• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81330
+
-

تغییر تاکتیک دولت

وزرای دولت در مواجهه با حملات مخالفان از موضع انفعال خارج شده‌اند

دولت
تغییر تاکتیک دولت


محسن تولایی ـ خبر‌نگار

روحانی و دولتش در جریان سفر امسال نیویورک به تجربه دریافتند هرقدمی که در اجرای نعل به نعل سیاست‌ خارجی نظام برداشتند، مخالفان یک گام جلو گذاشتند. پیشاپیش درباره دیدار محال رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قضاوت کردند و انگ «مذاکرات ذلیلانه» به آنها زدند. بعد هم قانع نشدند و با وجود اینکه روحانی هرگونه عکس یادگاری با ترامپ را منتفی می‌دانست، به نشست و برخاست او با سران فرانسه، آلمان و انگلیس ایراد گرفتند. خنده‌های روحانی در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس می‌توانست بهانه خوبی برای شروع دوباره ایرادها باشد. همزمان برخی اعضای کابینه ازجمله وزیر نفت و ارتباطات نیز هدف تخریب‌ها و شایعات با اتهام مفاسد اقتصادی قرار گرفتند و دامنه تخریب‌ها شدت گرفت. این چنین هم بود که چهارشنبه قبل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مقایسه نبرد دیپلماتیک امروز با شرایط جنگ تحمیلی تأکید کرد: «در جنگ اقتصادی امروز علیه کشورمان، نباید مدیران اقتصادی را تضعیف کرد. از دفاع‌مقدس می‌توان درس‌ها و عبرت‌های زیادی گرفت؛ لذا امروز هم با الگوگرفتن از 8 سال دفاع می‌توانیم در جنگ اقتصادی پیروز شویم.»

در یک جنگ نظامی برای سربازان و فرماندهان خط مقدم آتش تهیه می‌ریزند و آنها را پشتیبانی می‌کنند، ولی مخالفان دولت درست در روزهایی که رئیس‌جمهور و هیأت همراه او به یک رویارویی دیپلماتیک در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دست زده بودند، این آتش تهیه را به سر خودی‌ها ریختند. در فضای مجازی و تریبون‌های رسمی بار دیگر اختلافات انتخاباتی گذشته را زنده کردند و به مسئولان اجرایی کشور و مدیریت داخلی تاختند.
این بار ظاهرا دولت چاره کار را صرف سکوت مطلق نمی‌داند و تاکتیک عوض کرده است. مسامحه و مصلحت‌سنجی، خاموشی توپخانه مخالفان را به همراه ندارد و باعث پیشروی آنان می‌شود. اعضای کابینه نفر به نفر پاسخ تخریب و تهمت‌های داخلی را می‌دهند و اگر لازم باشد شکایت هم می‌کنند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس خبرگان رهبری مبنی بر خفت و گرفتاری مدیران فعلی برای کشور و ضرورت جایگزینی آنها به همشهری گفت: آقای جنتی برای ما قابل احترام است و نمی‌خواهم اظهارنظری درباره شخص ایشان کنم. من دیدم که ایشان گفتند جوانان انقلابی جای مدیران فعلی بیایند. آقای جنتی سلایق خاص دارند ولی ما امیدواریم هیچ‌کس از تریبون رسمی سلایق خودش را بیان نکند.
روحانی به‌خاطر دیدارهایش با اروپایی‌ها نیز تلویحا محل انتقادات رئیس قوه قضاییه قرار گرفت. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در دومین روز از اجلاسیه خبرگان رهبری مذاکره با اروپایی‌ها را نکوهش کرد و گفت: «درحالی‌که رئیس‌جمهور ما در آمریکا حضور دارد، 3کشور اروپایی علیه ایران بیانیه صادر می‌کنند؛ یعنی درحالی‌که رئیس‌جمهور ما دارد به مکرون دست می‌دهد، فرانسه به‌همراه 2کشور دیگر علیه ما بیانیه صادر می‌کنند. اروپایی‌ها با بیانیه خود، حرمت رئیس‌جمهور و ملت ایران را شکستند.»
ربیعی اما درباره توییت‌های تخریبی علیه هیأت ایرانی حاضر در نیویورک و حمله به دولت به بهانه حضور در مقر سازمان ملل و مذاکره با کشورهای اروپایی تصریح کرد: روز سه‌شنبه دیدم که آقایی بحث می‌کرد که برجام مرد و از برجام چه می‌خواهید؟ ما دلمان می‌خواهد حرف‌های همه شنیده شود ولی آنچه ما دنبال می‌کنیم برای امروز و آینده ایران است و نمی‌خواهیم افراد غیرمسئول به ما حمله کرده و ما عقب‌نشینی کنیم باید در برابر نسل‌های آینده پاسخگو باشیم.

شکایت زنگنه از نماینده اراک
‌احتمالا پس از بازگشت رئیس‌جمهوری به ایران جبهه جدیدی بین موافقان و مخالفان گشوده خواهد شد، ولی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت نیز برخی اعضای کابینه تخریب‌ها علیه خودشان را جواب دادند. بیژن زنگنه، وزیر نفت ادعاهای یک نماینده مجلس درخصوص ارتباطش با هپکو را «مطلقا دروغ» عنوان کرد و گفت: «در مورد هپکو به‌جز اینکه اعلام شده من به‌مدت یک‌ سال رئیس هیأت مدیره بوده‌ام، همه‌اش مطلقا دروغ است. در این ارتباط دیروز به‌صورت شخصی و همچنین از طرف وزارت نفت به دادگاه شکایت کرده‌ایم.» زنگنه افزود: علاوه بر دادگاه، به هیأت رسیدگی بر رفتار نمایندگان در مجلس نیز شکایت کرده‌ایم. علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک چند روز گذشته گفته بود که زنگنه دوره‌ای رئیس هیأت مدیره هپکو و مشاوره مدیرعامل آن بوده و بیش از یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان پول دریافت کرده است.

واگذاری مخابرات به ثمن بخس
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به پرسشی درباره طرح شایعاتی درخصوص هدیه ۲۰۰لپ‌تاپ توسط وزارت ارتباطات به نهاد ریاست‌جمهوری گفت: من یادم نمی‌آید که به نهاد ریاست‌جمهوری یا جای دیگری لپ‌تاپ هدیه داده باشم. اما به آن برادری که از مشهد به تهران آمده و اخیرا این فعالیت‌ها را می‌کند، می‌گویم که اگر این موضوع را به یاد نمی‌آورم، یادم می‌آید که در سال88 مخابرات را به ثمن بَخس واگذار کردند و از محل درآمدهای خودش قسط‌هایش را دادند. یادم می‌آید که هنوز 5هزار میلیارد تومان از سهام و ودایع مردم آنجاست و هنوز تعیین تکلیف نشده؛ اگر موضوعاتی باید بررسی شود، اینهاست. البته من از دفترم خواسته‌ام این موضوع را پیگیری کنند و گزارشش را به من بدهند.
نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم قوی‌ترین ظن در افزایش حملات و هجمه‌های مخالفان دولت است. بازگشت صندلی‌های مجلس یازدهم به قاطبه اصولگرایان و چهره‌های تندروی این جریانات  پیامی به تغییر چهره دوباره نهادهای انتخابی کشور به نفع جریان رقیب دولت امید و اصلاحات خواهد بود. رقبا امیدوارند صندلی‌های مجلس پله اول برای رقابت‌های انتخاباتی 1400نیز باشد، بنابراین نبرد انتخاباتی را با حمله به دولت کلید زده‌اند؛ دولت اما لاک دفاعی را شکسته و سکوت سابق را کنار گذاشته است.


رقبا امیدوارند صندلی‌های مجلس پله اول برای رقابت‌های انتخاباتی1400 باشد، بنابراین نبرد انتخاباتی را با حمله به دولت کلید زده‌اند؛ دولت اما تغییر تاکتیک داده و سکوت و مصلحت‌سنجی را کنار گذاشته است

این خبر را به اشتراک بگذارید