• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81218
+
-

بهره‌برداری از راه‌آهن اردبیل تا ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل: با محقق شدن تعهدات مالی بانک ملی در زمان مقرر زیرسازی کل محور راه‌آهن اردبیل سال آینده تکمیل خواهد شد

راه‌ آهن
بهره‌برداری از راه‌آهن اردبیل تا ۱۴۰۰

زیرسازی کل محور راه‌آهن اردبیل-میانه در سال آینده تکمیل می‌شود و در صورتی که تعهدات مالی بانک ملی در زمان مقرر اجرایی شود این پروژه در سال ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل در بازدید از روند اجرای عملیات راه‌آهن میانه-اردبیل با اعلام این خبر گفت:‌ تسهیلات مالی داخلی به منظور تأمین بخشی از نیاز مالی راه‌آهن میانه-اردبیل در چارچوب آیین‌نامه اجرایی «ماده واحده قانون اصلاح ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت» در نظر گرفته شده است و رقم فاینانس در نظر گرفته شده 750 میلیارد تومان طی 3 سال است که تاکنون مبلغ 350 میلیارد تومان از سوی بانک ملی به پروژه تخصیص یافته است.

«خیرالله خادمی» پیشرفت عملیات زیرسازی در این مسیر ریلی را 82 درصد اعلام کرد و افزود: راه‌آهن میانه-اردبیل 175 کیلومتر طول دارد که از این میزان حدود 40 کیلومتر تونل، پل و گالری‌های مسیر است. این مسئول زمان اتمام عملیات زیرسازی محور را حداکثر تا پایان سال 99 اعلام و تأکید کرد: در صورتی که تعهدات مالی بانک ملی در زمان مقرر اجرایی شود زیرسازی کل محور در سال آینده تکمیل می‌شود و پروژه در سال 1400 آماده بهره‌برداری خواهد بود.

خادمی در تشریح ابنیه فنی این پروژه هم اظهار کرد: در این مسیر 24 کیلومتر تونل وجود دارد که حفاری 5/ 21 کیلومتر آن پایان یافته و عملیات لاینینگ 13 کیلومتر نیز به پایان رسیده است. عمده عملیات اجرایی باقیمانده در راه‌آهن میانه-اردبیل اتمام پل‌های بزرگ و لاینینگ تونل‌هاست که نیاز به مصالح فلزی مانند آرماتور و آهن‌آلات دارد.

وی با بیان این‌که راه‌آهن میانه-اردبیل دارای 2 ایستگاه تشکیلاتی-مسافری به نام‌های اردبیل و سبز، 3 ایستگاه مسافری درجه 2 به نام‌های فیروزآباد، گنج‌گاه و مهماندوست و 3 ایستگاه بین راهی است اظهار کرد: پیشرفت ایستگاه راه‌آهن اردبیل بیش از 47 درصد است. مساحت کل ایستگاه اردبیل هم 24 هزار و 200 متر‌ مربع و ساختمان مسافری آن 5700 متر‌ مربع است که با پیشرفت 79 درصدی در حال اجراست.

خادمی تأکید کرد: عملیات تجهیز کارگاه در 3 ایستگاه فیروزآباد، گنج‌گاه و مهماندوست انجام شده است و ‌اکنون در حال اجرای عملیات خاکی و عملیات بتنی هستیم. این مسیر ریلی علاوه بر اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، موجب ساخت یک سیستم حمل‌و‌نقل روان، ایمن و سریع برای استان اردبیل خواهد بود


تزریق ۳۸۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن 

استاندار اردبیل هم گفت: با توجه به این‌که به پایان تکمیل پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل نزدیک می‌شویم امسال۳۸۰‌میلیارد تومان به عنوان پایه اعتبارات به این پروژه سخت تزریق می‌شود. «اکبر بهنام‌جو» افزود: مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از فایناس داخلی و ۱۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات پیوست قانون بودجه برای تزریق به این پروژه عظیم در نظر گرفته شده تا پیمانکاران با انگیزه بیشتر بتوانند پروژه را در زمان مقرر به اتمام برسانند.

وی با بیان این‌که دولت اعتباراتی را از محل اوراق مشارکت نیز در نظر می‌گیرد افزود: البته در سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل تأمین کسری اعتبار برای این پروژه را پیشنهاد می‌کنیم و امیدواریم مردم استان در دهه فجر ۹۹ سوت قطار را در اردبیل بشنوند. استاندار با تأکید بر این‌که نباید در اجرای این پروژه وقفه ایجاد شود گفت: همه کارگاه‌ها در این مسیر فعال هستند و با تزریق اعتبار جدید قطعا با انگیزه بیشتر تلاش‌ها شبانه‌روزی می‌شود.

بهنام‌جو با بیان این‌که تاکنون برای این پروژه بیش از ۹۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است افزود: برای تکمیل این پروژه نیز بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که با تلاش مضاعف مسئولان و حسن توجه به این پروژه عظیم این مبالغ نیز تأمین می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید