• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81326
+
-

نوشتن راحت مثل خودکار!

روایتی درباره اختراع خودکار که طرحش از مجارستان تا آرژانتین تکمیل شد و توانست دنیای نوشتن را برای مردم جهان عوض کند

نوشتن راحت مثل خودکار!

خودکار یکی از راحت‌ترین قلم‌هایی است که می‌توان با آن روی کاغذ نوشت. پیش از اختراع این وسیله، مردم برای نوشتن با جوهر از خودنویس استفاده می‌کردند، اما یک روزنامه‌نگار مجارستانی با کمک گرفتن از برادر شیمی‌دانش قلمی را اختراع کرد که نوک آن ساچمه‌ای بود و امروز ما به آن خودکار می‌گوییم.

سخت نوشتن
نوشتن مسیری بسیار طولانی را تا به امروز پیموده است. اگرچه تحت‌تأثیر فناوری، تایپ کردن تقریبا جای نوشتن را گرفته است، اما نباید فراموش کنیم که خودکار همچنان نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند. پیش از اختراع این وسیله، نوشتن کار دشواری بود. جوهر با هر وسیله‌ای که روی کاغذ می‌آمد، دردسرهایی را به‌وجود می‌آورد.

اختراع جوهر ویژه
به گزارش همشهری، لاسلو جوزف بیرو روز بیست‌ونهم سپتامبر سال1899 در بوداپست -پایتخت مجارستان- به‌دنیا آمد. او پس از پایان تحصیلاتش تصمیم گرفت که روزنامه‌نگار شود. ‌هنگام کار در روزنامه دریافت که جوهر مورد استفاده در چاپ روزنامه خیلی سریع خشک می‌شود و برخلاف جوهر خودنویس‌ها لکه‌ای ایجاد نمی‌کند. او در حرکتی کنجکاوانه، خودنویس خود را با استفاده از جوهر چاپ پر کرد، اما این جوهر بسیار غلیظ و چسبناک بود. لاسلو از برادرش -گئورگی که یک شیمی‌دان بود- کمک گرفت.  برادرش هم با اندکی تغییر در مرکب جوهر، از غلظت آن کاست و چیزی شبیه به جوهر خودکارهای امروزی را ابداع کرد. با این حال هنوز این جوهر غلظت بالایی برای روان شدن در خودنویس داشت و به سختی در لوله آن حرکت می‌کرد. اینجا بود که لاسلو تصمیم گرفت بازی را عوض کند و به فکر ساختن قلمی افتاد که بتواند با این جوهر کار کند.


 تولد خودکار
لاسلو بیرو برای آنکه بتواند چنین قلمی را بسازد، بازهم سراغ برادرش رفت و از گئورگی خواست تا در این راه کمکش کند. این دو برادر سرانجام در سال1931موفق به ساخت خودکار شدند و آن را در نمایشگاه بین‌المللی بوداپست در معرض نمایش گذاشتند. قلمی که آنها ساخته بودند، شامل 3قسمت می‌شد: ساچمه، محفظه نگهدارنده ساچمه و مخزن جوهر. آنها پس از تکمیل‌ترکردن طرح‌شان، آن را در سال1938 به‌ثبت رساندند و تلاش برای تولید انبوه را آغاز کردند که آتش جنگ جهانی دوم شعله‌ور شد. این دو در سال1943 از دست نازی‌ها گریختند و به آرژانتین رفتند.

ادامه کار در آمریکای‌جنوبی
کشورهای قاره آمریکا از خرابی‌های جنگ در امان بودند و امکان بلندپروازی در آن کشورها، بیشتر از اروپا وجود داشت. در روز دهم ژوئن1943 آنها گواهی ثبت اختراع دیگری را این بار در آمریکا دریافت کردند. بیروها در آرژانتین کارخانه «خودکار بیرو» را هم تأسیس کردند. طراحی جدید، ویژه نیروی هوایی سلطنتی انگلستان انجام گرفته بود. در طول جنگ‌جهانی دوم، نیروی هوایی و حتی نیروهای دریایی متفقین از این خودکارها استفاده می‌کردند؛ چراکه آنها در ارتفاعات زیاد و حتی در فشارهای پایین نیز نشت نمی‌کردند. خودکارهای لاسلو را در آرژانتین با نام Birome می‌شناختند که این اسم هنوز هم که هنوز است، در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سر و کله مارسل بیک پیدا شد
در سال1945و با پایان گرفتن جنگ‌جهانی دوم، مارسل بیک اقدام به خرید کارخانه خودکارسازی بیرو کرد و این محصول بعدها به تولید نخست کارخانه بیک تبدیل شد. این کارخانه بیش از 100میلیارد خودکار در جهان فروخته است که این موضوع در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.

روز مخترع در آرژانتین
لاسلو جوزف بیرو در روز 24 اکتبر سال1985 و در 86سالگی در بوینس آیرس -پایتخت آرژانتین- از دنیا رفت. به افتخار او، در آرژانتین سالروز تولدش را «روز مخترع» نام نهاده‌اند و هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای در این روز به افتخار مخترعان این کشور برگزار می‌شود. در روز 29سپتامبر سال2016، شرکت گوگل، لوگوی سایت خود را به افتخار صدوهفدهمین سالگرد تولد لاسلو با طرحی از خودکار و چرخه کار آن ارائه کرد.

عرضه در نمایشگاه بوداپست
 برادران بیرو سرانجام در سال1931موفق به ساخت خودکار شدند و آن را در نمایشگاه بین‌المللی بوداپست به معرض نمایش گذاشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید