 5 هزار نفر از آنها در دوره شهردار قبلی وارد مجموعه شهرداری شدند تا بار اضافه این تعداد نیروی مازاد، شهرداری مرکز مازندران را در وضعیت آچمز قرار دهد؛ وضعیتی که در آن اخراج یا نگهداری نیروها می‌تواند به بحران اجتماعی منجر شود. حرف و حدیث‌های زیادی درباره نیروهای مازاد در شهرداری ساری وجود دارد و تاکنون نه شهرداری و نه شورای شهر حاضر به شفاف‌سازی این حرف و حدیث‌ها نشده‌اند. مثلا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌شود که برای تعداد زیادی از این نیروهای مازاد اصلا کاری در شهرداری وجود ندارد و حتی تعدادی از آنها در محل کار حاضر نمی‌شوند و فقط دریافت‌کننده حقوق از شهرداری هستند.

آنچه تراکم نیرو را در شهرداری ساری با اهمیت می‌کند، هزینه‌ای است که فقط بابت حقوق و دستمزد آنها پرداخت می‌شود. در حال حاضر شهرداری ساری فقط برای تامین حقوق کارکنان خود هر ماه نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان می‌پردازد که رقمی معادل بودجه سالانه بسیاری از شهرداری‌های کوچک‌تر از مازندران است. پرداخت این رقم به کارکنان را «علی‌اکبر زلیکانی» عضو شورای اسلامی شهر ساری هم تایید کرده است. 


پیگیری پرونده‌ها

مساله دیگری که شهردار جدید ساری احتمالا در آن زمینه فراز و نشیب‌های مدیریتی را بیشتر احساس می‌کند، چالش‌های مالی شهرداری ساری است. در عین حال که شهرداری ساری طی سال‌های اخیر پروژه‌های مختلفی اجرا کرده و توانسته نظر مثبت شهروندان را جلب کند، مسائل مالی که طی یکی، 2 سال اخیر در مورد فعالیت‌های این شهرداری و سازمان‌های زیر مجموعه آن مطرح شده، مورد انتقاد جدی قرار گرفته است؛ مسائلی که برخی از آنها در قالب پرونده‌هایی توسط قوه قضاییه در حال بررسی است و برخی دیگر نیز در مرحله جمع‌آوری اطلاعات مقدماتی برای تشکیل پرونده و بررسی‌های بیشتر قرار دارد. پیگیری‌ها در مورد پرونده‌های فساد مالی شهرداری ساری و سازمان‌های زیرمجموعه در حال انجام است و قطعا رجبی به عنوان مسئول کنونی شهرداری ساری در مسیر این بررسی‌ها و پیگیری‌ها با چالش‌هایی مواجه می‌شود. 

طی ۲ سال اخیر بارها از سوی منتقدان شهرداری ساری درخواست شده که این شهرداری اسناد مالی سال‌های اخیر را به طور شفاف در اختیار منتقدان و رسانه‌ها قرار دهد. این موضوع در مورد برخی قراردادهای بین بعضی پیمانکاران و شهرداری نیز عنوان شده که شفاف نیستند و شائبه‌هایی در آنها وجود دارد. از سوی دیگر گفته می‌شود که شهرداری ساری در حال حاضر بدهی‌های کلان و قابل توجهی دارد. رقم این بدهی‌ها تاکنون از سوی شهرداری به صورت رسمی و شفاف اعلام نشده است، اما میزان بدهی اعلام شده شهرداری در اظهار نظرهای مختلف بیشتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است. حتی «اسفندیار عشوری» عضو منتقد شورای شهر ساری حدود ۲ سال پیش در گفت‌وگویی رسما اعلام کرده بود که شهرداری ساری حدود هزار میلیارد تومان بدهی دارد.  شهردار جدید بی‌تردید با توجه به حضورش در مجموعه مدیریت شهری ساری با این موضوع کاملا آشناست و می‌داند که این شهرداری طلبکاران زیادی دارد که معمولا در روزهای پایانی سال بیشتر از همیشه حضورشان در ساختمان شهرداری به چشم می‌آید و گاهی تنش‌هایی نیز ایجاد می‌کنند. 


معضل تکراری زباله‌ها 

مشکل زباله برای مرکز مازندران آنقدر حاد شده است که سرریز کردن آن حتی به روز معارفه شهردار جدید هم نکشید. چند روز قبل از حضور رجبی در اتاق شهرداری ساری، اهالی منطقه چهاردانگه که زباله ساری در آنجا دپو می‌شود، پا در یک کفش کردند که دیگر اجازه این کار را نخواهند داد. طی 2 هفته گذشته تلاش‌ها برای حل این معضل ۱۴ساله کارساز نبود. تا این‌که با دخالت نیروی انتظامی تجمع شبانه‌روزی اهالی در محل دپو زباله پایان یافت تا شاید گشایشی موقتی ایجاد شود و شهردار جدید بتواند نیروگاه زباله‌سوز را در کمتر از یک سال به بهره‌برداری برساند.ساخت نیروگاه زباله‌سوز وعده‌ای بود که شهردار سابق از همان ابتدای کار مطرح کرد و وعده داد که طی 2 سال آن را به بهره‌برداری برساند. ولی چنین اتفاقی نیفتاد تا این طرح وارد هشتمین سال ساخت شود. دولت نیز برای ساخت این نیروگاه بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال بودجه داده که صرف خرید تجهیزات شد ولی تعهدات شهرداری برای آماده کردن زیرساخت‌ها و تجهیزات هنوز محقق نشده و شهرداری ساری در این بخش پیشرفتی در حدود ۵۰ درصد دارد.


بافت فرسوده و ترافیک 

شهرداری ساری با مساله دیگری به نام بافت فرسوده نیز مواجه است؛ چالشی که قطعا نمی‌توان انتظار حل آن را از جانب شهردار داشت، اما پیامدهای حل نشدن آن هر شهرداری را می‌تواند تحت فشار قرار دهد. به ‌ویژه این‌که اگر بافت فرسوده شهر مانند ساری در هسته مرکزی شهر قرار داشته باشد و همواره سبب ایجاد گره‌های ترافیکی شود. به همه این مسائل باید یک چالش اداری یا به عبارتی جناحی را نیز افزود. شورای شهر ساری در دوره‌ پنجم، مانند دوره گذشته پر از حاشیه‌های برآمده از اختلافات جناحی و گروه‌بندی‌هایی درون شورایی است؛ مساله‌ای که در انتخاب شهردار جدید ساری به چشم آمد و حتی با غیبت چند تن از اعضای شورا در مراسم معارفه رجبی یک بار دیگر علنی شد.  


تغییرات گسترده مدیریتی در شهرداری ساری

 به هر حال رجبی یک هفته پس از نشستن در عمارت شهرداری ساری، تغییرات مدیریتی در این مجموعه را با صدور ۱۴ حکم مدیریتی آغاز کرد. در این تغییرات و جا‌به‌جایی‌ها «محمدحسین قبادی» به عنوان سرپرست معاونت شهرسازی، معماری و امور مناطق و «سید لطف‌الله کریمی» سرپرست معاونت فنی و عمرانی شد. همچنین «مرتضی عطایی» به عنوان سرپرست شهرداری منطقه ۲، «عباس رئیسی» سرپرست شهرداری منطقه ۳، «مصطفی مهربانیان» سرپرست سازمان مدیریت آرامستان‌ها، «مرتضی بربسته» سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری و «عین‌الله احمدی» هم به عنوان سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری منصوب شدند.«سلمان ابوالقاسمی» سرپرست سازمان مدیریت پسماند، «حسین مرتضوی» سرپرست اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل، «علیرضا سعیدی سعیدآبادی» سرپرست اداره فنی و عمرانی، «محمدجواد باقرزاده» سرپرست اداره طرح و برنامه، «علی شکری» سرپرست اداره کارپردازی، «امیرحسین پاکزاد» سرپرست اداره حقوقی و «محمدرضا امینی» هم سرپرست اداره درآمدهای عمومی و املاک شهرداری ساری شدند.


اصل سلامت اداری است

شهردار ساری در جلسه معارفه مدیران جدید شهرداری ساری با تاکید بر اصل سلامت اداری و کار و تلاش مضاعف برای پیشبرد امور شهر و شهروندان گفت: مدیران مجموعه شهرداری باید توجه داشته باشند که منویات مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت شهری همواره مد نظر و ملاک عمل قرار گیرد و اصل سلامت اداری را با کار و تلاش صادقانه محقق کنند.رجبی بر ضرورت نگاه خدمت‌رسانی به شهروندان تاکید کرد و افزود: مدیران مجموعه شهرداری ساری باید به گونه‌ای در مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان فعال و کوشا باشند که نگاه مردم و مسئولان به شهرداری ساری در حوزه خدمت‌رسانی ارتقا یابد تا بتوانیم زمینه رشد و توسعه همه‌جانبه شهر را فراهم کنیم. وی گفت: آنچه در مسیر خدمت‌رسانی به مردم برای ما مهم است، رعایت پاکدستی مدیران و اخلاق نیکوی آنان در مسیر خدمت است. 

تاکید می‌کنم که همه مدیران، این 2 فاکتور را اصل‌هایی مهم برای انتخاب مدیران تحت امر خود در نظر بگیرند. شهردار ساری دفاع از حیثیت شهر و شهرداری و جلوگیری از تخلف را ضروری دانست و افزود: همه مدیران و کارکنان زحمتکش شهرداری باید به گونه‌ای فعالیت کنند که بتوانند از حیثیت شهر و شهرداری دفاع و از بروز تخلفات در هر حوزه‌ای جلوگیری کنند. این مقام مسئول ادامه داد: احترام به نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر و رعایت اصل تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی درست، دقیق و مناسب به شهروندان و مراجعان علاوه بر وظیفه قانونی، جزو انتظارات مهم از مدیران و کارکنان شهرداری در مسیر خدمت‌رسانی است.

 

افتتاح نخستین بوستان بانوان در نوشهر 



نخستین بوستان ویژه بانوان غرب مازندران با حضور مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در شهرستان نوشهر افتتاح شد. به گزارش ایرنا، این مجموعه ورزشی به همت شهرداری نوشهر در زمینی به مساحت بیش از 5 هزار متر‌ مربع با امکاناتی نظیر غار نمک، پیست‌ دوچرخه‌سواری، اسکیت، باشگاه ورزشی، باشگاه کودک، کافی‌‌شاپ، زمین والیبال و... به بهره‌برداری رسید.مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در مراسم افتتاح این بوستان گفت: یکی از مطالبات بحق و شایسته بانوان، فراهم‌ کردن امکانات برای پرکردن اوقات فراغت آنهاست. بهره‌برداری از این طرح پاسخی به یکی از خواسته‌های آنان است.«سمیه قاسمی طوسی» افزود: با وجود محدودیت‌ها و تنگناهای مالی، دولت در بخش ارائه خدمات تفریحی سرمایه‌گذاری زیادی کرد.

 از زمان شکل‌گیری دولت تدبیر و امید تاکنون به حفظ کرامت زنان توجه خاصی شده است. یکی از اقدامات دولت در این زمینه، سپردن جایگاه مدیریتی به زنان متخصص و توانمند است.وی استفاده از محوطه‌های آموزشی در حوزه ورزش و سرگرمی زنان را از دیگر برنامه‌های در دستور کار این دولت معرفی کرد و ادامه داد: تصمیم گرفته شده تا با هماهنگی بین دستگاهی از حیاط واحدهای آموزشی مدارس برای فعالیت‌های ورزشی و سرگرمی زنان استفاده شود.مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید با هم‌افزایی و همکاری بیشتر سعی شود تا سهم زنان برای راهیابی به مجلس شورای اسلامی افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید