• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 اسفند 1396
کد مطلب : 8128
+
-

وام مسکن ارزان شد

قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در همه تاریخ‌ها از اول هفته تاکنون به زیر 70 هزار تومان نزول کرده است

قیمت هر برگ وام مسکن از ابتدای هفته تاکنون در همه تاریخ‌ها به زیر 70هزار تومان کاهش یافته است؛ این به معنی این است که نرخ تأمین مالی مسکن از اول هفته تاکنون برای مردم به‌طور میانگین تا یک میلیون تومان کاهش یافته است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که حجم کل معاملات مسکن در شهر تهران 17.7درصد در بهمن‌ماه امسال رشد کرده است اما قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن که اعتبار آن 500هزار تومان است از اول هفته تاکنون به‌طور میانگین 5هزار تومان ارزان‌تر شده است. این در حالی است که 2سال قبل قیمت این اوراق حتی به مرز 100هزار تومان هم در فرابورس رسیده بود. معاملات اوراق تسهیلات مسکن که سهامداران آن را با نام «تسه» و مردم آن را با نام «اوراق» می‌شناسند از چند سال پیش از بنگاه‌های معاملات ملکی به فرابورس منتقل شد. این اوراق که از سوی بانک مسکن منتشر می‌شود اصلی‌ترین منبع تأمین مالی مردم برای خرید آپارتمان در شهر‌های مختلف است به‌طوری که هر فرد می‌تواند با خرید تعدادی از این اوراق متناسب با شهری که در آن آپارتمان خریده است از وام مسکن استفاده کند. اکنون بیشترین مقدار وام در شهر تهران و به زوج‌ها پرداخت می‌شود که رقم آن بیش از 100میلیون تومان است اما در شهر‌های دیگر این مقدار کمتر از تهران است.

متقاضیان می‌توانند با خرید 200برگ از این اوراق و ارائه آن به بانک مسکن 100میلیون تومان وام مسکن برای خرید آپارتمان دریافت کنند. مهم‌ترین مزیت انتقال این اوراق به فرابورس کاهش قیمت و شفافیت در معاملات بود چرا که تا قبل از انتقال این اوراق به فرابورس هر برگ از این اوراق در بنگاه‌های املاک تا بیش از 130هزار تومان مبادله می‌شد درحالی‌که قیمت این اوراق در فرابورس هرگز از مرز 100هزار تومان عبور نکرده است. در عین حال تا قبل از انتقال معاملات اوراق تسهیلات مسکن به فرابورس به‌دلیل شفاف نبودن معاملات امکان کلاهبرداری در نقل و انتقال معاملات وجود داشت و برخی از خریداران این اوراق به‌دلیل کم اطلاعی دچار ضرر و زیان می‌شدند.اما اکنون با فروش این اوراق در فرابورس مسیر هرگونه خدشه در نقل و انتقال این اوراق بسته شده است.

 

کاهش قیمت اوراق مسکن

آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن از اول هفته تا‌کنون به‌طور میانگین در تاریخ‌های مختلف 5هزار تومان کاهش یافته و به کمتر از 70هزار تومان رسیده است. به‌طور معمول اعتبار هر برگ از این اوراق از زمان انتشار تا 2 سال است و تازه‌ترین اوراق منتشر شده در فرابورس به‌عنوان مرجع قیمت تلقی شده که بیشترین مقدار معاملات روی آن انجام می‌شود. به‌طور مثال اعتبار اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه 96 تا دی‌ماه 98 است؛ به این معنی که خریداران از زمان خرید این اوراق تا دی‌ماه 98 برای ارائه آن به بانک مسکن و دریافت وامشان مهلت دارند و بعد از آن این اوراق باطل خواهد شد.

اطلاعات آماری نشان می‌دهد که قیمت همه سررسید‌های وام مسکن به‌طور میانگین به 62‌تا 69هزار تومان رسیده است.هم‌اکنون قیمت ارزان‌ترین اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس که مربوط به اسفند94 است به قیمت 62هزارو 400تومان و گران‌ترین آن یعنی اوراق تسهیلات مسکن آذر95 به قیمت 69هزارو 500تومان دادوستد می‌شود.

در عین حال قیمت اوراق تسهیلات مسکن بهمن و دی96 که پرمعامله‌ترین اوراق و تازه‌ترین اوراق منتشر شده هستند به‌ترتیب 63هزار و 800 و 66هزار و 150تومان مبادله می‌شود. این در حالی است که قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه96 در روز شنبه به 73هزار و 522تومان رسیده بود، این به‌معنای این است که قیمت این اوراق که در عین حال مهم‌ترین سررسید وام مسکن است از شنبه تاکنون 7372تومان کاهش یافته است. اهمیت این کاهش از این جهت است که هر خریدار برای دریافت وام 100میلیون تومانی مسکن باید 200برگ از این اوراق را که اعتبار آن 500هزار تومان است خریداری کند، به این ترتیب با کاهش قیمت این اوراق متقاضیان وام مسکن قادرند این وام‌ها را در حدود یک‌میلیون و400هزار تومان ارزان‌تر دریافت کنند. بر اساس مطابق آمارها نرخ تأمین مالی مسکن برای مردم با این کاهش قیمت به‌طور میانگین یک‌میلیون تومان کاهش یافته است. تا روز شنبه خریداران باید برای خرید هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه 96 جمعا 14میلیون و 700هزار تومان پرداخت می‌کردند که در پایان مبادلات دیروز به 13میلیون و 230هزار تومان رسید.

 

 

   مدت اعتبار تسهیلات مسکن اسفندماه 94 به زودی تمام می‌شود

استفاده از تسهیلات از محل اوراق تسهیلات مسکن اسفندماه  94 تا نیمه فروردین‌ماه سال 97 امکان‌پذیر است و تمام دارندگان این اوراق تا این تاریخ باید از آن استفاده کنند؛ چراکه بعد از تاریخ مشخص‌شده تمام این اوراق (تسه 9412) منقضی محسوب می‌شوند. به گزارش فرابورس، با توجه به پایان مدت اعتبار نقل‌وانتقال این اوراق معاملات آن در پایان معاملات روز سه‌شنبه 15اسفند 1396 متوقف می‌شود. قرار است به‌زودی عرضه اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در نماد «تملی» هم در فرابورس آغاز شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید