• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81249
+
-

خاموشی یزد در تاریکی شب

کمبود روشنایی، انگیزه شهروندان یزدی برای حضور در شب‌های شهر را کاهش داده است

شهری
خاموشی یزد در تاریکی شب


سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 



  باز شب‌های بلند پاییز رسید و تاریکی شهر یزد بر سر شهروندان سایه انداخت، تاریکی که باعث می‌شود بسیاری از شهروندان یزدی رغبت چندانی برای حضور در شهر نداشته باشند.
مهم‌ترین دلیل این بی‌انگیزگی، کمبود روشنایی شهر است. شب‌های پاییز و در پی آن زمستان خود به تنهایی شهر را خلوت می‌کند اما کمبود نور نیز مزید بر علت می‌شود که شهروندان علاقه‌ای به حضور در محیط شهر نداشته باشند.

تاریک بودن محیط احساس ناامنی را به‌ویژه در بین بانوان ایجاد می‌کند از این رو بسیاری از بانوان یزدی ساعات محدودی از شب خارج از خانه حضور دارند، در حالی که با افزایش روشنایی، بهره‌برداری شهروندان از شهر به مراتب افزایش خواهد یافت.
این مشکل در نقاطی مانند بافت تاریخی از دیرباز وجود داشته اما زمانی که به همه شهر تسری پیدا می‌کند باید به عنوان یک دغدغه به آن نگاه کرد و چاره‌ای اندیشید؛ مشکلی که شهروندان یزدی به رفع آن اصرار دارند.


نبود نور کافی

یکی از بانوان یزدی می‌گوید: با تمام شدن تابستان و بلند شدن شب‌ها حضور مردم در محیط شهر کمرنگ‌تر می‌شود و در کنار آن نبود نور کافی هم مزید بر علت می‌شود که شهر خلوت‌تر شود و بسیاری از یزدی‌ها فضایی در شهر برای سپری کردن اوقات فراغت خود در اختیار نداشته باشند. «زهرا موسوی» ادامه می‌دهد: تامین روشنایی مورد نیاز احساس امنیت را در شهر افزایش می‌دهد. برای مثال برای بانویی که بخواهد در بلواری از شهر پیاده‌روی کند یا برای خرید از خانه خارج شود نبود روشنایی به معنای نبود امنیت است.

وی می‌افزاید: معابر شهر به‌ویژه معابر اصلی باید از روشنایی کافی برخوردار باشند تا مردم به راحتی در شهر تردد کنند و احساس ترس نکنند.


تهدید ایمنی عابران

یکی دیگر از شهروندان یزدی اما از بعد دیگری به این مشکل نگاه می‌کند. «احسان رضایی‌زاده» می‌گوید: همین نور ناکافی باعث می‌شود تردد عابران پیاده در شب برای رانندگان مشخص نباشد و جان عابران پیاده در معرض خطر قرار گیرد.
وی با اشاره به موارد بسیاری از این دست می‌گوید: بسیاری از معابر شهر همین وضعیت را دارند و شاهد جان باختن عابران پیاده هستیم در حالی که اگر روشنایی کافی باشد دید رانندگان نیز بهتر خواهد بود.

این شهروند بیان می‌کند: با توجه به این‌که سرعت تردد در معابر شهر در ساعات شب به دلیل ترافیک سبک‌تر به مراتب افزایش می‌یابد، از این رو توجه به روشنایی معابر می‌تواند در افزایش ایمنی و کاهش حوادث موثر باشد.
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم روشنایی معابر شهر را کافی نمی‌داند و می‌گوید: این مشکل نه‌تنها در معابر فرعی که در معابر اصلی نیز مشهود است.

«یاسمن ملک‌ثابت» می‌افزاید: نه‌تنها نور تامین شده کافی نیست، بلکه در این بین برخی از تیرهای برق موجود نیز روشنایی ندارند و بسیاری از چراغ‌ها خراب هستند یا این‌که پشت موانعی از جمله شاخه‌های درخت قرار گرفته‌اند. وی بر ضرورت بازدید از روشنایی معابر و رفع مشکلات آنها تاکید می‌کند و می‌افزاید: این موضوع باید با جدیت از سوی شهرداری یزد دنبال شود، چراکه نور عامل احساس امنیت است و اگر شهرداری می‌خواهد مردم از خدماتی که در شهر ارائه می‌کند، استفاده کنند باید روشنایی مورد نیاز را تامین کند.


زیباسازی شهر با نورپردازی

یکی دیگر از شهروندان یزدی به جنبه زیباسازی شهر با نور اشاره می‌کند و می‌افزاید: شهرداری می‌تواند با استفاده از نور جلوه‌های بصری زیبایی در شهر ایجاد کند که شهر در شب نیز زنده باشد.
«محسن افخمی» می‌افزاید: این نور می‌تواند در تامین روشنایی معابر یا نورپردازی نقاط مختلف شهر به کار گرفته شود. برای مثال می‌توان به روشنایی بدنه بلوار بسیج یزد اشاره کرد که هم نور مورد نیاز را تامین کرده و هم زیبایی بناهای تاریخی را افزایش داده است.

وی ادامه می‌دهد: نور می‌تواند بسیاری از نازیبایی‌های شهر را زیبا کند و انگیزه مردم را برای تماشای آن افزایش دهد. شاید بتوان روشنایی مورد نیاز را با نورپردازی سازه‌های شاخص شهر تامین کرد.
این شهروند اضافه می‌کند: می‌توان با نورپردازی این سازه‌ها هم شهر را روشن‌تر کرد و هم جلوه بصری زیبایی به آن بخشید، البته باید در این مسیر از متخصصان امر مشاوره گرفت که کار به درستی اجرا شود.


اجرای طرح مدیریت هوشمند برق

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد با تایید مناسب نبودن روشنایی معابر شهر می‌گوید: طرح مدیریت هوشمند برق برای ساماندهی روشنایی معابر در دوره پنجم شورای شهر اجرا می‌شود.
«حمیدرضا قمی» می‌افزاید: مدیریت برق در کشور و به تناسب آن در شهر یزد مناسب نیست، چراکه برق، ارزان در اختیار قرار گرفته است اما با مدیریت هوشمند می‌توان متناسب با تردد شدت نور را کم و زیاد کرد.

وی با بیان این‌که سرانه مصرف برق در کشورمان نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر است، اضافه می‌کند: مدیریت نادرست باعث می‌شود که بهره‌برداری مناسبی از انرژی برق صورت نگیرد از این رو امید است با اجرای این طرح مصرف انرژی برق در شهر یزد ساماندهی شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد با بیان این‌که تامین روشنایی معابر شهر کار مشترک شهرداری و شرکت توزیع برق است، می‌گوید: تفاهم‌نامه 40-60  با وزارت نیرو برای تامین روشنایی معابر شهر راکد شده بود اما با حضور وزیر نیرو در استان، بر ادامه اجرای تفاهم‌نامه تاکید و قرار شد با جدیت دنبال شود.

وی می‌افزاید: نور معابر شهر کافی نیست اما شهرداری برای ساماندهی روشنایی همه نقاط شهر بودجه ندارد از این رو در حال حاضر تلاش می‌کنیم در هر منطقه مسیری را مناسب روشن کنیم و به این ترتیب بتوانیم تمام شهر را پوشش دهیم.
قمی با تاکید بر این‌که روشنایی مناسب در معابر اصلی شهر باید تامین شود، می‌گوید: اما باید توجه کرد که گستردگی شهر هم یکی از عواملی است که باعث می‌شود شهرداری نتواند خواسته‌های شهروندان از جمله روشنایی را تامین کند.

وی توضیح می‌دهد: شهر یزد به صورت افقی رشد کرده در حالی که شهر باید به اندازه خودش رشد کند و همین گستردگی ارائه خدمات را برای شهرداری دشوار کرده است که از جمله آن می‌توان به روشنایی معابر اشاره کرد.
سخنگوی شورای شهر یزد همچنین به اهمیت نورپردازی جاذبه‌های شهر، هم برای روشن شدن و هم برای زیباسازی شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: این کار به عهده شهرداری است و اقداماتی نیز در این راستا انجام شده است.


   طرح جامع نورپردازی شهر یزد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد درباره طرح نورپردازی جاذبه‌های شهر یزد می‌گوید: طرح جامع نورپردازی شهر یزد در دست تهیه است.
«مجتبی فرهمند» می‌افزاید: تهیه این طرح امسال به دلیل مشکلات بودجه ادامه نیافته است اما قطعا سال آینده به عنوان یکی از اولویت‌های این معاونت دنبال خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: در این طرح بررسی‌های لازم برای مکان‌یابی و نحوه اجرای نورپردازی و شیوه اجرا انجام می‌شود.
 

روشنایی استاندارد خیابان‌های یزد


یاسین دهقان|یزد- خبرنگار: 

شرکت توزیع برق یک پای مهم تامین روشنایی شهر است که بعضا اقداماتی را نیز به صورت مشترک با شهرداری برای ساماندهی روشنایی شهر انجام می‌دهد.
به گفته مسئولان این شرکت، روشنایی شهر یزد بر اساس نرم‌افزار مهندسی بهتر از شهرها و حتی استان‌های دیگر است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد با بیان این‌که تامین روشنایی معابر عمومی وظیفه شرکت توزیع برق و تامین روشنایی میادین و فضاهای سبز شهری به عهده شهرداری یزد است، می‌گوید: میزان روشنایی شهر نسبت به شهرها و استان‌های همجوار بهتر است.
«امیر ابویی» می‌افزاید: لوکس نوری بر اساس نرم‌افزار روشنایی گروه مهندسی شرکت توزیع برق استان یزد ارزیابی می‌شود که آیتم‌های مهم آن عرض معابر و نوع ترافیک است.

وی می‌گوید: شرکت توزیع برق استان یزد سال گذشته با تعامل با شهرداری با تخصیص 5 میلیارد تومان اعتبار، به ساماندهی روشنایی شهر اقدام کرد.
ابویی ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به تامین روشنایی ورودی‌های استان از جمله بلوار جمهوری، بلوار جانباز و بلوار منتظر قائم اشاره کرد که همه این موارد با پایه‌های جدید و استفاده از چراغ‌های کم‌مصرف انجام شده است.

وی با بیان این‌که این اقدام در خیابان فرخی، بلوار دشتی، بلوار باهنر و بلوار جانباز در حال اجرا است، اظهار می‌کند: شرکت توزیع برق در سال گذشته همچنین 1400 دستگاه چراغ کم‌مصرف در بافت تاریخی یزد نصب کرده و پایه‌های چراغ‌ها نیز با مشارکت شهرداری تعویض شده است.
قائم مقام مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد اظهار می‌کند: امسال نیز براساس توافق صورت گرفته با شهرداری یزد 10 میلیارد تومان برای روشنایی شهر در نظر گرفته شده که 4 میلیارد تومان آن سهم شهرداری و 6 میلیارد تومان هم سهم شرکت توزیع برق است.
قائم مقام مدیر عامل شرکت توزیع برق استان یزد می‌گوید: با انجام این تعهد تقریبا روشنایی تمام شهر یزد کامل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید