• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 81007
+
-

تهران را دوباره بشناسیم

از 12 تا 18مهر‌ماه تهران میزبان صدها برنامه فرهنگی به مناسبت هفته تهران خواهد بود

تهران را دوباره بشناسیم

پریسا امیرقاسم‌خانی _ خبر‌نگار

تهران کلانشهر چند‌هزار‌ساله، مدتی است که بیشتر مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است؛ طوری که سال‌های اخیر در صفحه تقویم روز 14مهر‌ماه را به‌خود اختصاص داده. امسال برای نخستین‌بار به جای اختصاص یک روز به تهران، پیشنهادی از طرف شورای شهر به شورای فرهنگ عمومی ارائه شد و مورد تصویب قرار گرفت. قرار است برای نخستین‌بار یک هفته از 12 تا 18مهر‌ماه به هفته تهران اختصاص پیدا کند. در این یک هفته بیش از 100برنامه در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، تفریحی، مذهبی تاریخی، ورزشی و... در تهران اجرا خواهد شد. محور اصلی برنامه‌های هفته تهران بازشناسی هویت تهران است. در این یک هفته می‌توانیم دوباره تهران را از نو بشناسیم. کارشناسان نظرات متفاوتی در این‌باره دارند.

یک اتفاق دیر ولی میمون

 شاید روزی که تهران به خانه‌های زیر‌زمینی شهرت داشت، تا حصار 400ساله صفوی، چنارستان‌ها و... تصورش را هم نمی‌کرد روزی پیدا شود که به نام او در صفحه تقویم اختصاص پیدا کند. هر‌چند که به‌نظر می‌رسد این شهر با هویت تاریخی‌ای که دارد، بسیار زودتر از این زمان باید جایی برای خود در صفحه تقویم ایران باز می‌کرد. اکنون در روزی تهران به پایتختی برگزیده شده است. یعنی 14مهر ماه، روز تهران و هفته مربوط به آن به هفته تهران نامگذاری شده است. این اتفاق هرچند دیر، ولی میمون است. تهران در ابتدای مهرماه هر سال قرار است جلوه‌ای تازه از خود به شهروندانش نمایان کند.

خیابانی به‌نام تهران مانند خیابان شانزه‌لیزه 
حمید ناصری، تهران‌شناس اکنون تهران دچار مشکلات زیادی است. ما برای این شهر چه کار کرده‌ایم و چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟ تهران شهر تاریخی و با‌هویتی مانند پاریس است و شبیه شهرهای صنعتی بزرگ دنیا نیست. نگاه ما به تهران باید نگاه هویتی باشد نه صنعتی. تهران شهری است که به‌تازگی در آن جسد یک بانو با قدمت 7هزار ساله پیدا شده است و در قرن سوم هجری قمری در کتاب‌های تاریخی از افراد سرشناس آن مانند احمد بن حماد بن محمد تهرانی دولابی نام برده شده است. دکتر اشمیت باستان‌شناس، از کشف گور دسته‌جمعی 3هزار ساله در تپه‌های قیطریه‌ می‌گوید و بسیاری از وقایع تاریخی مانند ورود متفقین، انقلاب مشروطه و... در همین شهر به وقوع پیوسته است. برای چنین شهری با سابقه طولانی تاریخی و با هویت غنی چه کرده‌ایم؟ ما در هفته تهران باید کاری کنیم که بتوانیم چهره تازه‌ای از تهران را به ایران و جهانیان نشان بدهیم. چرا تهران مانند خیابان شانزه‌لیزه پاریس، خیابانی به نام خود ندارد؟ 


هر تهرانی سرباز شهرش است 
امیر ساعدی داریان، جامعه‌شناس تخفیف و مجانی‌شدن موزه‌ها و مراسم جشن و... این تمام کاری است که انجام می‌شود. آن هم در تهرانی که فقط به اندازه یک روز از کل دارایی‌های این کشور سهم دارد. این کم‌کاری زمانی عیان‌تر می‌شود که به‌یاد آوریم تهران طلایه‌دار ایران است. زمانی که لایحه‌ای مثل برج‌باغ در تهران مصوب شد و تیشه ناعدالتی و طمع بر ریشه درختان کهن این شهر قدیمی خورد، مشابه آن را در شهرهای دیگر شاهد بودیم. فقر فضاهای عمومی،   اتوبان‌های نامناسب و.... همه چهره شهر را مخدوش کرده است. متأسفانه مشکلات ‌مختلف در سایه بی‌تدبیری مدیران شهری مغفول مانده است. هر شهروند تهرانی توقع دارد مدیریت فعلی نکات ارزشمند مدیریت قبلی را حفظ و نکات منفی آن را حذف و با رویه‌ای بهتر جایگزین کند. یک روز و یک هفته برای تهران کافی نیست، هر روز ما، روز تهران است. هر تهرانی سرباز میدان رفع مشکلات شهرش است. اگر مدیریت شهری می‌خواهد فرمانده این سپاه باشد، بایستی فرماندهی را بیاموزد.


تهران، شهر گردشگری است
مهرشاد کاظمی، کارشناس شهری بر‌خلاف تصور بسیاری که تهران را شهر دود و دم و ترافیک معرفی می‌کنند، تهران دارای جاذبه‌های تفریحی و فرهنگی زیادی است که از نگاه مردم پنهان مانده ‌و هفته تهران رسالت اصلی‌اش شناساندن و بازشناسی همین زوایای پنهانی و ناشناخته تهران به مردم است. 
در سال‌های گذشته اتفاق قابل توجهی در روز تهران نیفتاد، از سال گذشته ارگان و نهادها همکاری و توجه بیشتری در این زمینه داشتند، ولی هنوز مردم درباره روز و هفته تهران اطلاعات دقیقی ندارند. این وظیفه مسئولان است که پتانسیل‌های مختلف تهران و هویت آن را بیشتر به مردم بشناسانند.  
 شهر تهران دارای پشتوانه غنی و هزاران سال تمدن و فرهنگ است.
هفته تهران می‌تواند این شهر را به‌عنوان شهر گردشگری به مردم بشناساند، چون دارای جاذبه های فراوان برای گردشگران است و می‌تواند شهر گردشگری معرفی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید