• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81349
+
-

از باغ موزه دفاع‌مقدس تا موزه صلح تهران

رونمایی از نخستین بیمارستان ریلی جنگ و اطلس دفاع‌مقدس و همچنین راه‌اندازی راسته فرهنگی شمیران 2دستاورد تهرانگردی این هفته مسجد‌جامعی بود

درشهر
از باغ موزه دفاع‌مقدس تا موزه صلح تهران

مجید جباری _ خبرنگار

تهرانگردی 8ساعته احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران که با بازدید از باغ موزه دفاع‌مقدس شروع و به موزه صلح تهران ختم شد، 2دستاورد مهم داشت؛ رونمایی از نخستین بیمارستان ریلی جنگ و اطلس دفاع‌مقدس و راه‌اندازی راسته فرهنگی در شمیران. به گزارش همشهری، نخستین برنامه دیروز تهرانگردها در ششمین روز از هفته دفاع‌مقدس، به بازدید از باغ‌موزه دفاع‌مقدس اختصاص داشت. در جریان بازدید از این باغ موزه که سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل اراضی عباس‌آباد هم حضور داشت، مسجد‌جامعی از ضرورت ثبت اسناد دستگاه‌های دولتی در 8سال جنگ تحمیلی سخن گفت و پیشنهاد داد: «قطاری که در زمان دفاع‌مقدس مجروحان جنگی را منتقل می‌کرد، با انتقال به باغ موزه، به‌عنوان نخستین بیمارستان ریلی در معرض دید عموم شهروندان قرار بگیرد.» مسجدجامعی در ادامه، با بیان اینکه تپه‌های عباس‌آباد مکانی تفریحی‌- گردشگری است که در اسناد بالادستی آن نیز این نقش برای آن دیده شده است، اظهار کرد: در مورد ساخت‌وساز در اراضی عباس‌آباد حساسیت‌های زیادی وجود دارد؛ حتی در زمان غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران، مطالعات اولیه احداث نمایشگاه کتاب در این اراضی انجام شد که در نهایت مسکوت ماند. او  اضافه کرد: به‌تازگی شهرداری تهران باغ هنر را با الهام از چهار‌باغ اصفهان در این مجموعه ساخته و قرار است در آن مجموعه‌های مختلف هنری گردآوری شود.

نقش ممتاز مردم تهران در دفاع‌مقدس
بازدید از نمایشگاه پهپادهای به‌غنیمت گرفته‌شده از سوی نیروهای نظامی ایران، برنامه بعدی گروه کاشف پایتخت بود. مسجد‌جامعی در بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه در طول جنگ تحمیلی، تهران ۱۹۰‌بار مورد حمله هوایی قرار گرفت‌، از نقش ممتاز مردم پایتخت سخن گفت.
او با اشاره به رونمایی از اطلس بمباران شهر تهران، گفت: وزارت راه، اسنادی را منتشر کرده که مختص گلوله‌باران و حمله موشکی به تهران است. براساس این اسناد بیشترین حملات موشکی در اسفند‌۶۶ و فروردین‌‌۶۷ ثبت شده است که آثار انفجار موشکی در مناطق مسکونی در ماه‌های پایانی جنگ به وضوح قابل مشاهده بود؛ از این‌رو ضرورت دارد اسناد و آثار جنگ نیز حفظ شود. یکی از برنامه‌های باغ‌موزه دفاع‌مقدس تهیه اطلس گردشگری دفاع‌مقدس است که بر این اساس، نقاطی که در تهران مورد حمله قرار گرفته شناسایی و تا پایان سال نقشه و سامانه آن رونمایی می‌شود. مسئولان شهرداری عنوان کرده‌اند که می‌خواهند آن حادثه‌ای را که در یک محل رخ داده، با تابلو به اطلاع عموم برسانند اما به‌نظرم نصب تابلو ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند و به همین دلیل باید چاره‌اندیشی شود و راه‌حل‌های بهتر را بیابیم.
دیدار با گروهی از معتادانی که اعتیاد خود را ترک کرده و اصطلاحا پاک شده‌اند، برنامه دیگر دیروز تهرانگردی عضو فرهنگی شورای شهر تهران و گروه کاشف پایتخت بود. در این دیدار، جمعی از معتادانی که پس از طی دوره 11ماهه ترک اعتیاد خود، جشنی را در کنار خانواده خود برگزار می‌کنند، گزارشی را درباره گروه خود به این عضو شورای شهر تهران ارائه کردند.

تصاویر رزمندگان در خانه هنرمندان
«بعد از آن روز» نام جدیدترین نمایشگاه عکس‌های سعید صادقی، عکاس باسابقه سال‌های دفاع‌مقدس است که در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برپا شده است.
این گالری مقصد بعدی تهرانگردها بود؛ نمایشگاهی متشکل از 22فریم رنگی از رزمندگان سال‌های دفاع‌مقدس که در ابعاد 50 در 75سانتی‌متر روی دیوار به نمایش گذاشته شد. صادقی که در 34عملیات دفاع‌مقدس حضور داشته، توانسته لحظات نابی را از این دوران قاب بگیرد و سپس با فراخوان و درج در روزنامه، رزمندگان دوران دفاع‌مقدس را پیدا کرده و از آنان و عکس‌هایشان در دوران دفاع‌مقدس تصاویر نابی را ثبت کند. تهرانگردی این هفته مسجد‌جامعی با بازدید از موزه صلح تهران و دیدار و گفت‌وگو با محمدرضا تقی‌پور، مدیر این موزه و ثبت عکس یادگاری پایان یافت.

   راه‌اندازی راسته فرهنگی شمیران

گروه تهرانگرد دیروز ظهر در ادامه تهرانگردی خود، سری هم به خانه زوج ادیب شعر معاصر، سیمین دانشور و جلال آل‌احمد زد. این خانه زیبا که در منطقه یک تهران واقع شده، سال گذشته به موزه تبدیل شده و از آن زمان تاکنون مورد استقبال بسیاری از شهروندان و ادیبان قرار گرفته است. پس از آن، مسجد‌جامعی از خانه نیما یوشیج، پدرشعر نو دیدن کرد. این خانه قدیمی که فاصله اندکی با موزه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد دارد، امسال با حمایت شهرداری تهران و همکاری سازمان زیباسازی پس از توافق نهایی با مالکان، تملک و سپس به جامعه ادب و هنر تقدیم شد. این خانه که متعلق به دوره پهلوی دوم است، در خیابان رمضانی واقع در دزاشیب تهران واقع شده و حدود 700مترمربع وسعت دارد. عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به نزدیکی موزه سیمین و جلال و خانه نیما یوشیج، می‌توان حدفاصل میان این دو مکان فرهنگی را به راسته فرهنگی منطقه شمیران تبدیل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید